Hoe Hyundai met IONIQ richting geeft aan duurzame mobiliteit

Hyundai wil vóór 2045 CO2-neutraal zijn met zijn wereldwijde productaanbod en activiteiten. Geheel in lijn met zijn toekomstvisie Progress for Humanity investeert Hyundai nadrukkelijk in schoner vervoer en groene energieoplossingen om iedereen een betere en duurzame toekomst te kunnen bieden. Daarom wil Hyundai het aandeel batterij-elektrische voertuigen (BEV's) de komende jaren verder verhogen, tot 2 miljoen eenheden tegen 2030, en introduceert het 11 nieuwe BEV-modellen. Tegen 2030 wil Hyundai 7 procent van het wereldwijde EV-marktaandeel in handen hebben.

Hyundai kondigde in augustus 2020 de lancering aan van zijn nieuwe line-up-merk IONIQ, waarmee het zich volledig toelegt op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Daarmee anticipeert Hyundai op de snel toenemende vraag naar emissieloze voertuigen en bevestigt het nogmaals zijn wereldwijde leiderschap op het gebied van elektrificatie. Bovendien weerspiegelt het nieuwe line-up-merk de transformatie van Hyundai van een traditionele autofabrikant in een aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen.

Met het nieuwe line-up-merk IONIQ wil Hyundai mobiliteit nog meer combineren met duurzaamheid. Het is een van de sleutelfactoren in de missie van het bedrijf om de grenzen van geëlektrificeerde mobiliteit opnieuw te definiëren en leidt tot bijzondere ervaringen op het gebied van elektrisch rijden die een integraal onderdeel zijn van een duurzame levensstijl.

In 2021 lanceerde Hyundai de IONIQ 5, een volledig elektrische middelgrote CUV en het eerste model dat was gebouwd op het toonaangevende Electric Global Modular Platform (E-GMP). Snelladen met 800 volt en slimme functionaliteiten als Vehicle-to-Load (V2L) zorgden voor een geheel nieuwe kijk op elektrisch rijden. Maar de aandacht voor het milieu van de IONIQ 5 houdt niet op bij louter emissievrij autorijden. Het model slaat een brug naar de toekomst van elektrische mobiliteit die technologisch geavanceerd en milieuvriendelijk is en aansluit bij de behoeften van de klant van vandaag. Duurzaamheid staat centraal bij de IONIQ 5 en is terug te vinden in de vele milieuvriendelijke materialen en verven die worden gebruikt bij de bouw van deze auto. Bekijk de video.

Hyundai past volop ecologische materialen toe in het interieur van de IONIQ 5, zoals gerecyclede plastic flessen die worden gebruikt voor het garen in de stoelbekleding en de armsteun van de deuren. Elke IONIQ 5 maakt gebruik van garen dat voor 39 procent uit gerecycled materiaal bestaat en bevat het equivalent van 32 gerecyclede plastic flessen, waardoor de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) bij de productie van deze onderdelen met 70 procent wordt verminderd.

Ook voor de hemelbekleding, stoelbekleding en vloer van IONIQ 5 gebruikt Hyundai plantaardige garens. Dankzij de toepassing van biologische ingrediënten, zoals suikerriet en maïs, is de IONIQ 5 minder afhankelijk van producten op oliebasis. Andere duurzame materialen die Hyundai gebruikt voor het interieur van de IONIQ 5 zijn Bio-TPO+- en PP-garen. Deze garens bevatten extracten van natuurlijk suikerriet en bestaan voor 22 procent uit organisch materiaal.

In hogere uitrustingsniveaus van de IONIQ 5 gebruikt Hyundai voor de stoelbekleding tot wel 30 procent echt wol. Dat komt neer op ongeveer 294 gram wol per auto, waardoor de CO2-uitstoot met 80 procent wordt verminderd. De stoelen en de armleuningen van de deuren zijn bekleed met ecologisch verwerkt leder dat is geverfd en behandeld met plantaardige olie-extracties uit lijnzaad. Door in plaats van dierlijke oliën in elke IONIQ 5 200 gram lijnzaadolie toe te passen, neemt het waterverbruik in het lederverfproces aanzienlijk af.

De deurpanelen in de IONIQ 5 zijn bekleed met paperette, een materiaal dat voelt als papier en is gemaakt van High-Density Polyethyleen (HDPE). HDPE is 100 procent recyclebaar en herbruikbaar en de structuur is geïnspireerd op het traditionele Koreaanse papier, Hanji. De deurbekleding, deurschakelaars en modulaire crashpads van de IONIQ 5 zijn behandeld met bio-verf dat tot 13 procent biopolyol bevat. De bio-verven bevatten biomateriaal van maïs-, palm- en bonenolie en tannine-extract uit druiven. In hogere uitrustingsniveaus van de IONIQ 5 zijn de vloermatten gemaakt van ECONYL®. Dit is een zeer robuust materiaal dat volledig gemaakt is van afval, zoals nylon van visnetten die uit zee zijn gehaald door Hyundai’s partner Healthy Seas, een natuurbeschermingsorganisatie die zich inzet voor schone zeeën en oceanen. Bekijk de infographic.

De IONIQ 6, gelanceerd in 2022, is het tweede model van Hyundai’s line-up-merk IONIQ. Deze elektrische sedan is zeer aerodynamisch vormgegeven en maakt op innovatieve wijze gebruik van duurzame materialen. Hyundai noemt het designthema van de nieuwe auto Ethical Uniqueness en verwijst daarmee naar de energie-efficiëntie van en het duurzame materiaalgebruik in de auto.

In lijn met het designthema Ethical Uniqueness en geïnspireerd door de hedendaagse moderne, milieubewuste consument, pasten de ontwerpers duurzame materialen toe in het coconachtige interieur van de IONIQ 6. Hij bevat dezelfde ecologische materialen als de IONIQ 5. Bovendien is het dashboard van de IONIQ 6 afgewerkt met bio-TPO en bevatten de vloermatten tot 20 procent nylon uit gerecyclede visnetten.

De IONIQ 6 is geïnspireerd door Hyundai's Prophecy EV Concept. Kenmerkend zijn de strakke, eenvoudige lijnen en de pure aerodynamische vorm die de ontwerpers van Hyundai omschrijven als Emotional Efficiency. Daarnaast pasten de ontwerpers ook duurzame materialen toe in de aerodynamisch vormgegeven carrosserie van de Electrified Streamliner, zoals pigment van verkoolde bamboe voor de koetswerklak. Voor de bekleding van de IONIQ 6 wordt gerecyclede pigmentverf van afgedankte banden gebruikt. De vloermatten in alle in Europa verkochte Hyundai’s IONIQ 6 zijn gemaakt met ECONYL®.

Sinds 2021 werkt Hyundai samen met Healthy Seas om vervuiling van zeeën en oceanen tegen te gaan, duurzame mariene ecosystemen te beschermen en een circulaire economie te ondersteunen. Aquafil, partner van Healthy Seas, verwerkt het nylon van uit zee gehaalde achtergebleven visnetten, samen met ander nylonafval, tot ECONYL®-garen. Hiermee kunnen weer nieuwe, ecologische producten worden gemaakt zoals vloermatten voor de IONIQ 5 en IONIQ 6, maar ook badkleding en ondergoed. Hyundai blijft zoeken naar nog meer mogelijkheden om milieuvriendelijke materialen, waaronder ECONYL®, in zijn modellen te integreren.

Door de handen ineen te slaan met Healthy Seas wil Hyundai toekomstige generaties een schoon milieu en een gezonde toekomst bieden. Samen met tal van partners zorgt Healthy Seas ervoor dat het uit zee teruggewonnen afval wordt gerecycled tot nieuwe materialen in een circulaire economie.

Hyundai’s toekomstvisie Progress for Humanity omvat Creating Shared Value (CSV): dit vormt de basis van de bedrijfsvoering van Hyundai. Om meerwaarde te creëren voor de samenleving waarin Hyundai werkzaam is, wil het bouwen aan een duurzaam zakelijk ecosysteem. Hierop is het nieuwste CSV-initiatief van Hyundai geïnspireerd: Hyundai Continue. Via Hyundai Continue levert Hyundai baanbrekende inspanningen voor een duurzame toekomst. Het initiatief bestaat uit drie kerngebieden: Continue Earth, Continue Mobility en Continue Hope.

Continue Earth belichaamt de wens van Hyundai om voor onze aarde te blijven zorgen en klimaatverandering tegen te gaan. Dat is geheel in lijn met de samenwerking van Hyundai met Healthy Seas en omvat onder meer het herstel van fragiele ecosystemen. De technologie en verbeteringen die voortkomen uit de pijler Continu Mobility moeten mobiliteit democratiseren en veiliger maken en Continue Hope heeft tot doel toekomstige generaties op te leiden en de groei van getalenteerde jonge mensen te ondersteunen.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties