Geheel nieuwe i30 Fastback N: opwindend coupédesign met N-rijplezier.

  • Geheel nieuwe Hyundai i30 Fastback N combineert verfijnd en elegant design en het sportieve rijplezier van N
  • Eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment, tweede sportversie van Hyundai in Europa
  • Biedt maximaal rijplezier, net als de i30 N hatchback
  • Hyundai i30 Fastback N heeft sportief uiterlijk met designelementen van Hyundai N
  • 2.0-liter turbomotor levert tot wel 202 kW (275 pk) vermogen en 378 Nm koppel (overboost-functie), reageert snel op het gas en heeft een lineaire vermogensafgifte
  • Performance Package met onder meer N Corner Carving Differential (elektronisch aangestuurd differentieel met gelimiteerde slip), 19-inchwielen met Pirelli P-Zero-sportbanden en ECS (Electronic Controlled Suspension)
  • Hyundai Motorsport actief en succesvol in zowel WRC als WTCR

De Hyundai i30 Fastback N is na de i30 N hatchback het tweede high-performance model van Hyundai in Europa. Inmiddels zijn er al meer dan 11.500 Hyundai’s i30 N hatchback in Europa verkocht – veel meer dan verwacht. De Hyundai i30 Fastback N is de eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment en dus uniek in zijn klasse. Door het modellengamma van sportieve, aantrekkelijke N-modellen uit te breiden, geeft Hyundai er opnieuw blijk van buiten de geijkte kaders te denken. De Hyundai i30 Fastback N combineert het verfijnde en elegante design van de Hyundai i30 Fastback met en het sportieve rijplezier van i30 N hatchback.

‘Met de nieuwe i30 Fastback N – de eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment, die bovendien klaar is voor het circuit – zetten we weer een nieuwe maatstaf’, zegt Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing en Product van Hyundai Motor Europe. ‘Het tweede model in ons Europese N-gamma bewijst dat we met onze N-modellen auto’s kunnen maken die niemand van ons had verwacht.’

Hyundai heeft de N-modellen op dezelfde manier ontwikkeld als zijn raceauto’s. De N staat voor twee belangrijke componenten: ten eerste het Zuid-Koreaanse district Namyang, waar het R&D Centre van Hyundai is gevestigd en waar het idee voor de N-modellen is ontstaan. Ten tweede staat N voor Nürburgring – een van de moeilijkste en uitdagendste circuits ter wereld – waar het testcentrum van Hyundai is gevestigd en waar de N-modellen zijn ontwikkeld en verfijnd. De N staat verder voor de vorm van de chicane, de ultieme bochtencombinatie die sport- en raceauto’s tot het uiterste op de proef stelt. Hyundai N heeft sinds 2015 al successen geoogst in de VLN-series op de Nürburgring, de TCR International Series, de Pirelli World Challenge en de uitputtende 24-uursrace op de Nürburgring.

Elegant en sportief karakter

Het verfijnde en sportieve karakter van de nieuwe Hyundai i30 Fastback N komt tot uiting in talloze designdetails die hij deelt met de Hyundai i30 N hatchback, zoals de dynamisch ogende N-voorbumper inclusief Cascade-grille en zeker ook in de unieke achterbumper. Beide N-modellen zijn voorzien van een kenmerkende rode bies onderlangs. De verlaagde carrosserie en de zwarte dorpels accentueren het sportieve karakter van de auto. Aan de achterzijde kenmerkt de i30 Fastback N zich door een dubbele sportuitlaat en een riante achterspoiler die is geïntegreerd in de achterklep en is voorzien van glanzend zwarte accenten.
Ook en profil toont de Hyundai i30 Fastback N zijn op prestaties gerichte karakter. De elegant aflopende daklijn, de lange motorkap en de flanken met breed gespierde spatborden geven de sportieve vijfdeurscoupé zeer dynamische proporties. De 18- of 19-inchwielen in het bijzondere N-design en de zwarte dorpels van de verlaagde carrosserie accentueren de uitstraling van dit N-model.
Er is keuze uit opwindende carrosseriekleuren, zoals het volwassen Shadow Grey – dat exclusief is voorbehouden aan de Hyundai i30 Fastback N. De andere carrosseriekleuren zijn Polar White, Phantom Black, Engine Red, Performance Blue en Micron Grey.
De Hyundai i30 Fastback N heeft dezelfde afmetingen als de reguliere i30 Fastback (4.455 mm lang en 1.795 mm breed), maar de carrosserie is een aantal millimeter verlaagd tot 1.417 mm voor de 250 pk-versie en 1.419 mm voor de 275 pk-versie.

Geen compromissen

Ook in het interieur van de nieuwe Hyundai i30 Fastback N zijn geen compromissen gesloten. Het is ruim en sportief ingericht en de bagageruimte meet maar liefst 450 liter. Nog tot 1.351 liter uit te breiden met de achterbank neergeklapt.
Het interieur is op sportiviteit gericht en straalt dat ook uit. Middelpunt is het exclusieve N-stuurwiel met het N-logo en het kenmerkende rode N-stiksel, dat ook terugkomt in onder meer de mof van de versnellingspook en in de stoelbekleding. De ventilatieopeningen zijn afgewerkt met een rode omlijsting. Een druk op de karakteristieke donker metaalkleurige knop aan de rechterzijde, die met de zwartwit geblokte vlag erop, geeft direct toegang tot de N-modus. Die is overigens ook toegankelijk via de instellingen op het navigatiescherm. Met een knop aan de linkerzijde heeft de bestuurder toegang tot de drie reguliere rijmodi – Normal, Sport en Eco.
Het interieur is leverbaar in de combinatie zwart met Red Point – rode kleuraccenten op onder meer de stoelen zorgen voor een sportieve sfeer in de auto. De bekleding van de stoelen is optioneel leverbaar in een combinatie van leder en suède en beide interieuruitvoeringen zijn voorzien van rood stikwerk. De veiligheidsgordels en de hemelbekleding zijn uitgevoerd in stijlvol zwart.

High-performance motoren

Klanten kunnen kiezen uit twee vermogensvarianten van de 2.0-liter turbomotor – dezelfde als die in de Hyundai i30 N hatchback – die prestaties combineren met praktisch gebruiksgemak voor dagelijks gebruik op de openbare weg. De Standard Package-motor levert een vermogen van 184 kW (250 pk) bij een gecombineerd verbruik van 8,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 185 g/km*. De Performance Package-motor laat 202 kW (275 pk), een verbruik van 8,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 188 g/km* noteren. Beide motoren leveren 353 Nm koppel en zijn goed voor een topsnelheid van 250 km/u. Met de Overboost-functie, geactiveerd als de motor zijn maximumkoppel levert, biedt de motor zelfs 378 Nm koppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur vergt 6,4 seconden* voor de Standard Package-motor en 6,1 seconden* voor de Performance Package.

Met N Grin Control (die een grijns op ieder gezicht tovert) heeft de bestuurder de keuze uit vijf rijmodi, in te schakelen met behulp van de speciale knoppen op het stuurwiel: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Zo kan de bestuurder het karakter van de auto aanpassen aan zijn stemming.
De handmatig te bedienen zesversnellingsbak schakelt snel, soepel en precies. Door de korte slagen geeft de versnellingspook een sportief gevoel. De versnellingsbak zit kort op de motor gemonteerd, zodat het motorvermogen direct in de transmissie komt, zonder tijdverlies of onderbreking.

Liefhebbers zullen de Performance Package van de nieuwe i30 Fastback N zeer op prijs stellen. Deze omvat N Corner Carving Differential ofwel het e-LSD (elektronisch aangestuurd differentieel met gelimiteerde slip), dat zorgt voor exceptionele tractie. Hoe sneller de bestuurder een bocht neemt, des te scherper manifesteert zich de grip van het onderstel op de weg. Het beperkt ook doorslippen van een wiel en voorkomt onderstuur in bepaalde situaties. Ook het Variable Exhaust Valve System is onderdeel van het pakket. Dit systeem biedt de bestuurder keuze uit meerdere uitlaadgeluiden, samenhangend met de gekozen rijmodus – wat het rijplezier nog verder kan verhogen. Ten slotte bevat het Performance Package 19-inchwielen met Pirelli P-Zero-sportbanden. Standaard zijn 18-inchwielen met Michelin-banden.

ECS (Electronic Controlled Suspension) past de wielophanging automatisch aan de manier waarop de bestuurder bochten neemt aan, accelereert en remt. De variabele schokdemper bij elk van de onafhankelijk opgehangen wielen zijn voorzien van een elektromagnetische klep waarmee de dempkracht continu wordt geregeld. Dat zorgt voor optimale wegligging, wendbaarheid en stabiliteit.

In sportieve auto’s als de Hyundai N-modellen is goede beheersing van de remmen van cruciaal belang. De Hyundai i30 Fastback N is daarom uitgerust met zwevende remtangen – uitgevoerd in het kenmerkende N-rood – waarmee de bestuurder zeer laat voor bochten kan remmen. Zwevende remtangen zijn minder gevoelig dan gefixeerde remtangen en voorkomen fading. Air curtains aan de voorzijde van de auto zorgen voor koeling van de remmen.

Slimme connectiviteit

De nieuwe Hyundai i30 Fastback N biedt keuze uit twee infotainmentsystemen. Ten eerste het Display-audiosysteem, met een 8-inch capacitieve LCD-touchscreen, een geïntegreerde achteruitrijcamera en Bluetooth. Als alternatief is er het navigatiesysteem met capacitieve 8-inch touchscreen. Beide infotainmentsystemen zijn compatible met Apple CarPlay en Android Auto, zodat de bestuurder de smartphone kan verbinden om de muziek-, telefoon- en navigatiefuncties te bedienen via het scherm.
Tevens is de Hyundai i30 Fastback N voorzien van een draadloze inductie-oplaadpad (Qi-standaard) voor smartphones en een USB-poort op de middenconsole.
Het speciale schermmenu voor de N-modus biedt ook de mogelijkheid de instellingen voor de motor, de rev matching, het uitlaatgeluid en de Performance Package te beheren. Het navigatiesysteem wordt geleverd met LIVE Services – voor realtime weers- en verkeersinformatie, locaties van flitscamera’s, brandstofprijzen, beschikbare parkeerplaatsen en een online zoekfunctie voor interessante locaties en Hyundai-dealers.

Actieve veiligheid van topniveau

De nieuwe Hyundai i30 Hatchback N is voorzien van Hyundai SmartSense, de actieve veiligheids- en rijassistentiesystemen die voldoen aan de hoogste Europese normen: Forward Collision-Avoidance Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en High Beam Assist zijn standaard, Intelligent Speed Limit Warning is optioneel verkrijgbaar.

Door de toepassing van geavanceerd staal van hoge treksterkte is de carrosseriestructuur van de Hyundai i30 Fastback N bijzonder sterk. In geval van een crash absorbeert de carrosserie veel van de impact terwijl het passagierscompartiment nauwelijks vervormt en de inzittenden optimaal beschermt.
De Hyundai i30 Fastback N is voorzien van zeven airbags – behalve de zes standaard airbags (twee hoofdairbags, twee zijairbags en twee gordijnairbags die zowel de bestuurder als alle passagiers beschermen) is er ook een knie-airbag die de knieën van de bestuurder beschermt in het geval van een frontale aanrijding.

Geïnspireerd door de autosport, waarin Hyundai zich al heeft bewezen

Hyundai Motorsport is al sinds 2013 actief met een autosportprogramma dat de emotie en technologie demonstreert die Hyundai in zijn productieauto’s stopt. De afgelopen vijf jaar heeft Hyundai Motorsport met succes deelgenomen aan het FIA World Rally Championship (WRC), een van de zwaarste disciplines in de autosport.

2013   Introductie Hyundai i20 WRC.
2014   Eerste WRC-seizoen voor Hyundai Motorsport, met vier podiumplaatsen en vierde plaats in eindrangschikking van fabrikanten.
2015   Introductie sportieve N-modellen op IAA in Frankfurt. Hyundai Motorsport behaalt opnieuw vier podiumplaatsen en legt beslag op derde plaats in eindstand WRC. Oprichting Hyundai’s afdeling Customer Racing.
2016   Hyundai behaalt zeven keer het podium in het WRC en eindigt het seizoen op de tweede plaats op de ranglijst van fabrikanten. Een team dat is gericht op de toerwagenracerij ontwikkelt de i30 N TCR.
2017   Introductie Hyundai’s eerste in serie geproduceerde sportauto: de vijfdeurs Hyundai i30 N hatchback. Hyundai Motorsport tweede in eindstand WRC, met vier zeges voor Thierry Neuville. Halverwege het jaar beginnen in Spanje de tests met de Hyundai i30 N TCR en in de laatste WTCR-races van het seizoen rijdt Gabriele Tarquini met de auto, als testcoureur en als teamleider. In december wordt de eerste i30 N TCR afgeleverd.
2018   Introductie Hyundai’s tweede in serie geproduceerde sportauto: de Hyundai i30 Fastback N. In het WRC behaalt Hyundai Motorsport drie zeges, elf podiumplaatsen en wint het 68 rallyproeven. Hyundai wordt opnieuw tweede in eindstand van fabrikanten, Thierry Neuville wordt tweede bij de coureurs. Hyundai Motorsport i30 N TCR wint de WTCR-wereldtitel bij zowel de rijders als de teams.

i30 N TCR wint eerste WTCR-titels

Behalve in het WRC, waar alle inspanningen tot grote successen leidden, was Hyundai Motorsport in 2018 ook actief in het WTCR, het wereldkampioenschap voor toerwagens. Hyundai lanceerde voor het openingsseizoen 2018 van het WTCR de Hyundai i30 N TCR – een klantenauto speciaal voor particuliere teams in het WTCR. Daarmee werd zowel bij de coureurs als bij de merken het eerste wereldkampioenschap behaald: in Macau pakte Hyundai-coureur Gabriele Tarquini de titel bij de coureurs en team MRacing-YMR met Hyundai de wereldtitel voor teams.

Voor seizoen 2019 wordt de line-up van rijders en teams verder versterkt, mede door contracten met de Nederlander Nicky Catsburg en Augusto Farfus, die in het team auto’s krijgen naast wereldkampioen Tarquini en Norbert Michelisz.

Technical Center op de Nürburgring

De technologie van Hyundai’s N-modellen zijn ontwikkeld en verfijnd op het circuit van de Nürburgring, zowel op het Grand Prix-circuit als op de oude Nordschleife – twee van de zwaarste circuits ter wereld. Daar is ook Hyundai Motors testcentrum gevestigd, waar Hyundai nieuwe modellen aan duurzaamheidstests onderwerpt: elke auto die daar getest wordt, rijdt in vier weken tijd maar liefst 420 tot 480 keer het circuit rond, zowel bij droog weer als bij regen – het equivalent van 180.000 kilometer zwaar praktijkgebruik ofwel de normale levensverwachting van een auto bij dagelijks gebruik.

Het WRC is in feite het extreem zware testterrein voor de technologie van de sportieve modellen van Hyundai. De N-modellen ontstonden dan ook parallel aan de ontwikkeling van de WRC-rallyauto’s. Maar ook de toerwagenracerij (TCR) is een inspiratiebron voor de N-modellen. TCR is een van de snelst groeiende categorieën van de autosport. Deze tak van autosport zorgt voor een groei van Hyundai Motorsport, waar auto’s voor klanten worden gebouwd door de afdeling Customer Racing in het hoofdkwartier van het team in Alzenau. Duitsland. De kennis en ervaring die Hyundai opdoet in het WRC en het TCR zijn van grote invloed op de ontwikkeling van de N-modellen.

* CO2-emissie en verbruik onder voorbehoud van uitslag WLTP-tests; omgerekend op basis van NEDC-cijfers.


Bekijk de specificaties

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties