Positieve resultaten pilot: Vehicle-to-Load op meer bouwplaatsen van Dura Vermeer toegepast.

Als vervolg op de Vehicle-to-Load-pilot eind vorig jaar hebben Dura Vermeer en Hyundai recent een vervolgpilot uitgevoerd. Dit keer werd met name gekeken naar het gedrag van medewerkers om emissieloos te kunnen werken. De resultaten van deze duurzame innovatie zijn positief, waardoor Dura Vermeer en Hyundai de samenwerking voortzetten en de aggregaat-vervanger in de toekomst vaker te zien is op de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

Hyundai stelde wederom de Hyundai IONIQ 5 ter beschikking voor deze pilot. Deze state-of-the-art batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle-to-Load-technologie (V2L). Deze technologie maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.

Gedrag van medewerkers

Tijdens de eerste pilot in oktober 2021 werd duidelijk dat de techniek prima werkt. Voor het realiseren van een emissieloze bouwplaats zijn echter ook andere factoren van belang, zoals het gedrag van de medewerkers. Daarom hebben twee medewerkers van Dura Vermeer in de vervolgpilot niet een week maar een maand lang in een IONIQ 5 gereden en daarmee de bouwketen voorzien van energie. Daardoor konden zij goed beoordelen welke gedrags- en/of cultuurverandering vereist is om in 2025 volledig emissieloos te werken op de bouwplaats. De conclusie is dat de IONIQ 5 de totale energievraag prima aankan en er geen grote omslag qua werkwijze of denken nodig is om de V2L-techniek op de bouwplaats toe te passen.

Vlogger Joshua Alagbe was benieuwd hoe dit in de praktijk werkt en maakte op locatie bij Dura Vermeer deze video.

De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De eerdere pilot toonde al aan dat het accupakket van de IONIQ 5, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, ruim voldoende is voor dagelijks woon-werkverkeer én de stroomvoorziening op de bouwplaats. Ook in de tweede pilot was dit een maand lang het geval. Achter de IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1.600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats.

Jaarlijks een flinke CO2-besparing mogelijk

Met de inzet van de Vehicle-to-Load-technologie in elektrische auto’s kan jaarlijks dus veel CO2 worden bespaard. Tijdens de vervolgpilot, die werd uitgevoerd met een traditionele bouwkeet, werd duidelijk dat de techniek een besparing van maar liefst 2.341 ton CO2 per jaar kan opleveren voor de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

Emissieloze bouwplaatsen

Naar aanleiding van het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de stikstofproblematiek moeten emissies drastisch worden gereduceerd. Daardoor worden vanaf 2025 en 2026 in ten minste 27 grote steden emissieloze zones ingesteld voor stadslogistiek. Dit heeft een evenredige impact op bouwlogistiek bij binnenstedelijk werk. Dura Vermeer heeft daarom besloten vanaf 2025 emissieloos te werken in binnensteden. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s met Vehicle-to-Load-technologie is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties