Hyundai en Dura Vermeer geven vervolg aan pilot emissieloze bouwkeet op basis van Vehicle to Load

Na een succesvolle pilot in oktober 2021 waarbij getest is of bouwketen volledig op accu’s van elektrische auto’s kunnen draaien, geven Hyundai en Dura Vermeer nu een vervolg aan deze duurzame innovatie. Op 7 maart is gestart met de vervolgpilot, waar de focus op mens en gedrag ligt.

Bouwplaatsmedewerkers van Dura Vermeer testen de komende maand of zij in de dagelijkse praktijk met de Hyundai IONIQ 5, die beschikt over Vehicle to Load-technologie (V2L), als energiebron kunnen werken. Want de techniek kan het, maar zijn ‘wij’ er wel klaar voor? ‘De auto inzetten als energiebron vraagt om een ander gedrag dan we nu gewend zijn. De berijder van de elektrische auto is dan de sleutel tot een werkende bouwkeet en dus verantwoordelijke’, vertelt Anne Koudstaal, Innovatiemanager bij Dura Vermeer. ‘Samen testen we of deze technologie ons gedrag en de cultuur rondom emissieloos werken kan veranderen. Wordt het gebruikelijk om bij aankomst op de bouwplaats de auto direct te koppelen aan de schaftkeet? Wat betekent het als de auto niet volledig is opgeladen? Wat als de bouwplaatsmedewerker tijdens werktijd een tandartsafspraak heeft? Op deze vragen hopen we antwoord te krijgen.’

Jeroen Tas, Directeur Marketing Hyundai Motor Nederland: ‘We zijn blij dat onze eerste pilot met Dura Vermeer nu een vervolg krijgt. De Vehicle to Load-technologie van de IONIQ 5 biedt veel mogelijkheden om het werk op een bouwplaats gemakkelijker te maken. Mooi om te zien welke rol onze nieuwste 100 procent elektrische CUV kan vervullen. Ook over gebruiksgemak en tijdswinst heeft Hyundai goed nagedacht en dat is iets wat we in deze pilot goed zullen monitoren.’

Op jaarbasis een CO2-besparing van 4,4 miljoen kilo

‘Grote steden kondigen aan dat bouwverkeer op korte termijn volledig elektrisch moet zijn om de uitstoot in de stad te verminderen. Logisch’, vertelt Barbara Huizink, business unit manager bij Dura Vermeer. ‘Dura Vermeer neemt hier al diverse maatregelen voor als het gaat om bouwmaterieel. Maar als het mogelijk is om elektrische auto’s met Vehicle to Load-technologieën in te zetten voor een emissieloze bouwkeet en andere toepassingen, kunnen we nóg grotere stappen zetten. Gewoon als medewerker zelf! Als we onze 150 bouwketen aansluiten op elektrische auto’s, kan ons dat op jaarbasis een CO2-besparing van 4,4 miljoen kilo opleveren. Daarnaast besparen we op de traditionele aggregaten en fossiele brandstoffen en verminderen we vervuiling en geluidsoverlast.’

Elektrisch aangedreven vlaggenschip

Ook voor deze pilot stelt Hyundai de IONIQ 5 ter beschikking: ditmaal twee exemplaren om het gebruik door Dura Vermeer-werknemers nog beter te kunnen beoordelen. De state-of-the-art batterij-elektrische auto’s zijn voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load-technologie. Die technologie maakt het mogelijk de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 en 8 kWh per dag. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto, in combinatie met de maximale stroomvraag van de bouwkeet, moet dus voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en de stroomvoorziening voor de bouwkeet. Achter de Hyundai IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1.600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats.

Uitstoot op 0

Eén van de duurzaamheidsambities van Dura Vermeer is ‘Uitstoot op 0’. Dit betekent onder meer dat Dura Vermeer vanaf 2025 volledig emissievrij wil werken op bouwplaatsen. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s voor stroom is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties