-30 graden en kouder! Prototype van de IONIQ 5 N zwaar op de proef gesteld in extreme kou.

Hyundai is druk bezig met het testen van de IONIQ 5 N, het eerste elektrische high-performance model van Hyundai’s sportieve label N. Dat gebeurt onder extreme winterse omstandigheden nabij het testcentrum van Hyundai Mobis in Arjeplog, Zweden.

Gezien de locatie in de buurt van de Poolcirkel biedt het testcentrum in Arjeplog alles wat een autofabrikant kan wensen als het gaat om gedegen tests onder winterse omstandigheden. De temperatuur kan er dalen tot wel -30 oC en het terrein is ijzig glad en biedt dus weinig grip aan autobanden. Dat biedt de ingenieurs van Hyundai N de gelegenheid nieuwe modellen als de IONIQ 5 N onder extreme omstandigheden te testen. Daarmee zorgen ze voor de optimale balans tussen een direct en ‘fun-to-drive’ rijgedrag en het vermogen van de auto om ook bij extreme kou veilig, betrouwbaar en voorspelbaar te presteren.

Hyundai combineert in de IONIQ 5 N het E-GMP-platform van de EV (Electrified-Global Modular Platform) met de door N in de autosport ontwikkelde kennis en expertise. Daarmee zet het nieuwe maatstaven op het gebied van elektrisch aangedreven high-performance-modellen en positioneert het de IONIQ 5 N als dé keuze voor liefhebbers die een sportieve EV zoeken die het hele jaar rond optimaal presteert.

‘Zoals we onze andere N-modellen tot het uiterste ontwikkelen op de bochtige Nürburgring in Duitsland, zo ontwikkelen we ze ook in de scherpe bochten en op de gladde ondergrond van ons testcentrum in Arjeplog. Zo zorgen we dat onze auto’s ook onder extreme winterse omstandigheden maximaal presteren’, aldus Till Wartenberg, Vice President N Brand Management & Motorsport van Hyundai. ‘We laten graag zien dat de IONIQ 5 N eveneens voldoet aan onze uitgebreide criteria op het gebied van prestaties en weggedrag. We verwachten daarom dat ook ons eerste volledig elektrische N-model weer een succes wordt.’

De drie op de autosport geïnspireerde pijlers onder de modellenontwikkeling van N – optimaal bochtengedrag, geschikt voor het circuit en sportauto voor dagelijks gebruik – zijn ook van toepassing op de elektrificatiestrategie van Hyundai N. In 2015 presenteerde het N-label zijn visie op een duurzame toekomst voor de volgende generatie liefhebbers van sportief autorijden, in de vorm van de N 2025 Vision Gran Turismo. De elektrificatiestrategie van N kreeg als eerste vorm in het prototype RM20e en de Veloster N ETCR-raceauto. Vorig jaar introduceerde Hyundai N de RN22e – een rijdend laboratorium waarmee het merk de overgang naar elektrische aandrijving laat zien – in de aanloop naar de lancering van het eerste volledig elektrische productiemodel van N, de IONIQ 5 N, later dit jaar.

‘Speerpunt van onze overstap naar elektrische aandrijving was de Veloster N ETCR, die we in de racerij hebben ingezet. Vervolgens hebben we met de RN22e een brug geslagen tussen de technologie voor de autosport en die voor de openbare weg’, vertelt Albert Biermann, Executive Technical Advisor van Hyundai. ‘Nu maken we deze veelbelovende technologie beschikbaar voor onze klanten. Ik weet zeker dat de IONIQ 5 N zal voldoen aan hun verwachtingen. We hebben tijdens de tests onder de zwaarste winterse omstandigheden in Arjeplog laten zien dat de IONIQ 5 N ook dan optimaal rijplezier biedt.’

Voor de IONIQ 5 N hebben de ingenieurs van Hyundai N het E-GMP-platform met twee elektromotoren geoptimaliseerd om de hoogst mogelijke prestaties te leveren in alle denkbare rijsituaties – zelfs op de bevroren meren van Arjeplog. Ze pasten daarvoor al hun kennis toe van de mogelijkheden van vierwielaandrijving in het terrein en op de weg, die ze hebben opgedaan met de Hyundai i20 N WRC Rally 1-auto.

De IONIQ 5 N is het eerste productiemodel van Hyundai N dat is voorzien van vierwielaandrijving (AWD). N begon met AWD in 2015 in het WRC (World Rally Championship). In de acht jaar waarin Hyundai inmiddels deelneemt aan het WRC, heeft het merk talrijke successen geoogst, onder meer twee wereldtitels.

Het uiterst scherpe bochtengedrag van de IONIQ 5 N wordt verder versterkt door de N Drift Optimizer. In een rijmodus die is gericht op gecontroleerd driften stemt die de distributie van het koppel over de voor- en achterwielen, de hoeveelheid koppel, de hardheid van vering en demping, de stuurbekrachtiging en de werking van het e-LSD (het elektronische-Limited Slip Differential) op elkaar af. Daardoor kunnen bestuurders ongeacht hun ervaring genieten van de mogelijkheid om te driften. Het systeem is ontwikkeld met speciale aandacht voor bestuurders die nog maar net beginnen met de driftsport.

Het elektronische differentieel is specifiek op het karakter van de IONIQ 5 N afgestemd. De elektronische besturingseenheid meet op basis van input van sensoren in de wielen nauwkeurig hoeveel koppel een bepaald wiel nodig heeft om het totale gripniveau van de auto te optimaliseren. Dat betekent dat het e-LSD niet alleen de wegligging in bochten en op hoge snelheden op het circuit verder verbetert, maar ook onder zeer slechte (weers)omstandigheden zoals ijs en diepe sneeuw. Het e-LSD is specifiek voor de IONIQ 5 N ontwikkeld en reageert sneller en nauwkeuriger. Juist dat is extra belangrijk, omdat EV’s hun koppel veel sneller leveren dan conventionele auto’s met verbrandingsmotor.

Verder is de IONIQ 5 N voorzien van N Torque Distribution. Dat systeem is geoptimaliseerd voor diverse rijmodi. De bestuurder kan voor de voor- en de achterwielen afzonderlijk de hoeveelheid koppel instellen. N Torque Distribution en e-LSD werken samen om de aandrijfkracht variabel over alle wielen te verdelen. De systemen zijn ontwikkeld om snel te reageren op de directe en naadloze krachtontwikkeling van de EV – ook in situaties waarin de banden extreem weinig grip hebben, zoals in het testcentrum in Arjeplog.

Naar aanleiding van de wintertests publiceert Hyundai N de eerste IONIQ 5 N-teaservideo. Deze aflevering belicht het optimale bochtengedrag van de IONIQ 5 N. De film toont de IONIQ 5 N terwijl die spreekwoordelijk deurkruk-aan-deurkruk met een i20 N WRC Rally 1-auto van Hyundai Motorsport door bochten drift. De scène speelt zich af in het zogenoemde ‘blauwe uur’, net na zonsopkomst. Dat symboliseert het begin van een nieuw tijdperk voor Hyundai N, terwijl het een nieuwe stap voorwaarts zet naar het geëlektrificeerde tijdperk.

Hyundai N maakt meer informatie over de IONIQ 5 N bekend in de aanloop naar zijn werelddebuut, die gepland staat voor juli 2023.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties