Hyundai’s connected car-technologie biedt maximaal gebruiksgemak

  • De Intelligent Personal Cockpit toont stand van zaken omtrent connected car-technologie, waaronder spraakbesturing
  • Hyundai en Cisco werken samen om Hyundai’s te ontwikkelen met slimme connectiviteit
  • Samenwerking met Aurora om in 2021 de eerste zelfrijdende Hyundai’s op de markt te brengen

Hyundai’s toekomstige technologie speelt in op de wensen van de hedendaagse automobilist. Een voorbeeld daarvan is de Intelligent Personal Cockpit. Deze laat zien hoe ver Hyundai is op het gebied van connected car-technologie. De cockpit beschikt over heel veel slimme technologieën; van spraakherkenning tot kunstmatige intelligentie en van een systeem dat monitort of de bestuurder stress ervaart tot de Internet of Things (IoT). Met dit ‘internet der dingen’ wordt bedoeld: het verbinden van allerlei apparaten met internet om gegevens te kunnen uitwisselen.

De nieuwe spraakherkenningstechnologie van SoundHound stelt de bestuurder in staat om zaken als de airconditioning, het schuifdak en de portiervergrendeling met de stem te besturen. In de toekomst zullen er tal van nieuwe spraakgestuurde functies in de Intelligent Personal Cockpit beschikbaar komen, waaronder Car-to-Home-functies. Daarmee kan de bestuurder niet alleen mobiele applicaties met zijn stem besturen, maar ook huishoudelijke apparaten. Bovendien kan de bestuurder met stemcommando’s muziek afspelen in de auto, thuis de lampen aandoen en het liedje dat hij in de auto beluisterde naar het audiosysteem thuis streamen.

De Intelligent Personal Cockpit gaat nog een stap verder dan de meeste spraakherkenningssystemen door twee verschillende commando’s van de bestuurder in dezelfde zin te herkennen en beide taken uit te voeren. Ook verschaft de Intelligent Personal Cockpit handige informatie. Zo kan het systeem naderende afspraken melden en vertrektijden voorstellen, waarbij rekening wordt gehouden met de actuele verkeerssituatie.

Een andere belangrijke technologie waarover de Intelligent Personal Cockpit beschikt, is Wellness Care. Deze functie maakt gebruikt van twee sensoren op het stuurwiel en de stoel. De sensoren monitoren de hartslag van de bestuurder om te kijken of er plotselinge veranderingen plaatsvinden die erop duiden dat hij of zij stress ervaart. Als de sensoren stress vaststellen, kan het systeem tot actie overgaan en contact opnemen met een dokter voor een online visueel consult. Ook kan het systeem ervoor kiezen om rustige muziek af te spelen en de interieurverlichting te dimmen voor een relaxtere rijomgeving.

Het door Hyundai ontwikkelde systeem biedt twee extra features in de cockpit. Het ‘Smart Tuning Package’ maakt het mogelijk om het interieur verder te personaliseren. De stoelpositie kan worden aangepast op de lengte van de bestuurder en de muziek wordt aan de hand van de voorkeuren van de bestuurder geselecteerd met behulp van draadloze IoT-technologie. Een andere opvallende toepassing is dat het portier van de auto is te openen door er tweemaal op te kloppen.

Voor de ontwikkeling van de volgende generatie Hyundai’s waarin connectiviteit een heel belangrijke rol speelt, is Hyundai een samenwerking aangegaan met Cisco. Deze unieke samenwerking tussen de autofabrikant en de IT-ontwikkelaar is gericht op technologieoplossingen voor de steeds maar toenemende hoeveelheden data als gevolg van bijvoorbeeld autonoom rijden. Slimme software maakt het mogelijk de grote hoeveelheden data die afkomstig zijn van de verschillende componenten in de auto te verwerken.

Hyundai’s volgende grote stap richting volledig autonoom rijden
Om in 2021 zelfrijdende Hyundai’s op de markt te kunnen brengen, is Hyundai onlangs een samenwerkingsverband aangegaan met Aurora, leider op het gebied van technologie die autonoom rijden mogelijk maakt. Aurora’s technologie voor zelfrijdende auto’s zal allereerst worden toegepast in modellen die specifiek hiervoor zijn ontwikkeld.

De nieuwe waterstofauto Hyundai NEXO is het eerste model dat wordt ingezet in de testprocedures die begin 2018 van start zijn gegaan. De aandrijflijn met brandstofcel vormt een ideaal platform voor de toepassing van technologieën die autonoom rijden mogelijk maken. Daarbij is namelijk bijzonder veel vermogen nodig ter ondersteuning van de grote hoeveelheid datacommunicatie en de bediening van hardware zoals sensoren.

Op de langere termijn willen Hyundai en Aurora wereldwijd zelfrijdende auto’s op de markt gaan brengen. In eerste instantie zal de samenwerking gericht zijn op de doorontwikkeling van de hardware en software voor geautomatiseerd en autonoom rijden en van de datadiensten die Level 4-automatisering mogelijk maken. De autonoom rijdende auto’s die aan de Level 4-standaard voldoen, kunnen onder bepaalde omstandigheden rijden zonder menselijke input of toezicht. Het doel van het samenwerkingsverband is om autonoom rijden snel, op grote schaal en op veilige wijze te introduceren.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties