Videoserie Cities in Motion onderstreept hoe stedelijke gebieden – ondanks dat ze slechts 2 procent van het aardoppervlak beslaan – verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de broeikasgasemissies, 80 procent van het energieverbruik, 75 procent van het gebruik van natuurlijke hulpbronnen en meer dan de helft van het wereldwijde afval. In reactie op deze alarmerende statistieken vroeg Hyundai zich af: hoe kunnen steden duurzamer worden?
In de digitale videoserie Cities in Motion brengt Hyundai Motor Company innovatieve oplossingen in beeld die verschillende grote steden implementeren om milieuproblemen aan te pakken en duurzaamheid te bevorderen. De serie is te bekijken op het YouTube-kanaal HyundaiWordwide: Afl. 1 – Londen, Afl. 2 – Frankfurt, Afl. 3 – Jakarta en Afl. 4 – Los Angeles.
Hyundai begon in samenwerking met duurzaamheidspresentator James Stewart en Voice for Nature, opgericht door David de Rothschild, aan een verkenningstocht door vier grote steden. Rijdend in de elektrische Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 bezochten ze Londen, Frankfurt, Jakarta en Los Angeles.
‘We zijn trots om wereldwijde milieu-initiatieven onder de aandacht te brengen en hiermee de toewijding van Hyundai aan een duurzame toekomst voor zowel mensen als de planeet te demonstreren’, aldus Sungwon Jee, Senior Vice President en Global Chief Marketing Officer van Hyundai Motor Company. ‘Deze videoserie vertegenwoordigt onze zoektocht naar innovatieve oplossingen voor stedelijke uitdagingen en benadrukt de rol van duurzame mobiliteit voor een positieve, blijvende impact op onze wereld.’
De aflevering over Londen benadrukt het belang van stedelijke groene ruimtes die de lucht- en waterkwaliteit verbeteren en het welzijn van mensen en dieren bevorderen. Om dit doel te bereiken creëert SUGi, een wereldwijde non-profitorganisatie, zogenoemde ‘pocket forests’ in de stad en betrekt het kinderen bij het planten van bomen. Hyundai heeft ook duurzame bossen over de hele wereld uitgebreid via het project Hyundai IONIQ Forest dat in 2016 is gelanceerd.
De aflevering over Frankfurt verkent het streven van de Duitse stad naar duurzame stadsplanning. Frankfurt wil in 2035 klimaatneutraal zijn en in 2050 alleen nog maar hernieuwbare energie gebruiken. Nu zijn al verschillende op duurzaamheid gerichte projecten in uitvoering, zoals de aanleg van meer fietspaden, de verhuur van elektrische fietsen, de inzet van waterstoftreinen, autonoom rijdende elektrische bussen en meer EV’s, zoals IONIQ 5 en IONIQ 6, met een uitgebreide elektrische laadinfrastructuur. Bovendien worden huizen in de stad ontworpen om actief hernieuwbare energie uit zonne-, wind- en geothermische energie te benutten.
De aflevering over Jakarta richt zich op het plasticafvalprobleem in Indonesië, dat nauw verbonden is met de vervuiling van de rivieren van het land. Rijdend in een IONIQ 6 trekken de makers van deze video langs lokale sociale ondernemingen die bijdragen aan afvalbeheer. Daarvoor werkt Hyundai ook samen met Save the Children, om een educatief programma over de circulaire economie voor kinderen aan te bieden als onderdeel van het Creating Shared Value (CSV)-initiatief Hyundai Continue.
De aflevering over Los Angeles tot slot verkent de transitie naar duurzame energie van deze stad. Los Angeles streeft ernaar om in 2050 100 procent zero-emissievoertuigen op de weg te hebben en om in 2045 een volledig elektriciteitsnet met alleen nog hernieuwbare energie te realiseren. De aflevering toont de non-profitorganisatie GRID Alternatives die goedkope zonne-energie levert voor gemeenschappen. Hyundai draagt bij aan dit doel via de service Hyundai Home die off-grid opladen van EV’s mogelijk maakt bij afgelegen woningen door het installeren van zonnepanelen.
De videoserie Cities in Motion biedt een inzichtelijke en inspirerende kijk op de duurzame transformatie van steden. De serie laat zien dat deze initiatieven ook kansrijk zijn in andere stedelijke gebieden. Ondanks de uitdagingen streven steden voortdurend naar positieve veranderingen in hun gemeenschappen en het milieu om een betere toekomst voor de volgende generatie te waarborgen. Hyundai zet zich in om duurzaamheid wereldwijd te bevorderen in lijn met zijn merkvisie Progress for Humanity.
Facebook reacties