Het energieverbruik van de IONIQ 6 is zeer laag: minder dan 14 kWh/100 km (volgens WLTP) voor de versie met de standaardbatterij (53 kWh), 18-inch wielen en achterwielaandrijving. Daarmee is de IONIQ 6 een van de energie-efficiëntste auto’s in zijn klasse.
De actieradius van de nieuwe Hyundai IONIQ 6 is officieel vastgesteld op 614 kilometer*. Dat is bepaald aan de hand van de meetcyclus WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Met dit riante rijbereik is de IONIQ 6 een van de meest energiezuinige elektrische auto’s.
De IONIQ 6 dankt die lage waarden aan zijn vele geavanceerde slimme technologieën en zeer aerodynamische vormgeving. Het gestroomlijnde silhouet met zijn eenvoudige maar vloeiende rondingen biedt een nieuwe typologie voor het EV-mobiliteitstijdperk.
Ultralage luchtweerstandscoëfficiënt
Dankzij zijn lage front, actieve luchtlaten aan de voorzijde, wielkastverkleiners en optionele slanke digitale zijspiegels heeft de IONIQ 6 een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21. Het aerodynamische karakter wordt verder versterkt door de elliptische, op een vleugel geïnspireerde achterspoiler.
De onderscheidende ducktail-vormige achterzijde helpt de spoiler de neerwaartse kracht te versterken en vermindert bovendien de luchtweerstand. Ook onder de auto zijn aerodynamische invloeden zichtbaar: zo is het onderstel volledig afgedekt en is de ruimte in de wielkasten gereduceerd.
‘Bij de ontwikkeling van de IONIQ 6 hebben we direct vanaf de start onze zinnen gezet op het maken van een toonaangevende volledige elektrische auto’, zegt Jae Ho Huh, Head of Sub-Mid Project Management Center bij Hyundai Motor Company. ‘Om wereldleider in elektrische voertuigen te kunnen worden, streven we ernaar de best mogelijke EV-prestaties en gebruikservaring te bieden.’
De riante actieradius van de IONIQ 6 wordt grotendeels mogelijk gemaakt door het speciale platform waarop de elektrische Hyundai is gebouwd. Dit Electric Global Modular Platform (E-GMP) levert optimale elektrische prestaties en maakt razendsnel opladen mogelijk.
Razendsnel opladen
De E-GMP-architectuur van de IONIQ 6 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties, waarbij laden met 800 volt standaard is. Laden met 400 volt is mogelijk zonder dat daarvoor extra uitrusting of een adapter noodzakelijk is. Slechts 15 minuten laden zorgt voor een extra actieradius tot 351 km.
Het E-GMP-platform is speciaal ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en door zijn modulaire karakter geschikt voor auto’s in verschillende segmenten. De extreem platte batterij bevindt zich in de bodemplaat en maakt behalve een ruim interieur ook een vlakke vloer mogelijk.
‘We hebben alles in het werk gesteld om de meest efficiënte auto in het EV-segment te ontwerpen’, zegt Byung Hoon Min, Head of Total Vehicle Performance Development Center bij Hyundai Motor Company. ‘Onze focus op het verbeteren van de aerodynamica heeft ertoe bijgedragen dat we een elektrische auto met een enorm rijbereik hebben weten te ontwikkelen, wat de actieradiusangst nog verder wegneemt en het segment van de elektrische auto’s verder zal helpen groeien.’
Technische specificaties IONIQ 6
* Versie met 77,4 kWh-batterij, achterwielaandrijving en 18-inch wielen.
Facebook reacties