Hyundai Motor Group vergroot aerodynamica met Active Air Skirt (AAS)

In de zoektocht naar manieren om de luchtweerstand van elektrische auto’s nog verder omlaag te brengen, presenteert Hyundai Motor Group (HMG), waartoe ook Kia behoort, de Active Air Skirt (AAS). Deze technologie zorgt ervoor dat de aerodynamische weerstand tijdens rijden op hogere snelheden wordt geminimaliseerd, waardoor het rijbereik en de rijstabiliteit van elektrische auto’s effectief verbetert.

De Active Air Skirt is een technologie die de lucht die via het onderste deel van de bumper binnenkomt in goede banen leidt. Het regelt effectief de turbulentie die rond de wielen van de auto wordt gegenereerd, afhankelijk van de snelheid van de auto.

Bij elektrische auto’s draait alles om een zo groot mogelijk rijbereik op een volle batterij. Om zoveel mogelijk kilometers uit het batterijpakket te halen, zoeken de designers van Hyundai Motor Group naar allerlei manieren om hun EV’s zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Daarnaast heeft een aerodynamisch design niet alleen een aanzienlijke invloed op het rijbereik van de auto, maar ook op de rijstabiliteit en het windgeruis.

HMG onderzoekt daarom verschillende mogelijkheden om de luchtweerstandscoëfficiënt, ook wel Cw-waarde, te verminderen. De Cw-waarde geeft aan hoe ‘makkelijk’ een bepaald oppervlak, in dit geval een auto, door de lucht snijdt. Hoe lager de Cw-waarde, hoe minder weerstand de auto heeft waardoor het energieverbruik omlaag zal gaan.

De Active Air Skirt van HMG bevindt zich tussen de voorbumper en de voorwielen en is tijdens normaal gebruik verborgen. AAS wordt geactiveerd bij snelheden boven de 80 km/u wanneer de aerodynamische weerstand groter wordt, en verdwijnt weer als de snelheid daalt tot 70 km/u.

De reden waarom de Active Air Skirt alleen het voorste deel van de wielen afschermt en niet de gehele voorzijde, heeft te maken met de kenmerken van het E-GMP-platform waarop de nieuwe generatie elektrische auto’s van HMG wordt gebouwd. Omdat de vloer van het platform vlak is, blijkt het voor de aerodynamische prestaties effectiever om alleen het bandgedeelte af te schermen. Dit zorgt er ook voor dat de neerwaartse kracht van de auto wordt vergroot, waardoor de tractie en de stabiliteit bij hoge snelheden worden verbeterd.

AAS werkt ook bij snelheden boven de 200 km/u. Dit is mogelijk dankzij de toepassing van rubbermateriaal op het onderste gedeelte, wat de kans op spatten en beschadigingen tijdens het rijden op hoge snelheid verkleint.

Dankzij AAS heeft HMG de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) met 0,008 weten terug te brengen. HMG paste AAS onder meer toe in de Genesis GV60, wat een verbetering van de luchtweerstand met 2,8 procent tot gevolg had. Dat komt neer op een toename van de actieradius met ongeveer 6 kilometer.

HMG heeft voor de Active Air Skirt patent aangevraagd in Zuid-Korea en de Verenigde Staten en overweegt, na duurzaamheids- en prestatietests, massaproductie van de nieuwe technologie.

‘De verwachting is dat deze technologie een nóg groter effect zal hebben op modellen als SUV’s, waarvan bekend is dat het verbeteren van de aerodynamische prestaties een extra grote uitdaging is’, aldus Sun Hyung Cho, Vice President en Head of Mobility Body Development Group bij Hyundai Motor Group. ‘We blijven streven naar nog betere rijprestaties en een nog betere stabiliteit van elektrische auto’s door noviteiten op het gebied van aerodynamica.’

Om de aerodynamica van zijn elektrische auto’s te verbeteren, past HMG al verschillende technologieën toe, zoals achterspoilers, actieve luchtkleppen, luchtstroomgeleiders en wielkastverkleiners. De IONIQ 6 is hier een goed voorbeeld van. Dankzij slimme aerodynamische toepassingen bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt van deze 100 procent elektrische Hyundai slechts 0,21. Dit resulteert in een riant rijbereik, namelijk 614 kilometer. Dit betreft de versie met 77,4 kWh-batterij, achterwielaandrijving en 18-inch wielen.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties