Hyundai startte het RM-project (Racing Midship) in 2012 om nieuwe autosporttechnologie te kunnen ontwikkelen en in toekomstige N-modellen te implementeren. Sindsdien ondergingen diverse RM-prototypes (RM14, RM15 en RM16) uitvoerige testprogramma’s om de toekomstige N-modellen te verbeteren.
Hyundai presenteert op de Los Angeles Auto Show (20 november-1 december) de RM19 Racing Midship Sports Car. Het is een prototype dat hint naar een supercar en een ontwikkelingsplatform vormt voor toekomstige Hyundai N-modellen.
‘Het RM-platform is een veelzijdig platform dat het mogelijk maakt om verschillende aandrijflijnen en vermogensspecificaties tot het uiterste te testen’, zegt Albert Biermann, Head of Research & Development Division bij Hyundai. ‘Gedurende het RM-programma deden onze ingenieurs veel kennis op over high performance-aandrijflijnen en de effecten van gewichtsverdeling en carrosseriestijfheid op de rijdynamiek.’
De midscheeps gemonteerde 2,0-liter benzinemotor met turbo produceert maar liefst 390 pk, waardoor de RM19 in minder dan 4 seconden naar 100 km/u accelereert. De aandrijflijn is afkomstig uit de Hyundai i30 N TCR en werd op diverse punten verbeterd. De RM19 combineert dan ook circuitwaardige prestaties met praktische, dagelijkse bruikbaarheid.
Geëlektrificeerd rijplezier
Behalve de 2,0-liter benzinemotor zorgt de hoogwaardige geëlektrificeerde aandrijflijn voor krachtige maar efficiënte prestaties. Hyundai loopt voorop op het gebied van hybride-, plug-in hybride- en volledig elektrische aandrijflijnen en brandstofceltechnologie. Samen met Rimac Automobili ontwikkelt Hyundai zeer krachtige prototypes met een volledig elektrische aandrijflijn of brandstofcel. Tot 2025 wil Hyundai 44 milieuvriendelijke modellen introduceren. Daarbij ligt de focus bij de sportieve Hyundai N-divisie op krachtige en efficiënte prestaties.
‘De RM19 hint naar de sportieve aspiraties van het N-label, waarbij Hyundai een stevige positie in het supercar-segment inneemt’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Hoofd Product Division bij Hyundai. ‘Hyundai N laat niet alleen de harten van autoliefhebbers sneller kloppen met krachtige brandstofmotoren, maar biedt bovendien een unieke rijbeleving met efficiënte, geëlektrificeerde aandrijflijnen.’
Namyang en Nürburgring
De ‘N’ van Hyundai N staat voor Namyang, sinds 1995 de thuisbasis van de ontwikkelingsafdeling van Hyundai in Korea, en voor Nürburgring, waar het European Test Center van Hyundai zich bevindt. De connectie tussen Namyang en de Nürburgring vormde de basis voor N, dat de ervaring van Hyundai in de autosport naar productiemodellen vertaalt. Het N-logo belichaamt deze visie en symboliseert een chicane op een circuit.
De N performance-divisie verfijnt zijn modellen op de iconische Nürburgring Nordschleife. Elk model dat aan het testprogramma deelneemt, rijdt onder natte en droge omstandigheden tussen de 420 en 480 rondes op het circuit, wat een afstand van 180.000 kilometer in vier weken tijd simuleert. De Nürburgring Nordschleife staat – met zijn 20,8 kilometer lange asfalt en 73 bochten – bekend als een van de uitdagendste circuits ter wereld. Het is tevens de thuisbasis van het Hyundai Motor Europe Technical Center dat 3.600 vierkante meter beslaat.
Specificaties RM19 (N Brand Prototype – verbrandingsmotor)
Concept | Achterwielaangedreven sportauto met midscheeps gemonteerde verbrandingsmotor |
Carrosserie | Tweedeurscoupé, twee zitplaatsen |
Aandrijflijn |
Middenmotor, achterwielaandrijving |
Motorblok |
Aangepast Touring Car Racing-motorblok (TCR), 2.0-liter turbomotor met naar schatting 390 pk (TBD) |
Transmissie |
Sequentiële transmissie met zes versnellingen (identiek aan TCR met geoptimaliseerde verhoudingen) |
Topsnelheid |
250 km/u (begrensd) |
Ophanging |
McPherson (voor) / dubbele draagarmen (achter) |
Dempers |
Conventionele gasgevulde schokdempers |
Remmen |
Remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter |
Handrem |
Mechanisch, gekoppeld aan achterwielen |
ABS-systeem |
Geprepareerd voor gebruik in de autosport* |
Stuurbekrachtiging |
Elektrisch aangedreven |
Stuurwiel |
Veloster N TCR-design met schakelpaddels |
Afmetingen (mm) |
4319 (lengte) x 1945 (breedte) x 1354 (hoogte) / 2672 (wielbasis) |
Overhang (mm) |
899 (voor) / 748 (achter) |
Bodemvrijheid (mm) |
100 |
Banden |
245/30R20 (voor) / 305/30R20 (achter) |
Wielen |
20” x 8.5J (voor) / 20” x 11.0J (achter) |
Facebook reacties