De nieuwe, extra airbag ontvouwt zich in de ruimte tussen de stoel van de bestuurder en die van de bijrijder. De zijairbag is bedoeld om hoofdletsel van de bestuurder en de bijrijder te voorkomen. Als niemand zich op de bijrijdersstoel bevindt, beschermt de airbag de bestuurder tegen een aanrijding van opzij. De nieuwe zijairbag is gemonteerd in de bestuurdersstoel en wordt geactiveerd bij een aanrijding.
Hyundai heeft een nieuwe zijairbag ontwikkeld die de veiligheid van inzittenden verder verbetert. Het gaat om een centrale zijairbag tussen de bestuurder en de bijrijder voorin. Het is de bedoeling dat toekomstige Hyundai-modellen met deze nieuwe airbag worden uitgerust.
Hoofdletsel bij inzittenden die met elkaar botsen
Naar verwachting vermindert de centrale zijairbag het aantal gevallen van hoofdletsel bij inzittenden die in de auto met elkaar botsen met 80 procent. De European Automobile Manufacturers Association deed hier onderzoek naar. Uit cijfers van deze belangenorganisatie van voertuigfabrikanten blijkt dat het percentage indirect letsel veroorzaakt door dit soort botsingen of door het raken van interieurmaterialen ongeveer 45 procent bedraagt.
Door het gebruik van de kunststof-component Tether behoudt de airbag zijn vorm en is hij bestand tegen het gewicht van de bestuurder en bijrijder. Bovendien ontwikkelde Hyundai een nieuwe, gepatenteerde technologie die ervoor heeft gezorgd dat de zijairbag ongeveer 500 gram lichter is dan vergelijkbare concurrerende producten. Dankzij het kleine formaat en het lage gewicht van de airbag profiteren de designers van Hyundai van meer flexibiliteit bij het ontwerpen van nieuwe stoelen voor toekomstige Hyundai-modellen.
Verwacht wordt dat Euro NCAP vanaf 2020 zijdelingse aanrijdingen in zijn testmethodes opneemt. De nieuwe centrale zijairbag van Hyundai heeft naar verwachting een gunstig effect op de beoordelingen van Hyundai-modellen door Euro NCAP.
Bevestiging van uitstekende reputatie
De nieuwe centrale zijairbag is opnieuw een bevestiging van de uitstekende reputatie van Hyundai op het gebied van veiligheid. Alle Hyundai-modellen ontvingen 5 sterren van de Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP. Ook de Amerikaanse veiligheidstoezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) beloonde verscheidene Hyundai-modellen met de maximale score. Daarnaast werden de KONA, Santa Fe, Tucson en NEXO onderscheiden met een TOP SAFETY PICK+ award. Het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), de Amerikaanse tegenhanger van Euro NCAP, kent deze awards alleen toe als een auto zeer veilig is.
‘De ontwikkeling van de centrale zijairbag gaat verder dan het alleen het bedenken van “zomaar” een extra airbag’, zegt Hyock In Kwon, research engineer binnen het Crash Safety System Engineering Design Team van Hyundai. ‘We blijven streven naar verdere verbetering van de veiligheid van inzittenden door systemen te bedenken voor allerlei soorten ongevallen.’
Hyundai behoort tot de meest innovatieve automerken ter wereld. Niet voor niets is Hyundai toonaangevend op het gebied van elektrisch rijden en technologie. Ten aanzien van veiligheid laat Hyundai niets aan het toeval over. Jaarlijks investeert het merk vele miljoenen euro’s in de ontwikkeling van nieuwe systemen, waaronder de centrale zijairbag.
Facebook reacties