Hyundai maakt werk van zijn plannen om wereldwijd toonaangevend te zijn en te blijven op het gebied van elektrisch rijden. Met de opening van een nieuwe fabriek in Indonesië breidt Hyundai de productie van zijn batterij-elektrische auto’s verder uit. Op de nieuwe locatie zal onder meer de volledig elektrische IONIQ 5 worden gebouwd.
Hyundai Motor Manufacturing Indonesia is de eerste fabriek van Hyundai in Zuidoost-Azië, gelegen in het industriële gebied Deltamas nabij Cikarang, 40 kilometer ten oosten van de hoofdstad Jakarta. Aanvankelijk zullen hier jaarlijks 150.000 auto’s van de band rollen. De bedoeling is om de productiecapaciteit de komende jaren te verhogen naar 250.000 eenheden.
De nieuwe fabriek is gebouwd in lijn met Hyundai’s visie Progress for Humanity. Dat betekent dat Hyundai zich op alle mogelijke manieren sterk maakt voor de samenleving en het milieu. Bij Hyundai Motor Manufacturing Indonesia komt dit onder meer tot uiting in het gebruik van milieuvriendelijke technologieën, zoals zonnepanelen die voorzien in een deel van de stroombehoefte van de fabriek. Om de auto’s zo duurzaam mogelijk te produceren, gebruikt Hyundai voor het spuiten van de carrosserieën milieuvriendelijke lakken op waterbasis.
‘Hyundai Motor Manufacturing Indonesia is van groot belang voor de toekomstige mobiliteitsstrategie van Hyundai’, aldus Euisun Chung, Executive Chair van Hyundai Motor Group. ‘Deze fabriek gaat een sleutelrol spelen in de auto-industrie en specifiek op het gebied van elektrische voertuigen. Bovendien bouwen we momenteel een fabriek voor de productie van de batterijen voor onze elektrische auto’s. Daarmee hopen we nog meer bij te kunnen dragen aan het elektrificeren van mobiliteit in Indonesië.’
Hyundai bouwt zijn nieuwe batterijfabriek samen met LG Energy Solutions. De productiefaciliteit verrijst in Karawang en moet in 2023 zijn voltooid. Wereldwijd is de levering van batterijen al verzekerd tot aan 2023. Door nieuwe initiatieven wil Hyundai zich verzekeren van 170 gWh aan batterijcapaciteit – lithium-ion-batterijen en ook nieuwe solid state-batterijen – om de beoogde doelstellingen voor 2030 te behalen. In dat jaar wil Hyundai Motor wereldwijd een aandeel van 7 procent in de EV-markt hebben.
De IONIQ 5 is het eerste batterij-elektrische model van Hyundai dat in Zuidoost-Azië wordt geproduceerd. De middelgrote CUV is het allereerste model van het nieuwe line-up-merk van Hyundai, IONIQ, dat zich exclusief richt op 100 procent elektrische auto’s. Dankzij zijn bijzondere retro-design, slimme technologieën en opwindende prestaties groeide de IONIQ 5 in Europa uit tot een absolute verkooptopper.
De IONIQ 5 is ook het eerste model van Hyundai dat gebruikmaakt van het Electric-Global Modular Platform (e-GMP). Dit nieuwe platform is speciaal ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), zoals de IONIQ 5, en biedt grote voordelen op het gebied van prestaties, veiligheid en ruimte. Dankzij het 800V-systeem laadt de IONIQ 5 ultrasnel op. Binnen vijf minuten is zijn rijbereik vergroot met 100 km.
Met de nieuwe autofabriek verstevigt Hyundai zijn marktpositie in Indonesië. Op het gebied van elektrisch rijden timmert Hyundai al flink aan de weg. Zo waren de IONIQ Electric en KONA Electric in 2021 goed voor 87,3 procent van de totale verkoop van elektrische auto’s in Indonesië. Hyundai heeft 100 dealervestigingen in 40 steden in heel Indonesië, van Sumatra tot Papoea.
Facebook reacties