Geheel nieuwe Hyundai i30 Fastback N: opwindend coupédesign met N-rijplezier.

  • Geheel nieuwe Hyundai i30 Fastback N combineert verfijnd en elegant design en het sportieve rijplezier van N
  • Eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment, tweede sportversie van Hyundai in Europa
  • Biedt maximaal rijplezier, net als de i30 N hatchback
  • Hyundai i30 Fastback N heeft sportief uiterlijk met designelementen van Hyundai N

De Hyundai i30 Fastback N is na de i30 N hatchback het tweede high-performance model van Hyundai in Europa. Inmiddels zijn in de eerste helft van dit jaar al meer dan 3.000 Hyundai’s i30 N hatchback in Europa verkocht – veel meer dan verwacht. De Hyundai i30 Fastback N is de eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment en dus uniek in zijn klasse. Door het modellengamma van sportieve, aantrekkelijke N-modellen uit te breiden, geeft Hyundai er opnieuw blijk van buiten de geijkte kaders te denken. De Hyundai i30 Fastback N combineert het verfijnde en elegante design van de Hyundai i30 Fastback met het sportieve rijplezier van de i30 N hatchback.

‘Met de nieuwe i30 Fastback N – de eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment, die bovendien klaar is voor het circuit – zetten we weer een nieuwe maatstaf’, zegt Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing en Product van Hyundai Motor Europe. ‘Het tweede model in ons Europese N-gamma bewijst dat we met onze N-modellen auto’s kunnen maken die niemand van ons had verwacht.’

Hyundai heeft de N-modellen op dezelfde manier ontwikkeld als zijn raceauto’s. De N staat voor twee belangrijke componenten: ten eerste het Zuid-Koreaanse district Namyang, waar het R&D Centre van Hyundai is gevestigd en waar het idee voor de N-modellen is ontstaan. Ten tweede staat N voor Nürburgring – een van de moeilijkste en uitdagendste circuits ter wereld – waar het testcentrum van Hyundai is gevestigd en waar de N-modellen zijn ontwikkeld en verfijnd. De N staat verder voor de vorm van de chicane, de ultieme bochtencombinatie die sport- en raceauto’s tot het uiterste op de proef stelt. Hyundai N heeft sinds 2015 al successen geoogst in de VLN-series op de Nürburgring, de TCR International Series, de Pirelli World Challenge en de uitputtende 24-uursrace op de Nürburgring.

Elegant en sportief karakter

Het verfijnde en sportieve karakter van de nieuwe Hyundai i30 Fastback N komt tot uiting in talloze designdetails die hij deelt met de Hyundai i30 N hatchback, zoals de dynamisch ogende N-voorbumper inclusief Cascade-grille en zeker ook in de unieke achterbumper. Beide N-modellen zijn voorzien van een kenmerkende rode bies onderlangs. De verlaagde carrosserie en de zwarte dorpels accentueren het sportieve karakter van de auto. Aan de achterzijde kenmerkt de i30 Fastback N zich door een dubbele sportuitlaat en een riante achterspoiler die is geïntegreerd in de achterklep en is voorzien van glanzend zwarte accenten.
Ook en profil toont de Hyundai i30 Fastback N zijn op prestaties gerichte karakter. De elegant aflopende daklijn, de lange motorkap en de flanken met breed gespierde spatborden geven de sportieve vijfdeurscoupé zeer dynamische proporties. De 18- of 19-inchwielen in het bijzondere N-design en de zwarte dorpels van de verlaagde carrosserie accentueren de uitstraling van dit N-model.
Er is keuze uit opwindende carrosseriekleuren, zoals het volwassen Shadow Grey – dat exclusief is voorbehouden aan de Hyundai i30 Fastback N. De andere carrosseriekleuren zijn Polar White, Phantom Black, Engine Red, Performance Blue en Micron Grey.
De Hyundai i30 Fastback N heeft dezelfde afmetingen als de reguliere i30 Fastback (4.455 mm lang en 1.795 mm breed), maar de carrosserie is een aantal millimeter verlaagd tot 1.417 mm voor de 250 pk-versie en 1.419 mm voor de 275 pk-versie.

Geen compromissen

Ook in het interieur van de nieuwe Hyundai i30 Fastback N zijn geen compromissen gesloten. Het is ruim en sportief ingericht en de bagageruimte meet maar liefst 450 liter. Nog tot 1.351 liter uit te breiden met de achterbank neergeklapt.
Het interieur is op sportiviteit gericht en straalt dat ook uit. Middelpunt is het exclusieve N-stuurwiel met het N-logo en het kenmerkende rode N-stiksel, dat ook terugkomt in onder meer de mof van de versnellingspook en in de stoelbekleding. De ventilatieopeningen zijn afgewerkt met een rode omlijsting. Een druk op de karakteristieke donker metaalkleurige knop aan de rechterzijde, die met de zwartwit geblokte vlag erop, geeft direct toegang tot de N-modus. Die is overigens ook toegankelijk via de instellingen op het navigatiescherm. Met een knop aan de linkerzijde heeft de bestuurder toegang tot de drie reguliere rijmodi – Normal, Sport en Eco.
Het interieur is leverbaar in de combinatie zwart met Red Point – rode kleuraccenten op onder meer de stoelen zorgen voor een sportieve sfeer in de auto. De bekleding van de stoelen is optioneel leverbaar in een combinatie van leder en suède en beide interieuruitvoeringen zijn voorzien van rood stikwerk. De veiligheidsgordels en de hemelbekleding zijn uitgevoerd in stijlvol zwart.

High-performance motoren

Klanten kunnen kiezen uit twee vermogensvarianten van de 2.0-liter turbomotor – dezelfde als die in de Hyundai i30 N hatchback – die prestaties combineren met praktisch gebruiksgemak voor dagelijks gebruik op de openbare weg. De Standard Package-motor levert een vermogen van 184 kW (250 pk) bij een gecombineerd verbruik van 7,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 176 g/km*. De Performance Package-motor laat 202 kW (275 pk), een verbruik van 7,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 178 g/km* noteren. Beide motoren leveren 353 Nm koppel en zijn goed voor een topsnelheid van 250 km/u. Met de Overboost-functie, geactiveerd als de motor zijn maximumkoppel levert, biedt de motor zelfs 378 Nm koppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/uur vergt 6,4 seconden* voor de Standard Package-motor en 6,1 seconden* voor de Performance Package.
Met N Grin Control (die een grijns op ieder gezicht tovert) heeft de bestuurder de keuze uit vijf rijmodi, in te schakelen met behulp van de speciale knoppen op het stuurwiel: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Zo kan de bestuurder het karakter van de auto aanpassen aan zijn stemming.
De handmatig te bedienen zesversnellingsbak schakelt snel, soepel en precies. Door de korte slagen geeft de versnellingspook een sportief gevoel. De versnellingsbak zit kort op de motor gemonteerd, zodat het motorvermogen direct in de transmissie komt, zonder tijdverlies of onderbreking.

Liefhebbers zullen de Performance Package van de nieuwe i30 Fastback N zeer op prijs stellen. Deze omvat N Corner Carving Differential ofwel het e-LSD (elektronisch aangestuurd differentieel met gelimiteerde slip), dat zorgt voor exceptionele tractie. Hoe sneller de bestuurder een bocht neemt, des te scherper manifesteert zich de grip van het onderstel op de weg. Het beperkt ook doorslippen van een wiel en voorkomt onderstuur in bepaalde situaties. Ook het Variable Exhaust Valve System is onderdeel van het pakket. Dit systeem biedt de bestuurder keuze uit meerdere uitlaadgeluiden, samenhangend met de gekozen rijmodus – wat het rijplezier nog verder kan verhogen. Ten slotte bevat het Performance Package 19-inchwielen met Pirelli P-Zero-sportbanden. Standaard zijn 18-inchwielen met Michelin-banden.

ECS (Electronic Controlled Suspension) past de wielophanging automatisch aan aan de manier waarop de bestuurder bochten neemt, accelereert en remt. De variabele schokdemper bij elk van de onafhankelijk opgehangen wielen zijn voorzien van een elektromagnetische klep waarmee de dempkracht continu wordt geregeld. Dat zorgt voor optimale wegligging, wendbaarheid en stabiliteit.

In sportieve auto’s als de Hyundai N-modellen is goede beheersing van de remmen van cruciaal belang. De Hyundai i30 Fastback N is daarom uitgerust met zwevende remtangen – uitgevoerd in het kenmerkende N-rood – waarmee de bestuurder zeer laat voor bochten kan remmen. Zwevende remtangen zijn minder gevoelig dan gefixeerde remtangen en voorkomen fading. Air curtains aan de voorzijde van de auto zorgen voor koeling van de remmen.

Slimme connectiviteit

De nieuwe Hyundai i30 Fastback N biedt keuze uit twee infotainmentsystemen. Ten eerste het Display-audiosysteem, met een 8-inch capacitieve LCD-touchscreen, een geïntegreerde achteruitrijcamera en Bluetooth. Als alternatief is er het navigatiesysteem met capacitieve 8-inch touchscreen. Beide infotainmentsystemen zijn compatible met Apple CarPlay en Android Auto, zodat de bestuurder de smartphone kan verbinden om de muziek-, telefoon- en navigatiefuncties te bedienen via het scherm.
Tevens is de Hyundai i30 Fastback N voorzien van een draadloze inductie-oplaadpad (Qi-standaard) voor smartphones en een USB-poort op de middenconsole.
Het speciale schermmenu voor de N-modus biedt ook de mogelijkheid de instellingen voor de motor, de rev matching, het uitlaatgeluid en de Performance Package te beheren.
Het navigatiesysteem wordt geleverd met een zevenjarig abonnement op LIVE Services – voor realtime weers- en verkeersinformatie, locaties van flitscamera’s, brandstofprijzen, beschikbare parkeerplaatsen en een online zoekfunctie voor interessante locaties en Hyundai-dealers.

Actieve veiligheid van topniveau

De nieuwe Hyundai i30 Hatchback N is voorzien van Hyundai SmartSense, de actieve veiligheids- en rijassistentiesystemen die voldoen aan de hoogste Europese normen: Forward Collision-Avoidance Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en High Beam Assist zijn standaard, Intelligent Speed Limit Warning is optioneel verkrijgbaar.
Door de toepassing van geavanceerd staal van hoge treksterkte is de carrosseriestructuur van de Hyundai i30 Fastback N bijzonder sterk. In geval van een crash absorbeert de carrosserie veel van de impact terwijl het passagierscompartiment nauwelijks vervormt en de inzittenden optimaal beschermt.
De Hyundai i30 Fastback N is voorzien van zeven airbags – behalve de zes standaard airbags (twee hoofdairbags, twee zijairbags en twee gordijnairbags die zowel de bestuurder als alle passagiers beschermen) is er ook een knie-airbag die de knieën van de bestuurder beschermt in het geval van een frontale aanrijding.

 

* CO2-emissie en verbruik onder voorbehoud van uitslag WLTP-tests; omgerekend op basis van NEDC-cijfers.

De geheel nieuwe Hyundai i30 Fastback N in ’t kort 

  • Combineert geavanceerd en elegant design met uitdagend rijplezier
  • Is de eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment
  • Is Hyundai’s tweede performancemodel dat uitdagend rijplezier levert – net als de i30 N hatchback die extreem succesvol is sinds zijn lancering een jaar geleden
  • Komt met sportieve N-uitrusting voor in- en exterieur, evenals nieuwe exterieurkleuren
  • Deelt high-performance onderdelen met de i30 N hatchback

Geavanceerd en elegant design

  • Spannend en sportief uiterlijk
  • Bevat kenmerkende carrosserie van de i30 Fastback:
    • sportieve uitstraling
    • charismatisch front
    • elegante, druppelvormige cabine
  • N model-specifieke performance designkenmerken:
    • unieke voor- en achterbumper
    • kenmerkende Cascade-grille met N-logo
    • zwart cluster van LED-koplampen
    • rode karakterlijn
    • driehoekige mistlamp geïntegreerd tussen de twee dubbele uitlaatsierstukken
    • N-logo op stuurwiel en pookknop
  • Stijlvol vormgegeven achterspoiler geïntegreerd in de achterklep, met hoogglans zwarte accenten
  • Lichtmetalen wielen:
    • 18-inch Michelin-banden (Standard Package)
    • 19-inch Pirelli P-Zero high-performance Hyundai N-banden (Performance Package)
  • Zwart gespoten dorpels
  • Interieurkleur: combinatie van Black en Red Point (Red Point-afwerking, zwarte veiligheidsgordels en hemelbekleding)
  • Stoelbekleding stof of combinatie van suède en leder (optie)
  • Spannende exterieurkleuren:
    • Shadow Grey (exclusief voor i30 Fastback N)
    • Polar White
    • Phantom Black
    • Engine Red
    • Performance Blue
    • Micron Grey

Slimme connectiviteitsuitrusting

  • Display audiosysteem:
    • 8-inch LCD-touchscreen
    • geïntegreerde dynamische achteruitrijcamera
    • Bluetooth-connectiviteit
    • Apple CarPlay
    • Android Auto
  • Navigatiesysteem:
    • 8-inch touchscreen infotainmentsysteem met geïntegreerde navigatie, media en connectiviteit
    • Apple CarPlay
    • Android Auto
    • gratis 7 jaar abonnement op LIVE Services
  • Draadloos opladen smartphone (Qi-standaard)
  • USB-poort
  • N-mode optiemenu voor instellingen motor, rev matching, uitlaatgeluid en voor Performance Package-instellingen

Prestaties*

2.0 T-GDI benzinemotor

  • Standaardvermogen: 184 kW (250 pk)
  • Max. vermogen: 202 kW (275 pk)
  • Koppel: 353 Nm, met Overboost-functie: 378 Nm
  • Acceleratie 0-100 km/u: 6,4 sec. (Performance Package: 6,1 sec.)
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving
  • N Grin Control System (5 rij-instellingen):
    • Eco
    • Normal
    • Sport
    • N
    • N Custom
  • Performance Package:
    • N Corner Carving Differential (elektronisch geregeld slipdifferentieel (e-LSD))
    • variabel uitlaatsysteem
  • Elektronisch geregeld onderstel (ECS)

Veiligheidssystemen

Hyundai SmartSense actieve rijassistentietechniek

  • Forward Collision-Avoidance Assist City & Urban (FCA, standaard)
  • Driver Attention Warning (DAW, standaard)
  • Lane Keeping Assist (LKA, standaard)
  • High Beam Assist (HBA, standaard)
  • Intelligent Speed Limit Warning (ISLW)
  • Geavanceerd staal met hoge treksterkte voor hoge mate van stijfheid, absorptie botsenergie en minimale trillingen
  • Zeven airbags:
    • twee frontairbags
    • twee zijairbags
    • twee gordijnairbags (van 1e tot 2e zitrij)
    • knie-airbag bestuurder

Technische specificaties Hyundai i30 Fastback N

Benzine: THETA 2.0 T-GDI (184 kW/250 pk)**  
Type THETA 2.0 T-GDI, 16 kleppen MLA,  
DOHC E-CVVT  
Cilinderinhoud 1.998 cc  
Boring x slag 86 x 86 mm  
Compressieverhouding 9,5 : 1  
Vermogen 184 kW (250 pk) @ 6.000 t.p.m.  
Koppel 353 Nm @ 1.450 ~ 4.000 t.p.m.  
378 Nm met Overboost-functie  
Topsnelheid 250 km/u  
0-100 km/u 6,4 sec.  
CO2-uitstoot gecombineerd 176 g/km*  
Verbruik gecombineerd 7,7 l/100 km*  
Verbruik stad 10,7 l/100 km*  
Verbruik buitenwegen 5,9 l/100 km*  
     
Benzine: THETA 2.0 T-GDI met Performance Package (202 kW/275 pk)**  
Type THETA 2.0 T-GDI, 16 kleppen MLA,  
DOHC E-CVVT  
Cilinderinhoud 1.998 cc  
Boring x slag 86 x 86 mm  
Compressieverhouding 9,5 : 1  
Vermogen 202 kW (275 pk) @ 6.000 t.p.m.  
Vermogen 202 kW (275 pk) @ 6.000 t.p.m.  
Koppel 353 Nm @ 1.450 ~ 4.700 t.p.m.  
378 Nm met Overboost-functie  
Topsnelheid 250 km/u  
0-100 km/u 6,1 sec.  
CO2-uitstoot gecombineerd 178 g/km*  
Verbruik gecombineerd 7,8 l/100 km*  
Verbruik stad 10,6 l/100 km*  
Verbruik buitenwegen 6,1 l/100 km*  
     
Transmissie  
Handgeschakeld 6 versnellingen  
     
Overbrengingsverhoudingen** 2.0 T-GDI 2.0 T-GDI
184 kW/
250 pk
202 kW/
275 pk
1e 3,083 3,083
2e 1,931 1,931
3e 1,696 1,696
4e 1,276 1,276
5e 1,027 1,027
6e 0,854 0,854
Achteruit 3,588 3,588
Eindoverbrenging 4,154 (1/2/R) 4,333 (1/2/R)
3,176 (3/4/5/6) 3,250 (3/4/5/6)
     
Wielophanging  
Voor McPherson-veerpoten  
Achter Multilink  
     
Stuurinrichting**  
Type R-MDPS (Rack-type Motor Driven Power Steering)  
  Tandheugel  
Overbrenging Standard Package: 12,26 (@360°)  
Performance Package: 12,31 (@360°)  
Stuuromwentelingen (uiterst links-uiterst rechts) 2,14  
Draaicirkel 11,6 m  
     
Remmen**  
Voor Schijfremmen, 17 inch (Standard Package)  
18 inch (Performance Package)  
Achter Schijfremmen, 16 inch (Standard Package)  
17 inch (Performance Package) (HAND PARKING)   
Hoofdremcilinder Φ23,81  
Boostermaat 10 inch  
     
Wielen Banden  
7,5J x 18 lichtmetaal 225/40 R18  
8,0J x 19 lichtmetaal 235/35 R19  
     
Afmetingen (mm)**  
Lengte 4.455  
Breedte 1.795  
Hoogte 1.417 (Standard Package)  
1.419 (Performance Package)  
Wielbasis 2.650  
Overhang voor 905  
Overhang achter 900  
Bodemvrijheid 132  



* CO2-emissie en verbruik onder voorbehoud van uitslag WLTP-tests; omgerekend op basis van NEDC-cijfers.
** Data nog niet definitief en aan veranderingen onderhevig.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties