‘Hyundai is bezig met een succesvolle transitie naar elektrificatie en hard op weg naar marktleiderschap wereldwijd in de EV-markt, ondanks de uitdagingen door een tekort aan chips en de effecten van een pandemie’, aldus President en CEO Chang. ‘Samen met onze voortdurende inspanningen om elektrische voertuigen te verbeteren, zal Hyundai Motor doorgaan met duurzame business als een mobility solutions provider met geavanceerde technologie – en dan niet alleen op het gebied van hardware, maar ook als het gaat om software.’
Hyundai Motor heeft zijn plannen onthuld voor een elektrificatieversnelling. President en CEO Jaehoon Chang en andere executives maakten de ambities bekend tijdens het virtuele forum ‘2022 CEO Investor Day’. Ook de doelstellingen voor het marktaandeel en de verkoop van elektrische voertuigen zijn hier bekendgemaakt. In 2030 wil Hyundai Motor wereldwijd een aandeel van 7 procent in de EV-markt hebben, wat volgens de berekeningen uitkomt op een verkoopstijging naar 1,87 miljoen batterij-elektrische modellen. Om dat te bereiken, wil Hyundai Motor tot aan 2030 zeventien nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen uitbrengen.
Uitbreiding aanbod batterij-elektrische modellen
Maar liefst zeventien nieuwe elektrisch aangedreven modellen wil Hyundai tot aan 2030 op de markt brengen, waarvan elf onder het merk Hyundai en zes van het merk Genesis. Bij Hyundai gaat het dan om drie sedans, zes SUV’s, een lichte bedrijfswagen en een totaal nieuw type. Nog dit jaar, in 2022, is al de aftrap met de verkoopstart van de IONIQ 6, gevolgd door de IONIQ 7 in 2024.
Onder het merk Genesis, dat op een aantal markten wordt gevoerd, komen er twee sedans en vier SUV’s, inclusief de GV70 waarvan de introductie dit jaar is. Met ingang van 2025 zullen alle nieuwe modellen van Genesis louter elektrisch aangedreven zijn.
Uitbreiding EV-productiecapaciteit
Om de doelstellingen te behalen, wil Hyundai Motor toe naar een hoogst efficiënt productieproces voor batterij-elektrische modellen. Het Hyundai Motor Global Innovation Center in Singapore (HMGICS), het centrum voor innovatie van het concern, gaat dat optuigen. Het nieuwe productieproces moet toonaangevend efficiënt zijn dankzij een flexibel productiesysteem, geavanceerde automatisering en digitale technologie. Het nieuwe productieproces zal in de komende jaren worden ingevoerd in alle Hyundai-fabrieken.
Behalve productiefaciliteiten in Korea en Tsjechië wil Hyundai ook nieuwe fabrieken waar alleen batterij-elektrische voertuigen worden gebouwd. Nog dit jaar start in Indonesië de productie van elektrische auto’s. Tegelijkertijd kijkt het concern naar uitbreiding van de batterijproductie, onder meer via samenwerking met partners in met name grote markten als de Verenigde Staten. Via nieuwe allianties verwacht Hyundai Motor meer dan 50 procent van zijn volgende generatie lithium-ion-batterijen en ook nieuwe solid state-batterijen te kunnen produceren voor de elektrische modellen. De levering van batterijen is op dit moment al verzekerd tot aan 2023, door nieuwe samenwerking wil het concern zich verzekeren van 170 gWh aan batterijcapaciteit om de beoogde doelstellingen voor 2030 te behalen.
Integrated Modular Architecture (IMA) platform
Hyundai Motor start de ontwikkeling van een Integrated Modular Architecture (IMA) platform. Dit is een doorontwikkeling van het Electric Global Modular Platform (E-GMP) van de IONIQ 5. Het nieuwe IMA-platform vormt de basis voor de batterijbehuizing en de elektromotor van de toekomstige modellen. Dat leidt tot meer efficiency, een lager voertuiggewicht, meer actieradius en lagere productiekosten. Bij het IMA-platform zijn gestandaardiseerde batterijpakketten en aandrijvingen het uitgangspunt. Het is dus niet meer nodig om voor diverse modellen verschillende batterijen te ontwikkelen. Door de invoering van over-the-air software-updates is het aantal geïntegreerde elektronische controle-units te verminderen, wat eveneens zorgt voor lagere kosten.
In de tweede helft van 2022 komt de Highway Driving Pilot (HDP), een level 3 autonoom rijden-functie. De primeur is voor de Genesis G90. En in 2023 starten de eerste ritten met een IONIQ 5 robotaxi voor Uber Eats.
Verder investeert Hyundai Motor in de ontwikkeling van nieuwe software voor mobiliteitsdiensten, connectiviteit en andere op data gebaseerde services. Tot aan 2030 zijn hiermee investeringen gemoeid van zo’n 8,9 miljard euro, los van de investering van circa 14,4 miljard euro in elektrificatie. In 2030 beoogt Hyundai Motor minimaal 10 procent operationele winst te behalen uit de verkoop van elektrische modellen en door kostenbesparingen via innovatieve technologie en een efficiënte productie.
In 2022 wil Hyundai Motor 4,3 miljoen auto’s wereldwijd verkopen en beoogt het concern een operationele winst van 5,5-6,5 procent en een geconsolideerde omzet van 13-14 procent.
Facebook reacties