Hyundai en Kia presenteren innovatieve technologie voor temperatuurbeheer om comfort en efficiency te verhogen.

Hyundai en Kia hebben drie nieuwe technologieën gepresenteerd om de temperatuur in de auto te regelen en daarmee het comfort van de inzittenden te verhogen én het energieverbruik te beperken. Dat gebeurde op de ‘Heat Tech Day’ in Seoul in Zuid-Korea.

Tijdens het evenement toonden Hyundai en Kia hun onderzoeks- en ontwikkelingsresultaten op het gebied van temperatuurregeling – cruciaal voor het comfort aan boord. Naarmate auto’s van vervoermiddel steeds meer een mobiele leefruimte worden, ontwikkelen beide autofabrikanten technologieën om de temperatuur in auto’s te beheersen en te voldoen aan de veranderende behoeften van klanten wat betreft comfort in mobiliteit.

De nieuwe technologieën verhogen niet alleen het comfort, maar besparen ook energie. Daardoor gaan auto’s met deze technologieën zuiniger en efficiënter om met energie en dat is essentieel in het tijdperk van elektrificatie. De gepresenteerde technologieën zijn:

  • Nano Cooling Film – verlaagt, als het op de ruit is aangebracht, de temperatuur in de auto aanzienlijk en dat verhoogt het comfort bij warm weer
  • Radiant Heating System – verhoogt snel en efficiënt de temperatuur rond de inzittenden bij kou
  • Metal-Coated Heated Glass – is wereldwijd het eerste 48-voltsysteem dat met behulp van elektrisch gevoede metaalcoating de ruit verwarmt en daardoor ijs en vocht snel van de ruit verwijdert

Alle drie technologieën zijn inmiddels geschikt voor massaproductie.

Nano Cooling Film: verlaagt de interieurtemperatuur met zo’n 12 °C

In juli 2023 presenteerden Hyundai en Kia geavanceerde nanomateriaaltechnologieën, onder meer de Nano Cooling Film, die de temperatuur in de auto aanzienlijk kan verlagen. Tijdens de testfase voorzagen Hyundai en Kia elk diverse modellen van de Nano Cooling Film en vergeleken die met exact dezelfde modellen zonder de film. In die laatste namen ze een temperaturen waar van 48,5 °C, terwijl de temperatuur in hetzelfde model mét Nano Cooling Film 36,0 °C liet noteren. Dat komt neer op een temperatuurverlaging van 12,5 °C.

Nano Cooling Film blokkeert niet alleen infraroodstraling van buiten – zoals traditionele tintfolies doen – maar laat ook warmte ontsnappen vanuit het interieur. De film bestaat uit drie lagen: twee die zonlicht reflecteren en een die zogenoemde mid-infraroodgolflengte uitzendt. Daardoor kan de film de temperatuur in de auto met ongeveer 12 °C verlagen en is die te gebruiken in combinatie met bestaande tintfolies zonder dat de film het zicht verder beperkt.

Afgelopen april voorzag Hyundai in Pakistan onder het motto 'Made Cooler by Hyundai' ongeveer zeventig auto’s gratis van de transparante Nano Cooling Film. In dat land zijn tintfolies wettelijk verboden. De actie leidde tot enthousiaste reacties. Bekijk de video.

In juni presenteerden Hyundai en Kia op ’s werelds grootste reclamefestival Cannes Lions 2024 de Nano Cooling Film en bespraken de actie in Pakistan. Hyundai was de eerste autofabrikant die met een officieel technologisch seminar aanwezig was op het evenement in Cannes.

Radiant Heating System onder de vloer verwarmt inzittenden snel

Hyundai en Kia presenteerden ook het Radiant Heating System, een technologie die met behulp van stralingswarmte snel voor warmte in het auto-interieur zorgt. Het systeem omvat een warmte-element dat al binnen drie minuten warmte afgeeft aan de benen van inzittenden. Dat verhoogt het comfort vrijwel direct.

Het snel werkende Radiant Heating System kan in combinatie met de bestaande verwarming in de auto tot 17 procent energie besparen bij het bereiken van de gewenste interieurtemperatuur. Het Radiant Heating System kan naar verwachting ook de actieradius van elektrische auto’s ’s winters aanzienlijk vergroten, doordat het systeem het energieverbruik door het klimaatsysteem in de auto vermindert.

Het Radiant Heating System omvat een warmte-element in de vorm van hogetemperatuurfolie. Dit element kan een temperatuur van 110 °C bereiken en is omhuld met een stof die infraroodstralen uitzendt en de warmte op een comfortabel niveau houdt. Een systeem ter voorkoming van verbranding detecteert lichaamscontact en verlaagt onmiddellijk de temperatuur om het verbrandingsrisico te elimineren en de veiligheid te verhogen.

De EV9 die Kia heeft voorzien van het Radiant Heating System telt zelfs negen warmte-elementen, onder meer in de voorportieren en de middenconsole, onder aan de stuurkolom en onder het handschoenenkastje.

Hyundai en Kia nemen het Radiant Heating System op in hun toekomstige modellen.

Metal-Coated Heated Glass verwijdert vorst en vocht van voorruit voor optimaal zicht

Het baanbrekende Metal-Coated Heated Glass verwijdert snel ijs en vocht van de voorruit en zorgt voor beter zicht en meer veiligheid in winterse omstandigheden dan gewone voorruitverwarming. Het Metal-Coated Heated Glass ziet er hetzelfde uit als gewoon autoglas en biedt ook helder en onvervormd uitzicht.

Het 48-voltsysteem kan het glasoppervlak binnen vijf minuten volledig ontdooien bij -18 °C. Dat is tot vier keer sneller en ongeveer 10 procent energiezuiniger dan conventionele airconditioningsystemen. Bovendien blokkeert de metaalcoating op warme dagen ten minste 60 procent van de zonnewarmte, zodat ook dat de behoefte aan koeling in het interieur vermindert en de energie-efficiëntie aanzienlijk verbetert.

Hyundai en Kia hebben voor diverse markten patent aangevraagd voor Metal-Coated Heated Glass en zijn van plan om ook deze technologie in hun toekomstige modellen toe te passen.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties