Exclusief voor deze pilot stelt Hyundai een IONIQ 5 ter beschikking. Deze state-of-the-art batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load-technologie (V2L). De technologie maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, moet voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en stroomvoorziening voor de keet.
Op windparkproject Windplanblauw in Flevoland is een unieke pilot gestart: Hyundai, Dura Vermeer en AirQon slaan de handen ineen om de bouwketen volledig te laten draaien op accu’s van elektrische auto’s. Bij positieve testresultaten wordt deze techniek dit jaar nog toegepast op andere projecten van Dura Vermeer. Het uiteindelijke doel is om door het hele land emissieloze bouwplaatsen te realiseren.
In deze pilot test Dura Vermeer hoe de stroom rechtstreeks uit de auto onttrokken kan worden ten behoeve van de keet. Een andere techniek die onderzocht wordt, is het opladen van een extern accupakket op de bouwplaats. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een volledige reductie van fossiele brandstoffen.
Van festival naar bouwplaats
Een elektrische auto inzetten als aggregaat is niet nieuw. Het Europese subsidieproject AirQon zet een soortgelijke techniek al in voor de festivalbranche, waar de stroom nu veelal nog van dieselgenerators komt. Hun opgedane kennis wordt in deze pilot op de bouwplaats toegepast en verder getoetst in de praktijk.
Gijs Naarding, directeur bij Dura Vermeer: ‘De kracht van deze pilot zit in de sector overstijgende samenwerking. Met de techniek van Hyundai en de ervaring van AirQon kunnen we snel concrete stappen zetten. De oplossing is een slimme en toegankelijke manier om werkplekken te voorzien van emissieloze energie. Dat maakt het resultaat van de pilot ook interessant voor gemeentes, opdrachtgevers, bouwers, energiecentra en de automobielsector. Ik ben er trots op dat we binnen Dura Vermeer concreet invulling geven aan onze duurzame ambities. Juist vanuit de gedachte hoe het praktisch anders en beter kan, komen we tot nieuwe innovatieve oplossingen en technieken.’
Anne Koudstaal, Innovatiemanager bij Dura Vermeer, is een van de verantwoordelijken voor de uitvoering van de pilot: ‘De samenwerking bij deze pilot is echt bijzonder. Allereerst vanwege het enthousiasme waarmee de betrokken collega’s van Dura Vermeer, Hyundai en AirQon deze pilot zijn ingestapt. De overtuiging om dit te laten slagen en grote stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid is volop aanwezig. Bovendien kunnen we de Hyundai IONIQ 5 hiervoor gebruiken. Het is de eerste auto waar je zonder extra kasten en benodigdheden gewoon een stekker in kunt pluggen en stroom kunt aftappen.’
‘Voor Hyundai is deze pilot een mooie manier om te laten zien waartoe onze IONIQ 5 in staat is op technologisch gebied. Dit is de eerste auto van Hyundai die mogelijkheden biedt voor Vehicle to Load en Vehicle to Grid. Niet voor niets noemen we onze nieuwste elektrische auto een energiecentrale op wielen, en dat maakt deze auto in de pilot van Dura Vermeer helemaal waar’, aldus Anne Lobbes, PR Manager Hyundai Nederland.
Uitstoot op 0
Een van de duurzaamheidsambities van Dura Vermeer is “Uitstoot op 0”. Dit betekent onder andere dat Dura Vermeer vanaf 2025 volledig emissievrij wil werken op de bouwplaatsen. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. De inzet van elektrische auto’s voor stroom is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie.
Facebook reacties