Euisun Chung doet een beroep op overheden, bedrijven en internationale agentschappen om zich bij de Hydrogen Council aan te sluiten. ‘Als we niet snel verduurzamen, warmt de aarde met twee graden op en dat heeft verstrekkende gevolgen voor het klimaat. Om het broeikaseffect te beperken, kan het benutten van waterstof als energiebron enorm helpen.’
De voorzitter van de Hydrogen Council benadrukt dat alleen woorden en onderzoeksresultaten niet voldoende zijn om vooruitgang te boeken in de transitie naar een duurzame toekomst. ‘Het potentieel van waterstof is enorm. Voor een succesvolle energietransitie is de realisatie van een emissieloze waterstofenergiemaatschappij de meest voor de hand liggende oplossing. Wij roepen de energieministers van de G20 op snel actie te ondernemen.’
- Executive Vice Chairman Euisun Chung van Hyundai Motor Group roept op tot actie
- ‘Met behulp van waterstoftechnologie klimaatproblemen aanpakken’
- Hyundai wil een leidende rol spelen op het gebied van waterstoftechnologie
Om de wereldwijde CO2-uitstoot terug te kunnen dringen, is snel actie geboden. Dat zegt Executive Vice Chairman Euisun Chung van Hyundai Motor Group aan de vooravond van de G20-top in Japan. Als voorzitter van de Hydrogen Council roept Chung op tot intensieve internationale samenwerking om de wereldwijde klimaatproblemen met behulp van waterstoftechnologie aan te pakken.
Voordelen van waterstoftechnologie onder de aandacht brengen
De Hydrogen Council is een wereldwijde coalitie van meer dan zestig prominente energie-, transport- en industriepartners met een gedeelde visie over de integrale rol van waterstof in een schone-energietransitie. Dit internationaal opererend orgaan wil de voordelen van waterstoftechnologie onder de aandacht brengen en tegelijkertijd een strategisch plan ontwikkelen om grote investeringen in de commercialisering van waterstofoplossingen op wereldschaal te versnellen.
De Hydrogen Council werd als eerste in zijn soort in 2017 opgericht in Davos tijdens het World Economic Forum 2017 en sluit naadloos aan op het bereiken van de klimaatdoelstellingen zoals die afgesproken zijn in het Klimaatakkoord van Parijs. Wanneer waterstof op grote schaal wordt toegepast, kan het een vijfde van de wereldwijde energievraag dekken. De Hydrogen Council voorspelt dat de jaarlijkse vraag naar waterstof tegen 2050 vertienvoudigd zal zijn, waardoor banen worden gecreëerd en economieën worden versterkt.
Hyundai wil een leidende rol spelen op het gebied van waterstoftechnologie. Om dat te realiseren streeft Hyundai ernaar rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen – personenauto’s en bedrijfswagens – te produceren. Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Ook in andere sectoren zal de vraag naar brandstofcelsystemen de komende jaren drastisch toenemen. Hyundai wil daarop inspelen door zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uit te breiden.
Daarbij kijkt Hyundai verder dan alleen de ontwikkeling en de bouw van waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s als de Hyundai NEXO. Hyundai onderzoekt nadrukkelijk de mogelijkheden om ook fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien.
Hyundai is overigens niet alleen actief met waterstof-elektrische auto’s, maar timmert ook hard aan de weg met batterij-elektrische auto’s, zoals de Hyundai KONA en IONIQ Electric. Bovendien levert Hyundai andere ecovriendelijke aandrijflijnen zoals hybride en plug-in hybride. ‘Waterstof-elektrische voertuigen en batterij-elektrische auto’s moeten elkaar aanvullen om toekomstige mobiliteit te garanderen zonder schadelijke uitstoot. Hyundai wil hier een leidende rol in spelen.’
Facebook reacties