De Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die beschikbaar is met keuze uit drie aandrijfsystemen: hybride, volledig elektrisch en nu dus ook als plug-in hybride. Daarmee biedt de Hyundai IONIQ de oplossing voor elke mobiliteitsvraag.
Vanaf komende maand staan dus de Hyundai IONIQ Hybrid (met een gecombineerd vermogen van 103,5 kW/141 pk dankzij de 1.6-liter benzinemotor van 77,2 kW/105 pk, de sterke elektromotor van 31,9 kW/43,5 pk en de 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij), de populaire volledig elektrisch aangedreven Hyundai IONIQ Electric (met 88,2 kW/120 pk en een actieradius van 280 km (NEDC)) én de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid bij de Nederlandse Hyundai-dealer.
De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid koppelt de kracht van de 1.6-liter benzinemotor van 77,2 kW (105 pk) en 147 Nm koppel naadloos aan een elektromotor met 45 kW (61 pk). Dankzij een veel grotere 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij (de IONIQ Hybrid heeft een 1,56 kWh sterke batterij) kan de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid tot 63 kilometer puur elektrisch rijden. Dat resulteert in een CO2-emissie van slechts 26 g/km, een extreem laag gemiddeld brandstofverbruik van 1,1 l/100 km (NEDC) en een gecombineerd vermogen van 103,5 kW (141 pk).
Hyundai IONIQ zet nieuwe benchmark
De Hyundai IONIQ vormt een belangrijke mijlpaal in de duurzame strategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waar iedereen van kan profiteren. Niet voor niets werd de Hyundai IONIQ verkozen tot Women’s World Car of the Year vanwege deze innovatieve en duurzame pluspunten die het model biedt.
De Hyundai IONIQ is er voor klanten die zoeken naar een auto met een lage of zelfs géén uitstoot. Met andere woorden: met de Hyundai IONIQ doe je het altijd goed. Afhankelijk van de keuze voor de aandrijflijn past de Hyundai IONIQ bij de wensen van elke automobilist, bij elk rijgedrag en bij elke keuze. Met de IONIQ levert Hyundai niet alleen een technisch hoogstandje. Doordat bij de productie tevens diverse recyclebare materialen zijn gebruikt – de dakbekleding is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic – zet Hyundai ook een nieuwe benchmark.
Betaalbaar en standaard al zeer rijk uitgerust
De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid scoort niet alleen met zijn prijs, maar ook met zijn zeer rijke standaarduitrusting. Zo is de uitvoering i-Motion uitgerust met een zestraps automatische transmissie met dubbele koppeling en schakelflippers, een volautomatische airconditioning met gescheiden zones, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een achteruitrijcamera én een Supervision-cluster met 4,2-inch TFT-scherm met boordcomputer. En met de 16-inch lichtmetalen velgen (de IONIQ Hybrid heeft 15-inch velgen), Smart Cruise Control (zorgt voor een constante snelheid en houdt een veilige afstand tot de voorligger, ook als deze snelheid vermindert), het met leder beklede stuurwiel en de LED-dagrijverlichting en biedt de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid i-Motion veel comfort.
De zeer scherpe vanafprijs bedraagt € 29.995,- voor de i-Motion. Met deze prijs is de stekkerhybride van Hyundai vele duizenden euro’s goedkoper dan de concurrentie.
Ook op het gebied van veiligheid is er niet beknibbeld. De Hyundai IONIQ is getest om te voldoen aan de zwaarste botsproeven van Euro NCAP. Het model is standaard voorzien van een antiblokkeerremsysteem, een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist, een noodsignaleringssysteem en zeven airbags inclusief knieairbag voor de bestuurder.
8-inch LCD-navigatiesysteem belangrijke extra op de Comfort
De Hyundai IONIQ in de Comfort-uitvoering is er voor € 33.495,- en heeft als belangrijkste extra’s bovenop de i-Motion-uitrusting een 8-inch LCD-navigatiesysteem met achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, radio FM/AM, DAB+, SD-card én besturingssystemen voor infotainment in de auto: Android Auto/Apple CarPlay. Verder profiteert de bestuurder van LIVE Services en behoort het draadloos opladen van de smartphone (als deze hiervoor geschikt is) ook tot de mogelijkheden. Op een 7-inch TFT-scherm toont het systeem alle belangrijke gegevens.
Andere aansprekende extra’s op de Comfort zijn: acht Infinity Sound System-luidsprekers, een Supervision-cluster met 7,0-inch HD TFT-scherm met boordcomputer, de gemakkelijk te bedienen startknop, een smart key, talrijke chromen accenten op de deuren en raamomlijstingen en LED-verlichting met LED-positieverlichting.
De Premium is het topmodel. Deze uitvoering kost € 35.995,- en heeft als belangrijkste extra’s bovenop de Comfort-uitvoering: lederen bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (10 standen), verwarmbare en geventileerde stoelen en een verwarmbaar stuurwiel. Op veiligheidsgebied voegt de Premium een blindehoekdetectiesysteem toe en een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer, Rear Cross Traffic Collision Warning genaamd. De Premium is daarnaast voorzien van een schuif-/kanteldak en draadloos opladen van de smartphone, als deze hiervoor geschikt is.
Pittige respons bij het accelereren
De Hyundai IONIQ Hybrid en de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid zijn beide voorzien van de nieuwe 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor met ’s werelds hoogste thermische efficiency (40 procent). De krachtbron werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus: door inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenoemde pompverliezen (lees: weerstand) af. Dat is gunstig voor het verbruik en de CO2-uitstoot.
3 procent winst voor verbruik
Ook uitlaatgasrecirculatie (EGR) doet op dit front een duit in het zakje, namelijk 3 procent winst voor verbruik. Het systeem koelt de uitlaatgassen en leidt die nog eens een keer door de cilinders, waardoor onverbrande gassen alsnog verbranden. En bijkomend pluspunt: de motor presteert beter. De motor maakt gebruik van kortstondige hoge compressie en een lange ontstekingsfase om de efficiëntie te vergroten.
Zestrapsautomaat met dubbele koppeling
De nieuwe lithium-ion-polymeerbatterij heeft uitstekende energie- en laadkarakteristieken. De hoogvoltagebatterij levert altijd optimaal vermogen en opladen gaat snel. De benzinemotor in zowel de Hyundai IONIQ Hybrid als de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid is gekoppeld aan een zestraps-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling. De gehele aandrijflijn van de Hyundai IONIQ heeft een toonaangevend hoge efficiency van 95,7 procent. In de praktijk vertaalt dat zich in een prompte gasrespons, acceleratiekracht, het soepel wisselen van versnelling en minder geluid vanuit de transmissie.
Lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24
De Hyundai IONIQ is een echte blikvanger, waarbij het exterieur krachtig oogt door de vloeiende coupé-achtige lijnen en de talrijke fraaie designdetails. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een indrukwekkend lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse.
De voorzijde van de Hyundai IONIQ heeft het kenmerkende familiegezicht van Hyundai, met de hexagonale grille met geïntegreerde actieve lamellen. Deze lamellen in de grille worden actief aangestuurd om de luchtweerstand en luchttoevoer te verbeteren. Ze zijn aan de bovenzijde fraai afgewerkt met een glanzend zwarte lijst die aansluit op de gedistingeerde koplampunits met dagrijverlichting in C-vorm.
De Hyundai IONIQ wordt, net als elke andere Hyundai-personenauto, geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Hyundai geeft daarnaast de in de markt toonaangevende garantie van 8 jaar en 200.000 kilometer op de hoogvoltagebatterij.
Facebook reacties