Waterstofauto Hyundai NEXO ‘Best in Class’ volgens Euro NCAP.

De Hyundai NEXO is door de Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP onderscheiden als ‘Best in Class 2018’. In de categorie 'Large Off-Road' scoort de waterstof-elektrisch aangedreven SUV het best van alle in 2018 geteste auto’s. Eerder dit jaar beloonde Euro NCAP de Hyundai NEXO met de maximale score van 5 sterren. Het was voor het eerst dat het onafhankelijke Europese veiligheidsinstituut een auto met een brandstofcel aan een crashtest onderwierp. De positieve veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP laat nogmaals zien dat de Hyundai NEXO tot de allerveiligste auto’s ter wereld behoort.

Het predicaat ‘beste in zijn klasse’ wordt toegekend op basis van scores in vier categorieën. De Hyundai NEXO behaalde op alle punten een ruime voldoende. Euro NCAP beloonde de bescherming van de bestuurder en zijn passagiers met een score van 94 procent. Voor de bescherming van kinderen behaalde de NEXO een score van 87 procent en voor de bescherming van voetgangers 67 procent. Voor de aanwezige veiligheidsassistentiesystemen kreeg de NEXO een score van 80 procent.

De Hyundai NEXO is uitgerust met een indrukwekkend aantal rijhulpsystemen, gebundeld onder de naam Hyundai SmartSense. Het gaat om geavanceerde actieve veiligheidstechnologieën die dienen ter bescherming van zowel de inzittenden van de auto als voetgangers in de directe omgeving. Een aantal voorbeelden:

Lane Following Assist (LFA) met Highway Driving Assist (HDA)
Als eerste Hyundai is de NEXO uitgerust met Lane Following Assist. Dit systeem houdt de auto in het midden van zijn rijstrook bij snelheden tot 145 km/uur, zowel op de snelweg als in de stad. In combinatie met HDA, dat met input van sensors en kaartgegevens autonoom rijden op de snelweg mogelijk maakt, legt de bestuurder lange afstanden gemakkelijker en veiliger af.

Remote Smart Park Assist (RSPA)
Parkeren is nu ongelofelijk eenvoudig. De slimme autonome parkeerhulp RSPA parkeert de Hyundai NEXO volledig autonoom op een parkeerplaats en rijdt hem er ook weer uit. De bestuurder hoeft niet eens in de auto te blijven zitten – één druk op een knop is genoeg om de NEXO autonoom achteruit in te parkeren. Het systeem is speciaal ontwikkeld voor krappe parkeerplekken en bestuurders die niet graag parkeren op lastige plekken.

Blind-Spot View Monitor (BVM)
Een primeur in de auto-industrie: Hyundai’s Blind-Spot View Monitor toont de bestuurder de situatie achter en naast de auto als hij van rijstrook wisselt – zowel naar links als naar rechts. Het verbetert ook het zicht in het donker en bij regen. Het systeem maakt gebruik van de breedbeeld surround view monitors aan weerszijden. Die houden het via de buitenspiegels niet-zichtbare gebied rond de auto in de gaten. Hyundai is de eerste autofabrikant die bestuurders videobeelden aanbiedt van beide zijden van de auto.

Forward Collision-avoidance Assist (FCA) met voetgangersdetectie
Op basis van input van de radar aan de voorzijde en de camerasensors werkt FCA in drie stadia. Het systeem waarschuwt de bestuurder zowel optisch als met een geluidssignaal, remt afhankelijk van de dreiging van een aanrijding de auto af en remt op volle kracht om een aanrijding te voorkomen of de schade te beperken als een aanrijding niet is te voorkomen. Het systeem treedt in werking als een voertuig, fietser of voetganger vóór de auto is gedetecteerd en bij snelheden van 8 km/uur of meer.

Lane Keeping Assist (LKA)
Helpt de bestuurder alert te blijven. Het systeem detecteert via camera’s aanwijzingen op het wegdek. Het systeem is actief bij snelheden vanaf 60 km/uur. LKA herkent de positie van de auto op de weg en waarschuwt de bestuurder zo nodig met optische en geluidssignalen om die positie te corrigeren. Reageer hij niet, dan voert LKA subtiel stuurcorrecties uit om de auto terug te brengen in een veilige positie in de rijstrook.

High Beam Assist (HBA) en Static Low Beam Assist (LBA-S)
HBA schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai NEXO in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind. LBA-S schakelt extra verlichting aan en uit op basis van de snelheid van de auto en de stuurhoek.

Driver Attention Warning (DAW)
Waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen.

Blind-spot Collision Warning (BCW)
Dit systeem maakt gebruik van twee radarsensoren onder in de achterbumper. Het waarschuwt de bestuurder met een optisch signaal als een medeweggebruiker zich in de dode hoek bevindt. Als de bestuurder in een dergelijke situatie de richtingaanwijzer inschakelt, dan laat het Lane Change Assist-systeem een optisch en een geluidssignaal als waarschuwing horen.

Rear Cross-Traffic Collision Warning (RCCW)
Een noviteit voor Hyundai – bij achteruit rijden en slecht zicht is dit systeem een uitkomst. Het waarschuwt als voertuigen van opzij naderen – en het remt zo nodig automatisch. Perfect op parkeerterreinen en in de stad. Met de radars op de achterste hoeken van de carrosserie scant het systeem over 180 graden het gebied achter de auto en is het actief als de achteruitversnelling is ingeschakeld.

Het interieur van de Hyundai NEXO is bovendien uitgerust met zes airbags: twee hoofdairbags, twee zijairbags en twee gordijnairbags langs de eerste en tweede zitrij. Die zowel de bestuurder als zijn passagiers beschermen.

Enorm sterke waterstoftanks
Intensieve onderzoeken en tests tonen eveneens aan dat de Hyundai NEXO minimaal net zo veilig is als een auto met een verbrandingsmotor. De enorm sterke waterstoftanks in de SUV zijn bestand tegen de allerzwaarste crashes. En zelfs als er om wat voor reden dan ook waterstof uit de tank zou ontsnappen, is het risico op brand of een explosie net zo gering als bij fossiele brandstoffen.

Leverbaar vanaf 69.995 euro
De Hyundai NEXO is leverbaar voor prijzen vanaf 69.995 euro. Daarmee is de uiterst geavanceerde en milieuvriendelijke SUV van Hyundai de scherpst geprijsde waterstofauto van Nederland. Bovendien betalen zakelijk rijders ook volgend jaar slechts 4 procent bijtelling voor privégebruik. Hyundai levert de NEXO in twee varianten: behalve de opvallend rijk uitgeruste standaardversie kunnen klanten ook kiezen voor de NEXO met ‘Plus Pack’ (meerprijs: 4.000 euro) dat een aantal interessante features toevoegt.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties