De bezorgrobot van Hyundai bestaat uit een opslagunit die is geïntegreerd op een PnD-aandrijfplatform. Een connected scherm geeft informatie weer voor de klant aan wie de spullen worden afgeleverd.
Hyundai toonde zijn modulaire PnD-platform voor het eerst op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in 2022. Het platform heeft één wiel en combineert intelligente besturing en remmen, demping en aandrijving in het wiel. Een speciale actuator maakt verdraaiing van 360o mogelijk. Het PnD-platform beweegt autonoom met behulp van LiDAR en camerasensoren. In de geïntegreerde bergruimte vervoert de robot de spullen voor de klant.
De autonoom rijdende PnD-robot vindt zelf de beste route om spullen bij de klant af te leveren. Hij signaleert en ontwijkt bewegende en vaste obstakels terwijl hij soepel rijdend zorgt voor snelle levering.
‘PnD-bezorgrobots maken snelle leveringen mogelijk en zorgen ook voor meer veiligheid dankzij de gebruikte technologie voor autonoom rijden en de mogelijkheden om snel obstakels te ontwijken’, vertelt Dong Jin Hyun, Head of Robotics LAB van Hyundai. ‘We willen door middel van onze pilotprojecten onze mobiliteitsdiensten en het gebruiksgemak, de veiligheid en de betaalbaarheid ervan steeds verder verbeteren voor onze klanten.’
Rolling Hills Hotel in Hwaseong in de omgeving van het Research & Development Center van Hyundai, is een van de bedrijven die deelnemen aan de pilotprojecten van Hyundai. Het hotel gebruikt de PnD-robots dagelijks voor roomservice. Gasten die eten, drinken en andere spullen via een app bij de roomservice bestellen, krijgen hun bestelling op de kamer bezorgd door een PnD-robot. De gasten kunnen in real time het bezorgproces volgen zonder dat ze daarvoor extra apps moeten downloaden.
De bezorgrobots gebruiken een op deep learning gebaseerd algoritme om de directe omgeving en mensen om zich heen te herkennen. Bij de juiste hotelkamer signaleert de robot het opengaan van de deur en het verschijnen van de gast. Vervolgens opent de robot automatisch de klep van de bergruimte. De robot communiceert via toepasselijke boodschappen op zijn scherm, aangepast aan de gast. En als hij met de lift naar een andere verdieping gaat, weet de robot ook hoeveel mensen al in de lift staan. Als de lift al vol is, wacht hij netjes op een volgende lift.
Facebook reacties