IONIQ 9 behaalt maximale veiligheidsscore in crashtest Euro NCAP.

De Hyundai IONIQ 9 heeft van Euro NCAP de maximale score van vijf sterren gekregen. Daarmee laat Hyundai opnieuw zien veiligheid structureel serieus te nemen. De volledig elektrische SUV met drie zitrijen is het vlaggenschip binnen de IONIQ-serie, die met deze beoordeling opnieuw een reeks vijfsterrenresultaten bevestigt. Eerder ontvingen ook de IONIQ 5 en IONIQ 6 deze beoordeling.

‘Bij Hyundai is veiligheid geen eenmalige belofte, maar een doorlopende toewijding’, aldus Xavier Martinet, President & CEO van Hyundai Motor Europe. ‘De vijf sterren voor de IONIQ 9 onderstrepen onze inzet om geavanceerde bescherming standaard te maken voor iedere klant, ongeacht model of segment.’

Euro NCAP, het belangrijkste onafhankelijke instituut op het gebied van voertuigveiligheid in Europa, beoordeelt nieuwe modellen op vier onderdelen: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen, bescherming van kwetsbare weggebruikers en de werking van veiligheidssystemen. De topscore van de IONIQ 9 bevestigt de uitstekende bescherming bij botsingen én het brede aanbod van rijassistentie- en veiligheidstechnologieën.

Topscore kindveiligheid

De IONIQ 9 scoorde sterk op alle vier onderdelen. De prestaties op het gebied van kindveiligheid vielen het meeste op, met een score van 87%. In zowel de frontale botsproef als de zijwaartse botsproef waren alle kritieke lichaamsdelen van de dummy’s uitstekend beschermd, wat de SUV de maximale score opleverde op dit onderdeel. De hoge kindveiligheid droeg sterk bij aan de algehele vijfsterrenbeoordeling.

De overige resultaten waren eveneens bovengemiddeld: 84% voor volwassen inzittenden, 83% voor de werking en beschikbaarheid van veiligheidssystemen en 77% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers.

De IONIQ 9 is standaard uitgerust met Hyundai Smart Sense: een uitgebreid pakket rijassistentiesystemen dat niet alleen is ontwikkeld voor topmodellen, maar in de hele line-up wordt aangeboden. Daarmee onderstreept Hyundai zijn filosofie dat maximale veiligheid voor iedereen beschikbaar moet zijn.

Belangrijke functies zijn onder meer Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA 2), Highway Driving Assist 2 (HDA 2), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en Safe Exit Assist (SEA). Ook Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), gordelspanners op alle zitrijen, een actief motorkapmechanisme ter bescherming van voetgangers en Driver Attention Warning (DAW) dragen bij aan het hoge veiligheidsniveau. Al deze technologieën verminderen het risico op ongevallen, zowel voor inzittenden als voor andere weggebruikers.

INSTER toont veiligheid in compacte klasse

Hyundai’s focus op veiligheid beperkt zich niet tot topmodellen. De volledig nieuwe INSTER, een compacte elektrische auto in het A-segment, kreeg recent vier sterren van Euro NCAP volgens het nieuwste beoordelingsprotocol. De scores: 70% voor volwassen inzittenden, 81% voor kinderen, 70% voor kwetsbare weggebruikers en 67% voor veiligheidssystemen. Daarmee biedt de INSTER een uitstekend veiligheidsniveau in zijn klasse.

Net als de IONIQ 9 is ook de INSTER voorzien van diverse Hyundai Smart Sense veiligheids- en rijassistentiesystemen, waaronder Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Highway Driving Assist (HDA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Safe Exit Warning (SEW). Daarmee onderstreept de INSTER dat veiligheid bij Hyundai geen klassegrens kent.

Over Euro NCAP

Euro NCAP voert crashtests en veiligheidsonderzoeken uit op nieuwe auto’s. Sinds de oprichting in 1997 geeft het consumenten een onafhankelijke en realistische beoordeling van de veiligheid van veelvoorkomende modellen op de Europese markt. Het initiatief wordt ondersteund door verschillende Europese overheden, consumentenorganisaties en verzekeringsmaatschappijen.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties