Hyundai viert 20ste verjaardag TUCSON met de 20th Anniversary Edition.

De Hyundai TUCSON is jarig. Twintig jaar geleden rolde het allereerste exemplaar van de band en in de twee decennia erna is de auto uitgegroeid tot een absoluut icoon. De TUCSON heeft Hyundai op de kaart gezet als SUV-merk en is de bestverkopende SUV van het merk in Nederland en Europa; Hyundai laat deze bijzondere mijlpaal niet zomaar voorbijgaan en viert de verjaardag van de TUCSON met een speciale uitvoering van de SUV: de 20th Anniversary Edition.

De TUCSON 20th Anniversary Edition is een zeer rijk uitgeruste versie gebaseerd op de Hyundai TUCSON in Comfort Smart-uitvoering en is uiterst scherp geprijsd: € 49.995. Het tarief voor Private Lease begint bij € 699 (incl. BTW, op basis van 10.000 km/60 maanden) en voor Zakelijke Lease bij € 595 per maand (excl. BTW, op basis van 10.000 km/60 maanden). Hij is beschikbaar in de exclusieve carrosseriekleur Pine Green Matte en staat op speciale 19-inch lichtmetalen ‘20th Anniversary’ velgen in een fraaie Satin Dark Grey-finish met 235/50 R19-banden.

De unieke 20th Anniversary Edition-badge aan de achterzijde maakt direct duidelijk dat het hier om een bijzondere uitvoering gaat. Die jubileumbadge keert ook terug op de dorpellijsten en op de hoofdsteunen van de comfortabele stoelen in de TUCSON. Binnenin onderscheidt de TUCSON 20th Anniversary Edition zich verder door suède/lederlook stoelbekleding met stiksels in de jubileumkleur Pine Green.

Vierde generatie TUCSON

De speciale 20th Anniversary Edition-uitvoering is een TUCSON van de allernieuwste, vierde generatie die sinds kort van de band rolt in de Hyundai-fabriek in het Tsjechische Nošovice. De TUCSON maakt indruk met een nog verfijnder design en de nieuwste slimme upgrades op het gebied van technologie en veiligheidsvoorzieningen.

Ook kreeg de vierde generatie TUCSON nieuwe, scherpe prijzen. In Nederland is hij er vanaf € 43.995. Dat prijskaartje hangt aan de basisversie i-Motion die standaard uitgerust is met onder meer elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, getinte ramen, een 12,3-inch Multimediascherm met navigatie, DAB+, Hyundai Bluelink, draadloze Apple CarPlay/Android Auto, verscheidene innovatieve rijhulpsystemen en Over-The-Air (OTA) software-updates voor navigatie en voertuigsystemen.

De Comfort Smart-uitvoering waarop de TUCSON 20th Anniversary Edition is gebaseerd, is een extra rijk uitgeruste versie van de SUV en onderscheidt zich onder meer door een KRELL Premium-audiosysteem, een verwarmbaar stuurwiel, privacy glass, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, verwarmbare stoelen vóór, een warmtewerende voorruit en gekleurde interieurverlichting. Bovendien is de TUCSON 20th Anniversary Edition uitgerust met een 11 kW 3-fase laadkabel en een ICCB-kabel (In-Cable Control Box).

SUV’s hebben Hyundai op de kaart gezet

Dat Hyundai extra uitpakt op de 20ste verjaardag van de TUCSON is niet zonder reden. SUV’s nemen een bijzondere plaats in bij Hyundai. Het zijn deze stoere modellen die het merk op de kaart hebben gezet. Sterker nog, met de TUCSON en de SANTA FE was Hyundai zelfs enkele jaren marktleider in de klasse van de SUV’s in Nederland. De allereerste SUV waarmee Hyundai Europa veroverde, was overigens de revolutionaire SANTA FE. Dit icoon verscheen in 2000 op het wereldtoneel en wereldwijd zijn er daar miljoenen van verkocht. Inmiddels is Hyundai met de KONA Electric, KONA Hybrid, KONA Mild-Hybrid en BAYON ook toegetreden tot het snelgroeiende SUV-B-segment.

De TUCSON is al jaren Hyundai’s bestverkopende SUV in zowel Nederland als Europa. In 2022 was de TUCSON in Nederland de op een na bestverkochte SUV in zijn klasse en mocht hij zich zelfs de bestverkochte compacte SUV van Europa noemen. In dat jaar verlieten er in totaal 150.803 de Europese showrooms. Wereldwijd zijn er sinds zijn debuut in 2004 wereldwijd in totaal ruim 7 miljoen van verkocht.

De TUCSON is de eerste SUV van Hyundai die is ontworpen volgens de spraakmakende designfilosofie Sensuous Sportiness, waarbij de dagrijverlichting fraai is geïntegreerd in de grille en pas is te zien wanneer die wordt ingeschakeld. Het is een echte Europese SUV die werd getekend in het designcenter van Hyundai in het Duitse Rüsselsheim en wordt geproduceerd in Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) in het Tsjechische Nošovice.

Twee miljoenste TUCSON

Van de huidige generatie Hyundai TUCSON zijn er vorig jaar 244.495 exemplaren geproduceerd, goed voor ongeveer 70 procent van de totale productie van HMMC. Deze auto’s zijn geëxporteerd naar 70 landen over de hele wereld. Eerder dit jaar rolde in Nošovice het twee miljoenste exemplaar van de TUCSON van de band sinds de productie van de SUV in 2015 verhuisde naar de fabriek in Tsjechië, ook een mijlpaal.

Vanwege zijn flamboyante design en slimme technologieën, maar ook door de ruime keuze aan geëlektrificeerde aandrijflijnen, geldt de Hyundai TUCSON als een revolutionaire auto. De SUV is er als Hybrid en als Plug-in Hybrid en met keuze uit twee- of vierwielaandrijving. In alle versies krijgt de nieuwe 1.6 T-GDI Smartstream-benzinemotor ondersteuning van een krachtige elektromotor. Die combinatie resulteert in een zeer krachtige aandrijflijn die de bestuurder verder brengt terwijl de TUCSON minder brandstof gebruikt en minder schadelijke stoffen uitstoot. Daarbij heeft de TUCSON Plug-in Hybrid als groot voordeel dat hij is op te laden aan een laadpaal of stopcontact.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties