‘Ontworpen, ontwikkeld, getest en gebouwd in Europa. De nieuwe generatie Hyundai i30 is doordrenkt met Europees Hyundai-DNA’, zegt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer bij Hyundai Motor Europe. ‘De Hyundai i30 is ontworpen als de nieuwe auto voor iedereen. Het is meer dan een model, het is een familie van auto’s, bestaande uit vier carrosserietypen met unieke karakters die stuk voor stuk over tijdloos design beschikken. Met de nieuwe Hyundai i30 Wagon introduceren we de tweede carrosserievariant en bieden we elegantie en veelzijdigheid voor iedereen.’
‘De nieuwe generatie Hyundai i30 Wagon spreekt de taal van de Hyundai i30-familie als het gaat om design. De auto heeft ook het nieuwe gezicht van Hyundai in de vorm van de Cascade-grille’, zegt Thomas Bürkle, Chief Designer van Hyundai Design Centre Europe. ‘De aflopende daklijn en dynamische proporties geven de Hyundai i30 Wagon een haast coupéachtig silhouet. Het slanke en dynamische profiel wordt verder benadrukt door rijkelijk met chroom afgewerkte raamlijsten.’
De nieuwe Hyundai i30 Wagon maakt een visueel sterke indruk, dankzij de combinatie van Full LED-koplampen met drie projectoren en de verticale LED-dagrijverlichting.
Hoog niveau van veelzijdigheid, een van de grootste bagageruimtes in C-segment
Het slanke design van de Hyundai i30 Wagon heeft geen nadelige gevolgen voor de bagageruimte. Sterker nog: de bagageruimte is met 602 liter (VDA 211) en 1.650 liter (VDA 214) met neergeklapte achterbank zelfs een van de grootste in het C-segment. De veelzijdigheid wordt verder benadrukt door extra opbergvakken onder de laadvloer. Ter vergelijking: zijn voorganger bood 528 liter bagageruimte en 1.642 liter met de achterbank neergeklapt.
De lengte van de Hyundai i30 Wagon bedraagt 4.585 mm en de hoogte 1.465 mm (1.475 mm met dakrails). De breedte komt uit op 1.795 mm. Daarmee is de Wagon 149 mm langer en 40 mm breder dan de hatchback, terwijl de wielbasis gelijk is gebleven (2.650 mm). Ter vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Hyundai i30 Wagon 4 mm langer, 55 mm breder en 15 mm lager.
Beste veiligheidsvoorzieningen in C-segment
Hyundai maakt de beste technologie, de nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen en de beste connectiviteitssystemen voor iedereen toegankelijk in de nieuwe Hyundai i30 Wagon. De auto is standaard uitgerust met Autonomous Emergency Braking, Driver Attention Alert, High Beam Assist en Lane Keeping Assist System.
Het Autonomous Emergency Braking (AEB) in de Hyundai i30 Wagon maakt gebruik van camerasensoren en opereert in drie fases. Het systeem waarschuwt de bestuurder allereerst met een visueel en akoestisch signaal, daarna volgt indien nodig een subtiele remingreep. Indien noodzakelijk remt het systeem de auto maximaal af om de kans op schade te minimaliseren als een ongeval onvermijdelijk is. De optionele voetgangersherkenning gebruikt een frontradar en voorkomt of matigt de gevolgen van een aanrijding van een voetganger.
Driver Attention Alert (DAA) waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen.
Advanced Smart Cruise Control (ASCC) regelt de snelheid en houdt een constante snelheid tot de voorganger. Het systeem accelereert en remt automatisch tot een snelheid van 180 km/u. Wanneer het verkeer niet beweegt, bedient het systeem de rem tot de auto volledig stilstaat. Zodra het verkeer weer begint met rijden, accelereert de auto weer vanzelf.
Blind Spot Detection (BSD) met Lane Change Assist houdt een oog op de dode hoeken en geeft, indien een andere auto wordt opgemerkt, een visueel signaal in de zijspiegels.
Rear Cross Traffic Alert (RCTA) waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto. Het systeem geeft een visueel en akoestisch signaal als een voertuig wordt opgemerkt.
Lane Keeping Assist System (LKAS) waarschuwt de bestuurder met een visueel en akoestisch signaal als de auto de rijstrook dreigt te verlaten. Het systeem is actief bij snelheden boven de 60 km/u en grijpt indien nodig zelf in met een subtiele stuurcorrectie.
Speed Limit Information Function (SLIF) herkent snelheidsborden en geeft op zowel het navigatiescherm als het TFT-scherm in het instrumentencluster de geldende snelheidslimiet weer.
High Beam Assist (HBA) schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die voor de Hyundai i30 in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.
Slim en connected
De Hyundai i30 Wagon biedt klanten een ruim en elegant interieur. Verchroomde afwerkingslijsten en hoogwaardige materialen benadrukken de verfijnde sfeer. De horizontale indeling van het dashboard is gericht op een intuïtieve bediening. Via de optionele, ‘zwevende’ 8-inch touchscreen zijn alle navigatie-, connectiviteits- en mediafuncties te bedienen zonder dat de bestuurder zijn ogen van de weg hoeft te nemen. Het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay/Android Auto en TomTom LIVE Services. Een draadloos inductielaadsysteem voor smartphones is optioneel leverbaar. Er is keuze uit twee audio-installaties, waaronder het premium audiosysteem met 5-inch LCD-scherm, Bluetooth-connectiviteit, My Music-functionaliteit en geïntegreerde achteruitrijcamera.
Dynamische en efficiënte aandrijflijnen
De motorenrange van de nieuwe Hyundai i30 Wagon bestaat uit compacte maar bovenal krachtige en efficiënte turbomotoren met een alerte gasrespons (voorlopig gecombineerd brandstofverbruik: 5,8-3,6 l/100 km, CO2-uitstoot 135-95 g/km – onder voorbehoud van wijzigingen). Er is keuze uit twee benzinemotoren en een dieselmotor. Het benzinegamma bestaat uit een driecilinder 1.0 T-GDI met een vermogen van 88 kW (120 pk) en 170 Nm koppel gevolgd door de nieuwe viercilinder 1.4 T-GDI met 103 kW (140 pk) en een koppel van 242 Nm. Dieselen kan met een efficiënte viercilinder 1.6 CRDi met 81 kW (110 pk) en een koppel van 280 Nm.
Dynamische rijeigenschappen
Om de dynamische rijeigenschappen van de nieuwe Hyundai i30 naar een hoger niveau te tillen, hebben de technici van het Hyundai Motor Europe Technical Centre in Duitsland de auto’s aan uiterst zware tests onderworpen door heel Europa en op de beroemde Nürburgring Nordschleife. De carrosserie is lichter én sterker dankzij de toepassing van geavanceerd extra sterk staal in 53 procent van de carrosseriestructuur. Die is 28 kilogram lichter dan die van zijn voorganger en 22 procent stijver. De besturing is 10 procent directer dan voorheen en het nieuw ontwikkelde chassis betekent dat de bestuurder kan genieten van zowel dynamisch als comfortabel rijden.
Gebouwd in Europa
De derde generatie Hyundai i30 is ontworpen in het Hyundai Motor Europe Technical Centre in Rüsselsheim, gebouwd in het Tsjechische Nošovice en getest op de Nürburgring. De auto profiteert daarmee van de infrastructuur die Hyundai in de afgelopen 25 jaar heeft opgebouwd in Europa. De nieuwe Hyundai i30 heeft als doel het succes van de twee vorige i30-generaties, waarvan Hyundai sinds 2008 al meer dan 800.000 auto’s heeft verkocht, te evenaren.
Vanaf 1 juli 2017 staat de nieuwe Hyundai i30 Wagon bij de Hyundai-dealer.
- Hyundai i30 Wagon tweede lid van nieuwe Hyundai i30-familie, na vijfdeurs hatchback
- Hyundai FE Fuel Cell Concept: vooruitblik op nieuwe generatie brandstofcelauto
- Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid: IONIQ-drieling nu compleet
- Autonoom rijdende IONIQ Concept: slimme LIDAR-technologie detecteert vrijwel alle obstakels
- Nieuwe exoskeletten vergroten persoonlijke vrijheid van mensen
Na de succesvolle introductie van de volledig nieuwe Hyundai i30 hatchback introduceert Hyundai nu de nieuwe Hyundai i30 Wagon. Het nieuwste lid van de Hyundai i30-familie houdt het tijdloze design van de vijfdeurs hatchback, maar voegt hier elegantie en een flinke dosis veelzijdigheid aan toe.
Wereldprimeur:
Hyundai FE Fuel Cell Concept.
De Hyundai FE Fuel Cell Concept is een wereldpremière op de Autosalon van Genève. Het studiemodel blikt vooruit op de volgende generatie brandstofcelauto’s. Hyundai is nu al toonaangevend op het gebied van auto’s met waterstoftechnologie, onder meer de in serie gebouwde Hyundai iX35 Fuel Cell, en zet die pioniersrol voort in de toekomst met als ultieme doel een volledig emissievrije Hydrogen Energy Society.
De FE Fuel Cell Concept SUV borduurt voort op Hyundai’s toewijding aan het introduceren van veertien nieuwe eco-voertuigen vóór 2020. Het gaat hier om vijf hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en één brandstofcelauto. Ook de Hyundai IONIQ maakt deel uit van dit duurzame modellenoffensief.
Strakke vormgeving
Het studiemodel is geïnspireerd op de natuur en water. Dit laatste vormt ook de enige uitstoot van het voertuig. Vorm volgt functie, vandaar dat het studiemodel een strakke vormgeving heeft en over aerodynamische slimmigheden beschikt, zoals een achtervleugel en geïntegreerde luchtroosters.
Future Eco
De letters FE staan voor Future Eco: een directe verwijzing naar de innovatieve nieuwe technologieën die in het studiemodel debuteren. Zoals een luchtbevochtiger die het water dat uit de ‘uitlaat’ komt hergebruikt om een aangenaam luchtklimaat in het interieur te creëren. Ook slim zijn de draagbare accu’s – opgeladen door de auto zelf – om diverse apparaten mee op te laden. In de kofferbak bevindt zich een geïntegreerde opslag en oplaadstation voor een elektrische scooter.
Actieradius van 800 kilometer
De actieradius is indrukwekkend: 800 kilometer. Elementen van de FE Fuel Cell Concept hebben invloed op de nieuwe SUV met brandstofcel die Hyundai in 2018 lanceert. Vergeleken met de huidige Hyundai ix35 FCEV is de brandstofcel van deze conceptauto 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger, wat een positieve invloed heeft op de actieradius. In deze SUV debuteren ook nieuwe rijhulpsystemen.
Om het geloof van Hyundai in waterstoftechnologie extra kracht bij te zetten, investeert het merk samen met andere internationale automerken en bedrijven de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstofgerelateerde producten. Dat alles onder de noemer Hydrogen Council.
IONIQ-familie compleet:
de nieuwe Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid.
De Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die leverbaar is met keus uit drie verschillende aandrijflijnen. Na de IONIQ Hybrid en de volledig elektrisch aangedreven IONIQ Electric introduceert Hyundai nu de IONIQ Plug-in Hybrid. De auto komt aankomende zomer op de markt.
50 kilometer geheel elektrisch rijden
Net als de Hyundai IONIQ Hybrid krijgt ook de IONIQ Plug-in Hybrid een 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor met 77,2 kW (105 pk) en 147 Nm koppel en een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Hyundai combineert de benzinemotor – met zijn toonaangevende thermische efficiëntie van 40 procent – aan een elektromotor met 45 kW (61 pk). Dankzij een 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij kan de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid tot 63 kilometer ver elektrisch rijden. Dat resulteert in een CO2-emissie van slechts 26 g/km en een extreem laag gemiddeld brandstofverbruik van 1,1 l/100 km (NEDC).
Blauwe details
De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid is net als de IONIQ Hybrid herkenbaar aan blauwe exterieurdetails. De elektrisch aangedreven variant heeft koperkleurige accenten, als knipoog naar de gebruikelijke koperen elektriciteitsdraden. Specifieke 16-inch lichtmetalen velgen en LED-koplampen zijn andere details van de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid. De prijzen maakt Hyundai in een later stadium bekend.
Hyundai Autonomous
IONIQ Concept.
Hyundai presenteert in Genève tevens de Autonomous IONIQ Concept, eerder dit jaar voorgesteld tijdens de Consumer Electronic Show in Las Vegas. Hyundai maakt voor deze zelfrijdende Hyundai IONIQ gebruik van LIDAR-technologie. LIDAR staat voor Light Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging.
Lasertechniek
Anders dan de meeste autonoom rijdende auto’s die de omgeving scannen met camera’s en radarbeelden, verkent de Hyundai IONIQ de wereld om zich heen met behulp van lasertechniek. De LIDAR-technologie merkt zelfs kinderen, honden, verkeersborden, kruisingen zonder stoplicht, snelheidsdrempels, wegwerkzaamheden en verkeersopstoppingen op. Het LIDAR-systeem bevindt zich in de voorbumper in plaats van op het dak, waardoor de Hyundai IONIQ uiterlijk nauwelijks verschillen vertoont met andere auto’s in het verkeer.
Onderzoek
Nu al doet Hyundai volop onderzoek met drie zelfrijdende Hyundai’s IONIQ en twee zelfrijdende waterstofauto’s Hyundai ix35 Fuel Cell op zijn eigen testbaan in Namyang in Zuid-Korea. De volgende stap is het testen van autonoom rijdende Hyundai’s in stedelijke gebieden.
Virtual reality
Overigens is Hyundai ook bezig met de ontwikkeling van een geheel eigen systeem dat autonoom rijden mogelijk maakt, maar aanzienlijk minder computerkracht vergt en minder prijzig is. Daarmee wil Hyundai autonoom rijden nog dichter bij de consument brengen. Bezoekers van de Autosalon van Genève kunnen op de Hyundai-stand een autonome reis ervaren met behulp van virtual reality-simulatoren.
Meer persoonlijke mobiliteit
dankzij gerobotiseerde exoskeletten.
Hyundai heeft drie nieuwe draagbare robots met slimme exoskeletten onthuld die de persoonlijke vrijheid van mensen vergroot. Het gaat om de H-MEX (Hyundai Medical Exoskeleton), H-WEX (Hyundai Waist Exoskeleton) en HUMA (Hyundai Universal Medical Assist). Deze exoskeletten voor dagelijks gebruik onthullen de ambitie van Hyundai om persoonlijke mobiliteit te blijven ondersteunen.
Hyundai aanbieder van mobiliteit
Mobiliteit gaat bij Hyundai dus veel verder dan alleen het aanbieden van auto’s. Alle nieuwe exoskeletten die Hyundai heeft ontwikkeld, bieden volop ondersteuning aan het bovenlichaam en heupen en zijn uitgerust met een slim bewegingscontrolesysteem dat het risico op vallen bij met name oudere mensen aanzienlijk vermindert.
H-MEX en HUMA
H-MEX geeft patiënten met een lage dwarslaesie weer de mogelijkheid om te lopen. Dit exoskelet maakt gebruik van een draadloze koppeling met een on-board motion control-systeem en geeft patiënten de mogelijkheid om te zitten, staan, bewegen, draaien en dus zelfs weer lopen.
Voor mensen met beperkte spierkracht heeft Hyundai het HUMA-exoskelet ontwikkeld. Dit systeem ondersteunt het lichaam tijdens bewegingen, bijvoorbeeld tijdens lopen, rennen of traplopen. Rennen kan tot een snelheid van 12 km/u. Het exoskelet kan tot 40 kilogram aan extra gewicht meenemen. HUMA is daardoor niet alleen interessant voor medische maar ook voor militaire doeleinden, omdat het systeem de draaglast van militairen aanzienlijk reduceert.
Maximale bewegingsvrijheid
H-MEX en HUMA maken gebruik van verwijderbare en oplaadbare accupakketten. In beide gevallen is het exoskelet aan te passen aan het lichaam. De onderrug en knieën worden ondersteunt door harnasbevestigingspunten. Het overgrote deel van het exoskelet is flexibel voor maximale bewegingsvrijheid.
H-WEX
Het H-WEX-exoskelet biedt ondersteuning aan het bovenlichaam en de heupen zodat de ruggengraat wordt ontlast bij bijvoorbeeld het tillen van zware objecten. Dat kan met name op de werkvloer van pas komen. Ook bij dit exoskelet worden de onderrug en knieën ondersteunt door harnasbevestigingspunten.
Facebook reacties