Hyundai onthult studiemodel Le Fil Rouge tijdens Autosalon van Genève

  • Hyundai’s nieuwe studiemodel Le Fil Rouge voorproefje van toekomstige designrichting van Hyundai
  • Nieuwe designfilosofie Sensuous Sportiness gaat alle toekomstige Hyundai’s kenmerken
  • Hoofd Design Luc Donckerwolke: ‘We willen auto’s bouwen die het hart van bestuurders en passagiers sneller laat kloppen’

Hyundai heeft de Le Fil Rouge onthuld tijdens de Autosalon van Genève 2018. Het studiemodel is een voorproefje van de toekomstige designrichting van Hyundai. Zoals de naam Le Fil Rouge (de rode draad) al aangeeft, verbindt deze nieuwe designtaal verscheidene designstijlen van Hyundai uit het verleden, heden en de toekomst. ‘Ons doel is om een gewild merk te creëren door auto’s te bouwen die het hart van bestuurders en passagiers sneller laat kloppen’, aldus Luc Donckerwolke, hoofd van het Hyundai Design Center.

Het nieuwe studiemodel is het eerste product van de nieuwe designfilosofie van het merk, Sensuous Sportiness genaamd. Deze zal alle toekomstige Hyundai’s gaan kenmerken. De nieuwe designtaal moet de modellen van Hyundai nog aantrekkelijker maken en kenmerkt zich door een boeiende combinatie van vier belangrijke elementen van de auto: de proporties, de architectuur, de styling en de technologie.

Proporties
De proporties van de conceptauto Le Fil Rouge zijn gebaseerd op de zogenoemde gulden snede; een wiskundige verdeling die vaak voorkomt in de natuur. Aan de hand daarvan realiseerden de Hyundai-designers een fraai ogend ontwerp dat charisma uitstraalt. De lange wielbasis, de grote wielen en de korte overhang voor en achter zorgen voor unieke proporties. Een goede dashboard-tot-as-verhouding – de afstand van het middelste punt van het voorwiel tot de onderzijde van de voorruit – zorgt voor een comfortabele rijpositie, terwijl de hogere raamlijn bijdraagt aan een fraai uiterlijk.

Architectuur
Met Le Fil Rouge heeft Hyundai voor een radicale aanpak gekozen die Light Architecture wordt genoemd en die auto’s een dynamische uitstraling en de indruk van voorwaartse beweging meegeeft. De dakstijlen voor en achter worden net als het dak zelf naadloos geïntegreerd in het silhouet van de auto – alsof de auto met een enkele pennenstreek is getekend.

Het interieurdesign speelt tegelijkertijd in op de behoeften van de bestuurder en de passagiers. De voorstoel biedt zelfs tijdens lange ritten maximaal comfort met veel beenruimte, terwijl de bestuurdersstoel voor maximaal rijplezier zorgt door middel van een geoptimaliseerde ergonomie. Het ‘wrap-around’ ontwerp zorgt voor een rustig ogende, ruime en comfortabele omgeving voor de bestuurder en de passagiers.

Styling
Het designteam wilde tevens een auto ontwerpen die al van een afstand kan worden herkend als een Hyundai. Dat realiseerden zij door middel van een mix van gelaagde strakke lijnen en grote oppervlakken in de zijkanten van de auto. De holle en bolle vormen zijn ingenieus op elkaar afgestemd om voor een verleidelijke uitstraling te zorgen. De ingetogen uitstraling is onder meer het gevolg van de brede motorkap. Deze wordt gecombineerd met een doorontwikkelde variant van de huidige Cascade-grille. De volgende generatie van de Cascade-grille beschikt over een driedimensionaal effect met ‘juwelen’ aan de binnenkant, die de auto een onverzettelijke uitstraling geven.

Technologie
De Hyundai-designers wilden een ontwerp realiseren dat zich kenmerkt door functionaliteit. Er is veelvuldig gebruikgemaakt van hout en hightech stoffen. Dit straalt natuurlijke schoonheid uit met een emotionele touch die het interieur luchtig laat ogen. Een panoramisch zwevend display is recht voor de bestuurder geplaatst. Het biedt toegang tot de intuïtieve bedieningselementen voor de klimaatregeling en andere voertuiginstellingen.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties