Hyundai heeft een lange geschiedenis met ‘rijdende laboratoria’. De ervaringen die Hyundai N opdoet met deze geavanceerde, experimentele concept cars zullen terug te vinden zijn in nieuwe elektrische productiemodellen van het merk, met als strategisch doel Hyundai’s algehele concurrentiepositie te vergroten.
Hyundai N heeft zijn nieuwste rolling lab – ‘rijdend laboratorium’ – onthuld: de RN24. Dat gebeurde vandaag tijdens het online-event N Day 2024. Met experimentele concept cars als de RN24 ontwikkelt én test Hyundai N, het sportieve label van Hyundai, nieuwe en geavanceerde technologieën om die van de autosportwereld naar de openbare weg te brengen. Kijk voor meer informatie over N Day 2024 op het YouTube-kanaal Hyundai N Worldwide.
Drie pijlers
Het ultieme voorbeeld van zo’n geavanceerd productiemodel is de IONIQ 5 N. Deze elektrische sportauto combineert het Electrified-Global Modular Platform (E-GMP), waarop ook de IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn gebouwd, met Hyundai N’s technologieën die zijn ontwikkeld in de autosport. Daarbij maakt het gebruik van Hyundai N’s expertise op het gebied van rijdende laboratoria om de prestaties verder te maximaliseren en te voldoen aan de drie vertrouwde pijlers van N: Corner Rascal, Racetrack Capability en Everyday Sports Car, oftewel zeer uitgebalanceerde machines die zowel op de openbare weg als op het circuit perfect uit de voeten kunnen.
‘Hyundai N is niet alleen een label, maar vooral ook een symbool van onze toewijding aan innovatie en high-performance’, aldus Manfred Harrer, Vice President en hoofd van de Genesis en Performance Development Tech Unit. ‘De RN24 is een bewijs van onze gedurfde ambities voor de toekomst.’
Project RM
Aan de basis van de rijdende laboratoria van Hyundai N staat Project RM, waarmee Hyundai’s sportdivisie in 2012 van start ging. RM verwijst naar Racing Midship, een N-prototype met achterwielaandrijving en een midscheeps geplaatste elektromotor. Na de RM-serie presenteerde Hyundai N twee jaar geleden met de rijdende laboratoria RN22e en N Vision 74 zijn nieuwe visie op geëlektrificeerde autosport.
De RN22e combineert het carrosserieontwerp van de geheel nieuwe IONIQ 6 en Hyundai’s Electric Global Modular Platform (E-GMP) tot de nieuwe norm voor high-performance elektrische auto’s (EV’s). De N Vision 74 koppelt EV-technologie aan geavanceerde brandstofceltechnologie en is daarmee het eerste op waterstof rijdende brandstofcel-hybride conceptmodel waarmee Hyundai N het rijplezier in het elektrificatietijdperk onderzoekt.
Korte wielbasis
Met de nieuwe RN24 focust Hyundai N niet alleen op nog meer vermogen en snelheid, maar legt het vooral de nadruk op precisie en controle. Het chassis is vergelijkbaar met dat van de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid waarmee Hyundai successen viert in het World Rally Championship. Opvallend is de korte wielbasis. De lichtgewicht EV herbergt Hyundai’s nieuwe Power Electrical System (PE-systeem) uit de IONIQ 5 N, met onder meer een systeemvermogen van 478 kW (650 pk) en een nieuw ontworpen batterijpakket van 84 kWh.
De RN24 is uitgerust met het WRC Powertrain Drive Control Logic-systeem. Dit geavanceerde systeem stelt de bestuurder in staat om PE Power, Acceleration Sensitivity, Regenerative Brake Sensitivity en PE Power Balance aan te passen met behulp van knoppen op het stuur. De geavanceerde stuurinrichting zorgt voor extra wendbaarheid waardoor de auto reageert als een rallyauto.
De RN24 beschikt over een krachtig extern geluidssysteem, met bóvenop de N Active Sound+-setup van de IONIQ 5 N nog eens twee zijspeakers en een achterspatbord dat fungeert als klankkast. Dit zorgt voor een intense geluidservaring die past bij de sportieve prestaties van de auto.
Rally Mode
Een van de unieke technologieën van de RN24 is de ‘Rally Mode’ die de verdeling van het koppel naar alle vier de wielen optimaliseert. Dit systeem, geïnspireerd op het vierwielaandrijvingssysteem van de Hyundai i20 N Rally1, simuleert de mechanische prestaties van de rallyauto maar is eenvoudiger en goedkoper toe te passen in toekomstige productiemodellen.
De e-Handbrake is een andere technologie die is geïnspireerd op tien jaar ervaring van Hyundai in het World Rally Championship. Deze elektrische handrem zorgt voor gewichtsbesparing omdat er geen fysieke remmen hoeven te worden gebruikt. Hyundai testte deze innovatieve technologie onlangs tijdens de Central European Rally, een van de rally’s in het World Rally Championship.
De RN24 valt op door zijn stijve, exoskelet-achtige rolkooi, eveneens afkomstig uit de rallywereld. De rolkooi zorgt niet alleen voor een nog betere veiligheid van de inzittenden maar verbetert ook de prestaties van de auto bij hoge snelheden.
N Performance Parts
De toepassing van onderdelen van N Performance Parts, zoals matzwarte 19-inch Elantra N-velgen en de spoiler van Hyundai Motorsport Touring Car Racing-modellen, draagt bij aan de prestaties en het uiterlijk van de RN24. N Performance Parts is een label van Hyundai dat zich richt op het fabriceren van tuning- en stylingaccessoires. Door de komst van de volledig elektrische IONIQ 5 N richt N Performance Parts zich vanaf dit jaar ook op tuning- en stylingonderdelen voor de 100% elektrische sportauto’s van Hyundai’s sportdivisie N.
‘De RN24 toont Hyundai N’s toewijding om de technologie op het gebied van geëlektrificeerde autosport verder te ontwikkelen. Daarbij ligt de nadruk vooral op de rijervaring in plaats van alleen specificaties’, zegt Joon Park, Vice President van N Brand Management Group. ‘Dit rijdende laboratorium bewijst dat er nog veel mogelijk is met high-performance EV’s. Met nieuwe technologieën in het vooruitzicht kunnen we uitkijken naar nog meer spannende ontwikkelingen.’
Facebook reacties