Supernal werkte samen met de designstudio’s van Hyundai Motor Group aan het concept van de cabine voor de eVTOL. Na het behalen van de benodigde certificaten is het de bedoeling het luchtvoertuig in 2028 klaar te hebben voor commercieel gebruik: eerst voor de Amerikaanse markt en daarna voor markten in Europa. Supernal krijgt bij de verdere ontwikkeling assistentie van diverse externe partners en van meer dan 50 automotive toeleveranciers van Hyundai Motor Group op het gebied van onderdelen, constructie, robotica en technologie voor autonoom rijden. Die uitgebreide samenwerking past in de Advanced Air Mobility-strategie van Hyundai Motor Group.
Het bedrijf Supernal, onderdeel van Hyundai Motor Group, heeft vandaag de eVTOL onthuld. Op de Britse Farnborough International Airshow 2022 (18-22 juli) is een concept van de cabine van het elektrische vliegtuig te zien. De eVTOL is bedoeld voor gebruik in drukke steden en stedelijke regio’s. Het is een vorm van slimme mobiliteit om zonder file en zonder stress korte afstanden door de lucht af te leggen, oftewel Advanced Air Mobility.
‘Willen we van Advanced Air Mobility een wijdverbreide vorm van transport maken, dan is het zaak om vanaf het begin van de ontwikkeling aan alle facetten – dus van de inzittendenervaring tot aan de regelgeving en infrastructuur –aandacht te besteden en deze op elkaar af te stemmen’, aldus Jaiwon Shin, President van de Urban Air Mobility Divisie van Hyundai Motor Group en CEO van Supernal. ‘Op basis van de kennis en ervaring met mobiliteit van Hyundai Motor Group kan Supernal tijdwinst boeken en ook beschikken over de faciliteiten om op te schalen naar massaproductie in de komende decennia om het beoogde potentieel te bereiken.’
Gebruik van automotive design
Aan de conceptuele cabine met vijf zitplaatsen is duidelijk te zien dat automotive design en materiaalgebruik als leidraad golden. Supernal heeft gelet op de passagiersbeleving en op kostprijs, met inachtneming van de hoogste veiligheidsnormen die aan de commerciële luchtvaart worden gesteld. Het design belichaamt het biomimicry-principe: het gebruik van biologische principes in de natuur als inspiratie – in dit geval een vlinder. Verder zijn in het design de kenmerkende speerpunten van Hyundai terug te zien, onder meer veiligheid, mensgerichte ontwerpen en duurzaamheid.
‘Supernal heeft gekozen voor de topdesigners van Hyundai Motor Group met het oog op de produceerbaarheid en de gebruikersacceptatie van de eVTOL’, voegt Shin toe. ‘We beogen een veilige en lichte eVTOL waarin passagiers straks dezelfde mate van bescherming en comfort ervaren als in hun auto.’
Het team van designers en engineers paste de op gewichtsverlaging gerichte auto-industriële principes toe om het interieur van de cabine zo licht mogelijk te maken. Dat is bereikt door onder meer het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof delen. De ergonomisch gevormde stoelen bieden de passagiers een coconachtige ambiance. De wegklapbare stoelconsoles zijn min of meer een kopie van de middenconsole in een auto. Ze bieden oplaadpunten voor mobiele apparaten en bergvakken voor persoonlijke spullen. Handgrepen in de cabinedeuren en aan de rugleuningen vergemakkelijken het in- en uitstappen. De binnenverlichting – inclusief de plafondlampen die zijn geïnspireerd door de zonnedaken in auto’s – verandert als een soort ‘lichttherapie’ mee met de diverse vluchtfases. Het interieur valt op door het slimme gebruik van de beschikbare ruimte, zoals in een auto, wat resulteert in veel hoofdruimte en functionele bergruimte.
De aandacht voor duurzaamheid tekent zich af in materialen als gerecycled carbonfiber, stoelbekleding van plantaardige grondstoffen en gerecycled plastic en de toepassing van FSC-gecertificeerd hout. De stoelframes zijn gemaakt van restmetaal afkomstig van het productieproces van stoelframes in de luchtvaart.
‘De Supernal eVTOL is dankzij de competenties binnen de Hyundai Motor Group en de skills en ervaring van de automotive designers niet alleen een veilig en rationeel concept maar ook aantrekkelijk’, zegt Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer bij Hyundai Motor Group.
Slimme luchtmobiliteit in en rond steden
Hyundai Motor Group stelt dat de eVTOL de eerste is van een reeks elektrische luchtvoertuigen voor gebruik in en rond steden. Na de beoogde eerste commerciële vluchten in 2028 staat een waterstof-elektrische variant gepland. Die zal vanaf 2030 als een soort luchttaxi personen en goederen tussen steden vervoeren voor het bedrijf Division, eveneens onderdeel van Hyundai Motor Group.
Supernal en de Urban Air Mobility Divisie werken samen om in de komende decennia op grote schaal compacte, elektrisch aangedreven en betaalbare vliegtuigen te produceren. ‘Hyundai Motor Group wil de synergie bevorderen tussen de hoogwaardige automotive productiecapaciteiten en de hoge certificeringsnormen van de luchtvaart om een fundament te leggen voor alledaags gebruik van elektrische luchtvoertuigen’, besluit Shin.
Farnborough International Airshow 2022
Het concept van de Supernal eVTOL is te zien op de Farnborough International Airshow (Hall 1, stand 1307). Klik hier om de activiteiten ter plaatse te volgen.
Facebook reacties