Hyundai kondigt oprichting van Supernal aan

9 november 2021 – Hyundai kondigt de oprichting aan van Supernal, een gloednieuwe onderneming waarmee Hyundai zich nog nadrukkelijker gaat toeleggen op de ontwikkeling van slimme mobiliteitsoplossingen in het algemeen en geavanceerde luchtmobiliteit in het bijzonder. Supernal is onderdeel van Hyundai Motor Group en maakt gebruik van de expertise van de Group om Advanced Air Mobility (AAM) verder vorm te geven. Bekijk de video.

Supernal is een evolutie van de bestaande Urban Air Mobility Division (UAM) van Hyundai Motor Group en moet mobiliteit naar een volgende dimensie brengen. Hyundai wil veel breder kijken dan het traditionele stedelijke woon-werkverkeer en daarom werkt Supernal aan een reeks nieuwe innovatieve elektrische luchtvoertuigen die een revolutie teweeg moeten brengen in het vervoer van mensen en goederen door de lucht. De eerste commerciële vlucht staat gepland voor 2028.

‘We willen een transformatie van de manier waarop mensen bewegen, leven en met elkaar connecten’, zegt Jaiwon Shin, Chief Executive Officer van Supernal. ‘Dat willen we bereiken door een nieuwe dimensie aan mobiliteit toe te voegen. We hebben enorme ambities bij Supernal, maar dat betekent niet dat we per se de eerste op de markt willen zijn. Wij kijken verder en hebben als voornaamste doel om – gebruikmakend van de expertise van Hyundai Motor Group – de juiste producten te bouwen om Advanced Air Mobility zo toegankelijk mogelijk te maken voor de massa.’

De oprichting van Supernal, met vestigingen in onder meer Washington, is een nieuwe stap van Hyundai om te transformeren in een Smart Mobility Solution Provider: een topaanbieder op het gebied van slimme mobiliteitsoplossingen. Eerder al lanceerde Hyundai zijn Urban Air Mobility Division, een afdeling die vervoer door de lucht dichterbij moet brengen. Het eerste resultaat was te zien op de technologiebeurs CES 2020 in Las Vegas. Daar onthulde Hyundai zijn UAM-concept S-A1, een studiemodel van een Personal Air Vehicle (PAV). Ofwel: een kruising tussen een helikopter en een vliegende auto voor toekomstig personenvervoer door de lucht.

Supernal staat voor “van uitzonderlijke kwaliteit of omvang” en demonstreert hoe het bedrijf van plan is om reizen te revolutioneren en de passagierservaring te verbeteren. Voor de ontwikkeling van zijn voertuigen maakt Supernal gebruik van geavanceerde technologieën en systemen, waaronder kunstmatige intelligentie, autonome besturing en elektrische aandrijflijnen. Supernal wil van mobiliteit niet alleen een product maken maar vooral ook een service. Het is de bedoeling dat passagiers een app gebruiken – zoals bij aanbieders van deelauto’s – om hun reis te plannen, bijvoorbeeld voor het nemen van een auto of trein van huis naar een AAM-hub en een e-scooter voor de ‘last mile’.

Voor het personenvervoer tussen steden is Supernal bezig met de ontwikkeling van een eVTOL, een elektrisch vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen en waarvan de Urban Air Mobility Division van Hyundai Motor Group op de CES 2020 al een voorproefje gaf. De eVTOL van Supernal zal elektrisch aangedreven en autonoom zijn en naar verwachting plaats bieden aan vier tot vijf passagiers.

‘We ontwikkelen een commercieel levensvatbaar Advanced Air Mobility-product dat voldoet aan de hoogste normen op het gebied van veiligheid, geluid, efficiëntie en betaalbaarheid’, zegt Ben Diachun, Chief Technology Officer bij Supernal. ‘Ons team groeit nog iedere dag en bestaat uit specialisten uit de lucht- en ruimtevaart, de auto-industrie en andere tech-industrieën.’

Door samen te werken met andere belanghebbenden, onder meer start-ups en partijen uit de academische wereld, wil Hyundai de Advanced Air Mobility-markt verder vormgeven en economisch toegankelijk en ecologisch duurzaam maken. Partnerships met gemeenschappen over de hele wereld moeten zorgen voor publieke acceptatie en de realisatie van zowel een fysieke als digitale infrastructuur. Dit is ook een van de redenen waarom de tijd die Supernal uittrekt voor de realisatie van Advanced Air Mobility langer is dan die van andere; het duurt langer om de noodzakelijke basis voor de markt te leggen.

‘We hebben de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat Advanced Air Mobility op de juiste wijze integreert met bestaande vervoersmogelijkheden en dat het effectief inspeelt op de behoeften van de lokale gemeenschap’, aldus Jaiwon Shin. ‘Het ontwikkelen van Advanced Air Mobility – van het voertuig tot de infrastructuur en publieke acceptatie – vereist een doordachte en strategische coördinatie. Alles moet kloppen.’

Op nationaal en internationaal niveau werkt Supernal al samen met partijen om concepten voor fysieke en digitale infrastructuur te verkennen. Zo is vorig jaar een partnerschap aangegaan met Urban-Air Port, een deelnemer aan de Future Flight Challenge van de Britse regering om nieuwe, multifunctionele en schaalbare AAM-infrastructuren te verkennen. Het project Air-One van Urban Air Port is een ontwerp voor een toekomstige (lucht)haven waar meerdere vormen van elektrische en stedelijke mobiliteit kunnen samenkomen en elkaar kunnen aanvullen.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties