Uiteraard is flink aan de Hyundai IONIQ gesleuteld om hem zo snel te krijgen. Naast aerodynamische aanpassingen maakte een legertje Hyundai-ingenieurs de auto (veel) lichter door onderdelen te verwijderen of daar waar mogelijk in gewicht te verlagen.
Power booster
Onder andere de airconditioning en aanverwante accessoires werden verwijderd. Daarnaast werd de Hyundai IONIQ uitgerust met andere banden – lichter en voorzien van speciale dichte velgen – en niet onbelangrijk: de IONIQ Hybrid beschikte over een speciale power booster.
Bonneville-zoutvlakte
De Bonneville-zoutvlakte staat bekend om zijn snelheidsrecords. Het heeft een oppervlakte van 260 vierkante kilometer ligt in het noordwesten van Utah, Verenigde Staten. Op sommige plaatsen is het zout wel 1,8 meter dik.
Drie aandrijflijnen
De Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld met keuze uit drie verschillende aandrijflijnen: hybride met een benzine- en elektromotor, plug-in hybride (ook wel stekkerhybride genoemd) of alleen een elektromotor.
Behalve zeer duurzaam kan een auto ook hartstikke snel zijn. Dat bewijst Hyundai door met een speciale, nitro aangedreven IONIQ Hybrid het landsnelheidsrecord voor hybrideauto’s te breken. Op de zoutvlakten van Bonneville in Utah klokte de IONIQ Hybrid een snelheid van 157.825 mph, bijna 254 km/u.
Facebook reacties