De Hyundai IONIQ wordt vanaf € 33.995,- geleverd met een IONIQ Wallbox Laadpakket. Dit laadpakket bevat een 32A Wallbox inclusief de basisinstallatie van Eneco. Hiermee is de IONIQ Electric binnen 4,5 uur volledig op te laden (ook als de elektriciteit bij een andere energiemaatschappij dan Eneco wordt verkregen). Bij het IONIQ Laadpakket is 5 jaar hosting, garantie, service en onderhoud van het laadpunt inbegrepen. Daarbij hoort ook een universele oplaadpas waarmee de Hyundai IONIQ Electric bij openbare laadpunten is op te laden.
Voor wie geen gebruik wil maken van het IONIQ Wallbox Laadpakket, maar toch volop in maximale vrijheid wil genieten van de Hyundai IONIQ Electric, biedt Hyundai ook een pasklare oplossing. De Hyundai IONIQ Electric zonder IONIQ Wallbox Laadpakket kost € 31.495,-. Via de Hyundai-dealer is dan een IONIQ Onderweg Laadpakket te koop voor € 450,-. Dit pakket is inclusief een universele oplaadpas van Eneco ter waarde van € 36,- (eerste jaar gratis), waarmee de Hyundai IONIQ Electric bij openbare laadpunten in Nederland is op te laden, én € 500,- aan tegoed dat is te besteden bij de snellaadstations van Fastned. Deze leverancier van snellaadstations biedt, wanneer de Fastned app is gedownload, de mogelijkheid om de Hyundai IONIQ Electric binnen 30 minuten voor 80 procent van de capaciteit op te laden bij een van de 50 Fastned-snellaadstations in Nederland. Dit betekent dat er overal zorgeloos volledig elektrisch is te rijden.
De actieradius van de Hyundai IONIQ Electric is 280 kilometer met een volle accu, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De bijtelling voor zakelijk rijders bedraagt 4 procent. Bij een zakelijke investering is er een milieu-investeringsaftrek van 36 procent.
Betaalbaar en standaard zeer rijk uitgerust
Met de Hyundai IONIQ Electric toont Hyundai aan dat een zeer rijk uitgeruste, volledig elektrisch aangedreven auto met een actieradius van 280 kilometer ook betaalbaar is. Voor € 33.995,- (inclusief servicepakket) heeft de Hyundai IONIQ Electric Comfort meteen een 8-inch LCD-navigatiesysteem met achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, radio FM/AM, DAB+ én de besturingssystemen voor infotainment in de auto: Android Auto*/Apple CarPlay. Verder profiteert de bestuurder van TomTom LIVE Services. Ook volautomatische airconditioning, parkeersensoren, Advanced Smart Cruise Control met stop&go-functie, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voor en achter behoren bij het standaard arsenaal van de Hyundai IONIQ Electric Comfort.
Ook op het gebied van veiligheid is de Hyundai IONIQ Electric volledig: hij is getest om te voldoen aan de eisen van de zwaarste botsproeven van Euro NCAP. Het model heeft standaard een antiblokkeersysteem, een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist System, een noodstopsignaleringssysteem en is voorzien van zeven airbags inclusief knieairbag voor de bestuurder. Ook is de Hyundai IONIQ Electric in Comfort-uitvoering uitgerust met Advanced Smart Cruise Control, die zorgt voor een constante snelheid en een veilige afstand tot de voorligger, ook als deze snelheid vermindert.
Premium als topmodel
Het topmodel van de Hyundai IONIQ Electric is de Premium. Deze uitvoering heeft als belangrijkste extra’s bovenop de Comfort-uitvoering: lederlook bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (10 standen), verwarmbare stoelen voor en achter en een verwarmbaar stuurwiel. Ook het draadloos opladen van de smartphone behoort tot de mogelijkheden.
Op veiligheidsgebied voegt de Premium een blindehoekdetectiesysteem toe en een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer, Rear Cross Traffic Alert genaamd. De Premium-uitvoering heeft voorts een schuif-/kanteldak en een regensensor. De verlichting aan de achter- en voorzijde is full LED.
Nagelnieuwe lichtere, compacte en sterke batterij
De volledig elektrische Hyundai IONIQ Electric beschikt over een nagelnieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij van een nieuwe generatie die lichter, sterker en compacter is. Met deze batterij heeft de Hyundai IONIQ Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De batterijen wegen 20-30 procent minder dan vergelijkbare Nikkel-Metaal Hydride-batterijen. Tevens neemt het accupakket 40 procent minder volume in beslag, wat de bagageruimte ten goede komt. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanuit stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een moderne eentrapstransmissie accelereert de Hyundai IONIQ Electric naar een topsnelheid van 165 km/uur.
De Hyundai IONIQ Electric heeft meer mogelijkheden om efficiënt met de beschikbare energie om te gaan. Zo zijn er banden met ultralage rolweerstand gemonteerd. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een indrukwekkend lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse.
Efficiëntie staat voorop bij de Hyundai IONIQ Electric. De warmtepomp zorgt ervoor dat de batterij altijd in ideale omstandigheden presteert en dus adequaat omgaat met de hoeveelheid energie. Het in drie standen instelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in de gelegenheid om extra energie aan de batterij toe te voegen, wat weer ten gunste komt aan de actieradius. Met de drie rijdmodi ECO, NORMAL en SPORT presteert de Hyundai IONIQ Electric optimaal in elke situatie.
Uitgekiend servicepakket
Alle prijzen van de Hyundai IONIQ Electric zijn inclusief een uitgekiend servicepakket. Dit pakket bestaat uit: een AC-wallbox van 3,7 of 6,6 kWh voor thuis of op het werk, een 6,6 kWh-laadkabel én een oplaadpas die communiceert met het oplaadpunt waardoor de kosten gemakkelijk zijn te verrekenen. Vijf jaar garantie op de oplaadkast en vijf jaar hostingkosten zijn in dit pakket inbegrepen. Ook de standaard installatiekosten zijn inbegrepen. De Hyundai-dealer regelt het gehele proces, ook als geen IONIQ Wallbox Laadpakket wordt aangeschaft maar een IONIQ Onderweg Laadpakket.
De Hyundai IONIQ wordt, net als elke andere Hyundai-personenauto, geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Hyundai geeft daarnaast de in de markt toonaangevende garantie van 8 jaar en 200.000 kilometer op de hoogvoltagebatterij.
Subtiele accenten en fraaie kleuren
De Hyundai IONIQ Hybrid en de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid hebben subtiele blauwe accenten in het in- en exterieur. Het elektrische karakter van de Hyundai IONIQ Electric wordt juist benadrukt door exclusieve koperkleurige accenten, geïnspireerd op de kleur van de koperen draden die wereldwijd als drager voor elektriciteit worden gebruikt. De Hyundai IONIQ is leverbaar in respectievelijk 8 kleuren voor de hybrideversie en 7 kleuren voor de elektrisch aangedreven variant.
Hyundai IONIQ biedt keuze uit drie aandrijfsystemen
De gloednieuwe Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die beschikbaar is met keuze uit drie aandrijfsystemen: hybride, elektrisch en plug-in hybride (vanaf 2017).
De Hyundai IONIQ staat sinds september bij de Nederlandse Hyundai-dealer als hybride. Deze Hyundai IONIQ Hybrid heeft een 1.6-liter benzinemotor met een vermogen van 77,2 kW (105 pk) en een 31,9 kW (43,5 pk) sterke elektromotor. Daarmee heeft deze auto een gecombineerd vermogen van 103,5 kW (ofwel 141 pk).
De Hyundai IONIQ Electric is vanaf nu beschikbaar. De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid wordt in 2017 op de Nederlandse markt verwacht.
Technische specificaties Hyundai IONIQ ELECTRIC
Elektromotor, batterij en oplader
Elektromotor | |
Type | Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) |
Maximumvermogen | 88 kW (120 pk) |
Maximumkoppel | 295 Nm |
Maximumsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,9 sec. |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 0 g/km |
Maximumsnelheid | 185 km/u |
Batterij | |
Type | Lithium-ion-polymeer |
Capaciteit | 28 kWh |
Efficiëntie | 11,5 kWh/100 km |
Actieradius | 280 km (volgens NEDC-norm) |
Oplader in auto | |
Max. capaciteit | 6,6 kW |
Laadtijd / standaard AC | Ongeveer 4 uur en 25 minuten |
Laadtijd / DC | Ongeveer 30 minuten / 50 kW Ongeveer 23 minuten / 100 kW |
Transmissie
Automaat | 1-traps automaat, Single Speed Reduction Gear |
Schakelratio's
1-traps automaat / 28 kWh batterij | |
Eindoverbrenging | 7,412 |
Ophanging en demping
Voor | McPherson met gasdempers |
Achter | Multi-link Type (Hybrid) en torsie (Electric) met gasdempers |
Sturen
Type | Rack & Pinion Tandheugel |
Gearing | 2.66 |
Draaicirkel | 10,6 m |
Stuuruitslag | 13,9 : 1 |
Remmen
Voor (diameter) | 280 mm |
Achter (diameter) | 284 mm |
Rijassistenten | ABS, EPB, ESC en AEB |
Velgen en banden
Wieltype | Banden |
6.5J x 16-inch lichtmetalen velgen | 205 / 55 R16 |
Exterieur (mm)
Lengte | 4470 |
Breedte | 1820 |
Hoogte | 1450 |
Wielbasis | 2700 |
Bodemvrijheid | 140 |
Overhang voor | 880 |
Overhang achter | 890 |
Spoorbreedte (voor) | 1555 (16’’) |
Spoorbreedte (achter) | 1564 (16’’) |
Interieur (mm)
Voorstoelen | Achterbank | |
Hoofdruimte Zonder open dak | 994/1024 (970/1004) | 950 |
Beenruimte | 1073/1136 | 906/800 |
Schouderruimte | 1425 | 1396 |
Heupruimte | 1366 | 1344 |
Inhoud (l, VDA)
Bagageruimte | min. 455 /max. 1410 (VDA 213/214) |
Gewichten (kg)
Kentekengewicht | 1.420 (zonder bestuurder) |
Maximum last gewicht | 460 |
Toelaatbaar gewicht | 1.880 |
* App nog niet beschikbaar in Nederland.
Facebook reacties