De implementatie van VR-technologie is onderdeel van de investering van ongeveer 12 miljoen euro in het R&D Center in Namyang, die Hyundai in maart van dit jaar aankondigde. Door toepassing van virtuele ontwikkelingsprocessen bij ontwerp en ontwikkeling (R&D) en het preproductiestadium verwacht Hyundai dat de ontwikkelingstijd van nieuwe modellen 20 procent korter wordt en dat de ontwikkelingskosten met 15 procent per jaar dalen.
Hyundai neemt een nieuw evaluatiesysteem voor designs in gebruik dat is gebaseerd op virtual reality (VR). Het nieuwe systeem, dat Hyundai in zijn designhoofdkwartier in Namyang (Zuid-Korea) gaat gebruiken, stroomlijnt de ontwikkelingsprocessen door toepassing van VR-technologie. Hyundai past de nieuwe VR-technologie toe in diverse ontwikkelingsstadia van auto’s. Dat stelt teams van ontwerpers en ingenieurs in staat om de kwaliteit van designs en nieuwe ontwikkelingen te toetsen. Bekijk de video.
‘Het virtuele ontwikkelingsproces is noodzakelijk om snel en flexibel te kunnen reageren op de veranderende behoeften in de markt en de trends in de auto-industrie’, zegt Albert Biermann, Hoofd van de Research en Development-divisie van Hyundai. ‘Met het verbeteren van de virtuele processen, verhogen we de kwaliteit en de winstgevendheid. Uiteindelijk groeien ook de investeringen in R&D om Hyundai’s concurrentiepositie te verstevigen op het gebied van de mobiliteit van de toekomst.’
20 gebruikers tegelijk
Met VR-headsets kunnen tijdens de ontwikkelingsfase twintig ontwerpers en ingenieurs tegelijkertijd aan simulaties deelnemen. 36 bewegingssensoren bepalen de plaats en volgen de bewegingen van elke deelnemer, zodat die nauwkeurig en in real-time kan bijdragen aan het proces. Dankzij het nieuwe VR-evaluatiesysteem zijn de mogelijkheden voor teams om samen te werken groter dan ooit.
De nieuwe technologie maakt het voor designers mogelijk om eerder in het designproces meerdere concepten efficiënter te evalueren op manieren die voorheen fysiek onmogelijk waren. Het systeem simuleert designelementen voor het in- en exterieur, de verlichting, kleuren en materialen en zelfs de omgeving. Hyundai gebruikte dit virtuele evaluatiesysteem al bij het design van de zware HDC-6 NEPTUNE Concept-truck. Die onthulde Hyundai op de North American Commercial Vehicle Show, afgelopen oktober.
Er zijn plannen om de virtuele evaluatie van designs ook op afstand mogelijk te maken, zodat de designcentra in Europa, de Verenigde Staten, China en India eveneens in real-time kunnen samenwerken. Bovendien kan het virtuele ontwikkelingsproces nog verder verbeteren met de toepassing van andere technologie, zoals Augmented Reality (AR).
Evaluatie in VR
Hyundai heeft in maart 2019 een nieuw systeem vastgesteld om de kwaliteit van designs door middel van VR te evalueren. Aan de hand van driedimensionale Computer Aided Design-data (CAD) die is verzameld in elk stadium van de ontwikkeling van een nieuw voertuig, evalueert het nieuwe designs in toepasselijke virtuele omgevingen. Het VR-evaluatiesysteem kan met 100 procent nauwkeurigheid werken, terwijl oudere digitale evaluaties beperkt waren tot tweedimensionale analyse en niet de mogelijkheid boden tot gedetailleerde analyse van het functioneren van het design.
Het nieuwe evaluatieproces biedt ook mogelijkheden voor het ontwikkelen van nieuwe veiligheidstechnologie. Designers en ingenieurs kunnen in dit proces voertuigen virtueel testen in allerlei gesimuleerde situaties, zoals op de snelweg, in de stad, op hellingen, in tunnels en bij weinig licht. VR biedt Hyundai tevens de mogelijkheid om het functioneren van individuele componenten van een voertuig, zoals portieren, achterklep, motorkap en ruitenwissers, te simuleren. Ook is het mogelijk om de ergonomie en de aerodynamica veel efficiënter te testen.
Hyundai wil ook meer VR-technologie toepassen in de productie en bij de productielijnen om de werkomgeving van het productiepersoneel ergonomischer, efficiënter en veiliger te maken.
Voordeliger en efficiëntere R&D
Hyundai gaat de virtuele ontwikkelingsprocessen ook toepassen voor productplanning en productie. Het wil met de technologie populaire, kwalitatief hoogwaardige voertuigen produceren die de klantgerichte reputatie van Hyundai bevestigen.
Vroeger begonnen de evaluatieprocessen met de bouw van een testexemplaar; nu kan dat virtueel plaatsvinden, al tijdens de preproductiefase. In eerste instantie worden virtuele modellen samengesteld op basis van gegevens uit een op architectuur georiënteerd R&D-systeem en een analyse van de vraag in de markt. Het model wordt vervolgens virtueel geëvalueerd, waarbij op elkaar afgestemde en nauwkeurige (prestatie)doelen worden opgesteld op basis van de vraag in de markt. De kwaliteitscontrole op basis van virtuele exemplaren en technieken in de eerste designstadia verbeteren uiteindelijk de kwaliteitscontrole van de werkelijke voertuigen.
VR zal tevens uitgebreid worden toegepast bij de ontwikkeling van mobiliteitsoplossingen voor de toekomst, zoals verregaand autonoom rijden. Deze virtuele evaluatieprocessen beloven de ontwikkelings- en uitvoeringsprocessen aanzienlijk te versnellen. Daardoor komt Hyundai in een positie waarin het sneller kan reageren op de ontwikkelingen in het mobiliteitslandschap.
Facebook reacties