Hyundai gaat partnerchauffeurs die de Uber-app gebruiken financieel ondersteunen bij de overstap naar elektrische auto’s. Zij krijgen korting bij de aanschaf van een volledig elektrische Hyundai KONA Electric of Hyundai IONIQ Electric. Daarmee moet elektrisch rijden aantrekkelijker worden voor de chauffeurs, wat de transitie uiteindelijk zal versnellen.
Net als Uber heeft Hyundai grote ambities op het gebied van emissievrije mobiliteit. In 2040 wil Hyundai zijn wereldwijde auto-line-up volledig geëlektrificeerd hebben en streeft het naar een marktaandeel van 8 tot 10 procent van de wereldwijde EV-markt. Hyundai is van plan om tegen 2025 wereldwijd 560.000 batterij-elektrische auto’s per jaar te verkopen en zo uit te groeien tot een top 3-fabrikant van emissievrije voertuigen.
Hyundai en Uber gaan samenwerken. Het partnerschap moet chauffeurs helpen bij de transitie naar elektrisch rijden. Uber streeft naar totale verduurzaming van ritten op zijn platform en het is de bedoeling dat de elektrische modellen van Hyundai bijdragen aan de realisatie van een emissievrij mobiliteitsplatform. Het doel van Uber is om tegen 2040 alle ritten wereldwijd in elektrische voertuigen uit te voeren.
Overstap naar batterij-elektrische auto’s
‘Wij zullen onze leidende positie op het gebied van elektrische mobiliteit gebruiken om partnerchauffeurs van Uber te helpen de overstap naar batterij-elektrische auto’s te maken en de ritten van hun klanten te elektrificeren’, aldus Michael Cole, President en CEO van Hyundai Motor Europe. ‘Bovendien biedt deze overeenkomst Hyundai de mogelijkheid om elektrische modellen als de IONIQ Electric en de KONA Electric onder de aandacht te brengen van een nog breder publiek.’
Uber streeft ernaar om in 2040 honderd procent van de ritten plaats te laten vinden in emissieloze voertuigen en versnelt daarnaast in Europa de beschikbaarheid van elektrische ritopties. Zo zullen in Amsterdam alle ritten in 2025 elektrisch plaatsvinden en wordt in zeven Europese hoofdsteden de helft van het totaal aantal kilometers uitgevoerd in elektrische auto’s. ‘De samenwerking met Hyundai maakt het voor chauffeurs mogelijk eenvoudiger en goedkoper over te stappen naar een van Hyundai’s toonaangevende elektrische modellen’, zegt Anabel Diaz, Regional Manager EMEA bij Uber, ‘en dat draagt weer bij aan het realiseren van de klimaatdoelen van overheden en gemeenten.’
Hyundai en Uber gaan onderzoeken hoe hun samenwerking de acceptatie van batterij-elektrische Hyundai’s en de uitbreiding van de laadinfrastructuur in Europese steden verder kan versnellen, onder meer door het aanbieden van proefritten en met de lancering van gezamenlijke marketingplannen en trainingsprogramma’s om de voordelen en aanbiedingen van elektrische voertuigen te promoten bij de Uber-partnerchauffeurs.
Facebook reacties