De onthulling vond plaats tijdens Wearable Robot Tech Day in Hyundai Motorstudio Goyang, nabij Seoul in Zuid-Korea. De naam ‘X-ble’ is een combinatie van ‘x’ (onbegrensde mogelijkheden) en ‘able’ (het kunnen realiseren van doelen) en staat symbool voor een nieuw tijdperk in draagbare technologie, ook wel wearables genoemd.
Hyundai en Kia hebben de X-ble Shoulder gepresenteerd, een draagbare robot die speciaal is ontworpen voor industrieel werk. Dit slimme apparaat helpt werknemers efficiënter te werken en vermindert spier- en gewrichtsblessures. In twee video’s op het YouTube-kanaal van Hyundai Motor Group worden de werking en eigenschappen en het ontwikkelproces van de X-ble Shoulder toegelicht.
De X-ble Shoulder is het eerste product in de X-ble-lijn, ontwikkeld door Robotics LAB van Hyundai en Kia. De industriële draagbare robot ondersteunt de bovenarmspieren en vermindert de belasting op het bovenlichaam bij werkzaamheden boven het hoofd, waardoor kwetsuren worden voorkomen.
De draagbare robot is niet alleen bedoeld voor de auto-industrie, hij kan ook worden ingezet in andere sectoren zoals de scheepsbouw, luchtvaart en landbouw. Hyundai en Kia plannen na de lancering in Zuid-Korea een gefaseerde uitrol van de X-ble Shoulder naar internationale markten. Daarnaast werken Hyundai en Kia aan andere draagbare robots, zoals de ‘X-ble Waist’ (voor rugondersteuning bij zware lasten) en de ‘X-ble MEX’ (voor revalidatie bij loopstoornissen).
Gemaakt van lichte en sterke materialen
De X-ble Shoulder vermindert de belasting op de schouders tot 60% en de activiteit van de deltaspier met 30%, wat het werkcomfort aanzienlijk verhoogt. De draagbare robot is gemaakt van lichte en sterke materialen, zoals koolstofcomposiet en slijtvaste stoffen, waardoor het langdurig en veilig kan worden gebruikt. Voor extra veiligheid zijn onderdelen die direct contact maken met het lichaam voorzien van schokbestendige materialen die ook worden gebruikt in veiligheidsvoorzieningen van auto’s.
Het apparaat is makkelijk in onderhoud dankzij modulaire onderdelen en een afneembaar, wasbaar vest. De X-ble Shoulder kan over gewone werkkleding worden gedragen en is geschikt voor gebruik in verschillende werkomgevingen.
Het unieke aan de X-ble Shoulder is de toepassing van een mechanisch systeem zonder batterijen. Het apparaat genereert assistentiekracht via een gepatenteerde multi-link structuur die aanpasbaar is aan verschillende werkhoudingen. Hierdoor is opladen niet nodig, wat de draagbare robot licht, veilig en gemakkelijk in gebruik maakt.
Van de X-ble Shoulder zijn twee versies: een basisversie en een verstelbare versie. De basisversie is geschikt voor werkzaamheden met wisselende houdingen en biedt een assistentiekracht tot 2,9 kgf. De verstelbare versie is ontworpen voor repetitieve taken en is goed voor een maximale ondersteunende kracht van 3,7 kgf. Beide versies wegen slechts 1,9 kg en bieden volledige bewegingsvrijheid voor de armen.
Uitgebreid getest
Tijdens de ontwikkeling van de X-ble Shoulder, van 2022 tot 2024, hebben driehonderd werknemers en gezondheidsmanagers van Hyundai en Kia de draagbare robot getest. Hun suggesties met betrekking tot bediening, comfort en de mate van assistentiekracht zijn verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.
Hyundai en Kia zien grote kansen in de markt voor draagbare robots en exoskeletten, die naar verwachting zal groeien van $ 2,55 miljard in 2024 naar $ 10,25 miljard in 2029. De eerste focus van Hyundai en Kia ligt op de toepassing van de X-ble Shoulder in de eigen fabrieken en onderhoudsafdelingen. Rond 2026 wordt de verkoop uitgebreid naar andere bedrijven en internationale markten zoals Europa en Noord-Amerika.
Geïnteresseerde bedrijven kunnen via de officiële website van Robotics LAB contact opnemen voor advies op maat over de implementatie van de X-ble Shoulder. Het apparaat is in beperkte oplage beschikbaar en exclusief bedoeld voor zakelijke klanten. Robotics LAB biedt ook advies op maat, waarbij werkprocessen worden geanalyseerd om te bepalen of de X-ble Shoulder geschikt is. De eerste leveringen staan gepland voor de eerste helft van 2025.
Hyundai en Kia veranderen steeds meer van traditionele autofabrikanten in aanbieders van slimme mobiliteitsoplossingen. Robotica is een belangrijk onderdeel van die transformatie en daarom werkt Robotics LAB continu aan nieuwe technologieën om het werk eenvoudiger te maken. In Factorial Seongsu, een gloednieuw, slim kantoorgebouw in Seoul, worden al allerlei taken uitgevoerd door robots, waaronder door een bezorgrobot en een parkeerrobot. Het doel is om een samenleving te creëren waarin mensen en robots op een harmonieuze manier samenwerken.
Facebook reacties