Hyundai doet pilot met waterstof-elektrisch aangedreven stadsbussen

Hyundai breidt zijn activiteiten op het gebied van waterstofmobiliteit verder uit. In München gaat Hyundai een pilot doen met waterstof-elektrisch aangedreven stadsbussen. Daarvoor is Hyundai een samenwerking aangegaan met twee Duitse busbedrijven. Met de waterstofbussen hoopt Hyundai nog meer bij te kunnen dragen aan de brede acceptatie van waterstof-elektrisch aangedreven (bedrijfs)voertuigen.

Hyundai heeft al jaren een leidende positie op het gebied van brandstofceltechnologie en past die met veel succes toe in zijn waterstof-elektrisch aangedreven personenauto NEXO. Niet alleen SUV’s als de NEXO zijn geschikt voor een aandrijfsysteem met een brandstofcel. Hyundai ziet een grote toekomst weggelegd voor waterstof-elektrische aandrijflijnen in (zwaar) transport, zoals trucks en schepen maar ook treinen en bussen.

De waterstofbus waarmee Hyundai gaat testen in Duitsland, de Elec City Fuel Cell-bus, is vooral bedoeld om feedback te verzamelen van busondernemingen, chauffeurs en passagiers. De twee Duitse busmaatschappijen zullen om de beurt de waterstofbus op bestaande routes in München laten rijden.

In Zuid-Korea is de Elec City Fuel Cell-bus al niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Daar zijn sinds 2019 in totaal 108 exemplaren in gebruik genomen en die hebben voor een reductie van de CO2-uitstoot van naar schatting 7.700 ton gezorgd in vergelijking met bussen met een verbrandingsmotor.

‘Met onze toonaangevende brandstofceltechnologie laat Hyundai zien hoe in serie geproduceerde Elec City Fuel Cell-bussen helpen de CO2-uitstoot te verminderen en tegelijkertijd bijdragen aan schone mobiliteit’, aldus Martin Zeilinger, Executive Vice President en Head of CV Development Tech Unit. ‘Met behulp van deze tests kunnen we onze waterstof-elektrisch aangedreven stadsbussen verder ontwikkelen.’

Brandstofceltechnologie is zeer geschikt voor stadsbussen. Waterstof is namelijk eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier in het dak van de stadsbus plaatst, blijft er voldoende ruimte over voor de passagiers.

Hyundai’s Elec City Fuel Cell-bus is uitgerust met een brandstofcelsysteem van 180 kW. Twee 90 kW brandstofcellen en vijf tanks met een opslagcapaciteit van in totaal 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 500 kilometer.

Al geruime tijd werkt Hyundai aan de ontwikkeling van auto’s, lichte bedrijfsvoertuigen, trucks en bussen met groene aandrijflijnen. De focus ligt niet alleen op batterij-elektrische voertuigen, maar ook steeds meer op waterstof-elektrische aandrijflijnen. De waterstoftruck XCIENT Fuel Cell van Hyundai is daar een goed voorbeeld van. Enkele tientallen exemplaren van deze emissievrije truck doen inmiddels dienst in Zwitserland waar ze onder meer voor de bevoorrading van grote supermarktketens zorgen. De bedoeling is dat rond 2025 in totaal 1.600 exemplaren van de XCIENT Fuel Cell in Europa actief zijn.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties