Hyundai is – na Cupra en Romeo Ferraris – de derde constructeur die gaat deelnemen aan het elektrische toerwagenkampioenschap. Dat maakte Hyundai bekend tijdens een persconferentie in Kopenhagen waar het startschot werd gegeven voor het toerwagenkampioenschap. Om de deelname aan het toerwagenkampioenschap te vieren, maakte coureur Augusto Farfus een rit door Kopenhagen in de elektrische raceauto.
Hyundai voegt een nieuw hoofdstuk toe aan zijn missie om elektrisch rijden bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Hyundai heeft officieel aangekondigd deel te gaan nemen aan de PURE ETCR Series, een gloednieuwe raceklasse die specifiek ontwikkeld is voor volledig elektrisch aangedreven toerwagens en in 2021 van start gaat. De auto waarmee Hyundai gaat deelnemen is de spiksplinternieuwe Veloster N ETCR.
De Veloster N ETCR is de eerste volledig elektrische raceauto van Hyundai. Hij wordt gebouwd op het hoofdkwartier van Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau, waar ook de high-performance modellen i30 N en i30 Fastback N en de toerwagen i30 N TCR zijn ontwikkeld. De Veloster N ETCR werd onthuld tijdens de autoshow IAA 2019 in Frankfurt. Al snel na zijn werelddebuut maakte de Veloster N ETCR zijn eerste testrondjes op het circuit.
Krachtige elektromotor
De Veloster N ETCR is onder meer gebaseerd op de toerwagen i30 N TCR waarmee Hyundai al enige tijd successen viert in de prestigieuze FIA World Touring Car Cup (WTCR). Waar deze 257 kW (350 pk) sterke bolides zijn voorzien van turbobenzinemotoren en voorwielaandrijving, heeft de Veloster N ETCR een krachtige elektromotor die in het midden van de bolide is geplaatst en de achterwielen aandrijft. De speciaal voor de elektrische toerwagens ontworpen batterij levert een vermogen van 500 kW (680 pk).
Hyundai is wereldwijd toonaangevend op het gebied van hybride-, plug-in hybride- en volledig elektrische aandrijflijnen en brandstofceltechnologie. De ervaring en kennis die Hyundai vanaf 2021 in het ETCR-kampioenschap gaat opdoen, wil het gebruiken voor het verder verfijnen van zijn geëlektrificeerde modellengamma. Dat bestaat in Nederland momenteel uit de KONA Electric, de KONA Hybrid, de IONIQ Electric, de IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in Hybrid, een 48-volt Mild Hybrid-versie van de Tucson en de waterstofauto NEXO.
Facebook reacties