Electrified Streamliner IONIQ 6 maakt werelddebuut met extra grote actieradius en innovatief mensgericht interieur

Hyundai heeft zijn Electrified Streamliner, de IONIQ 6, geïntroduceerd met een digitale wereldpremièrefilm. Met zijn uitgebreide reeks aan geavanceerde technologieën, te personaliseren interieur en functies en grote actieradius van ruim 610 kilometer1 (schatting op basis van de WLTP-cyclus) verlegt de gloednieuwe IONIQ 6 – het tweede model van Hyundai’s line-up-merk IONIQ dat zich exclusief richt op volledig elektrische auto’s – de grenzen van elektrische mobiliteit.

De IONIQ 6 is het meest aerodynamische model dat Hyundai tot op heden heeft geïntroduceerd. De auto is voorzien van diverse speciale features – zoals Dual Color Ambient Lighting, Speed Sync Lighting, EV Performance Tune-up en Electric Active Sound Design (e-ASD) – die de ervaring van elektrische mobiliteit op een uitzonderlijk hoog niveau brengen. De toepassing van Hyundai’s Electric Global Modular Platform (E-GMP) maakt ultrasnel opladen (400/800 volt) mogelijk.

‘De IONIQ 6 is de volgende ambitieuze stap in de strategie van Hyundai om de overgang naar elektrificatie te versnellen en wereldleider op het gebied van EV’s te worden’, vertelt Jaehoon Chang, President en CEO, Hyundai Motor Company. ‘De Electrified Streamliner IONIQ 6 biedt zowel zijn bestuurder als de passagiers een unieke ervaring, die in elk opzicht is geoptimaliseerd om elektrische mobiliteit opnieuw te definiëren.’

Mensgericht ontworpen interieur voor optimaal comfort

Dankzij het E-GMP-platform heeft de IONIQ 6 een extreem lange wielbasis van 2.950 mm. Hij staat op 18- of 20-inch wielen. Met een indrukwekkende lengte van 4.855 mm in combinatie met een breedte van 1.880 mm en een hoogte van 1.495 mm oogt de IONIQ 6 bijzonder slank, stijlvol en onderscheidend.

‘De IONIQ 6 is ontworpen en ontwikkeld om het dagelijks leven aangenamer te maken, een plek waar je optimaal tot je recht kunt komen’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President, Global Chief Marketing Officer en Head of Customer Experience Division van Hyundai Motor Company. ‘Het innovatieve interieur is grondig en zorgvuldig uitgedacht als een comfortabele cocon die iedereen een persoonlijke plek biedt. Die is voorzien van de nieuwste technologieën om een veilige, plezierige en ontspannen rijbeleving te bieden. Het ruime interieur, waarvoor duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid de kernbegrippen zijn, is opnieuw een grote stap voorwaarts voor elektrische auto’s – precies zoals onze klanten dat wensen.’

Het interieur van de IONIQ 6 is specifiek ontwikkeld als een comfortabele en persoonlijke plek om te vertoeven. Met de Dual Color Ambient Lighting kan de bestuurder de look & feel van het interieur aan zijn wensen aanpassen; hij heeft daarvoor keuze uit 64 verlichtingskleuren en zes tweekleurenthema’s2. De Speed Sync Lighting-modus voegt emotie toe aan de rijbeleving door de helderheid van de interieurverlichting voorin te variëren aan de hand van de rijsnelheid van de auto.

De optionele Relaxation Comfort Seats3 voorin bieden ontspanning door de verstelmogelijkheden van de zithoek. Overigens zijn alle zitplaatsen in de IONIQ 6 specifiek ontwikkeld volgens de vereisten die volledig elektrische auto’s stellen. Ze zijn ongeveer 30 procent dunner dan de stoelen in conventionele auto’s, zodat de inzittenden meer bewegingsvrijheid ervaren. In het interieur bevinden zich vijf USB-poorten, vier type-C en een type-A, voor optimaal gebruiksgemak voor de inzittenden.

De persoonlijke rijbeleving in de IONIQ 6 is op een nog hoger plan gebracht door het EV Performance Tune-up-systeem, waarmee de bestuurder geheel naar zijn eigen voorkeuren de directheid van de besturing, het vermogen van de elektromotor en de gevoeligheid van het stroompedaal en de aandrijflijn kan aanpassen. Zo kan de bestuurder naar behoefte allerlei combinaties van instellingen selecteren met slechts een paar drukken op de knop.

De IONIQ 6 is ook voorzien van Electric Active Sound Design (e-ASD); een technologie die EV’s opwindender en nog gebruiksvriendelijker maakt. Het ultieme, ruimteschipachtige geluid is te horen in het interieur en de variaties in het geluid zijn gebaseerd op de gekozen rij-instellingen.

‘De IONIQ 6 verbindt emotionele functionaliteit met esthetiek’, aldus SangYup Lee, Executive Vice President en Head of Hyundai Design Center. ‘Het onderscheidende gestroomlijnde ontwerp is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen ingenieurs en designers, waarbij met minutieuze aandacht is gekeken naar elk detail. Het interieur van de IONIQ 6 is als een comfortabele cocon die iedereen een persoonlijke plek biedt.’

Voldoende vermogen en energie te over

Voor de IONIQ 6 is er keuze uit diverse elektromotoren en batterijpakketten om te voldoen aan alle denkbare wensen van elke klant. De long-range 77,4 kWh-batterij kan worden gecombineerd met een of twee elektromotoren, voor achterwiel- of vierwielaandrijving (RWD of AWD). De topversie is voorzien van twee elektromotoren en AWD, met een gecombineerd vermogen van 239 kW (325 pk) en een koppel van 605 Nm. Deze configuratie kan vanuit stilstand in 5,1 seconden naar 100 km/u accelereren.

De IONIQ 6 heeft een indrukwekkend laag energieverbruik. Het verbruik van de versie met de standaardbatterij (53 kWh), 18-inch wielen en banden en RWD is op basis van de WLTP-cyclus geschat op minder dan 14 kWh/100 km. Daarmee is de IONIQ 6 een van de energie-efficiëntste auto’s op de markt.

De E-GMP-architectuur van de IONIQ 6 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties, waarbij laden met 800 volt standaard is. Laden met 400 volt is mogelijk zonder dat daarvoor extra uitrusting of een adapter noodzakelijk is. Met een 350 kW-lader is de IONIQ 6 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent.

De IONIQ 6 biedt, net als de IONIQ 5, een innovatieve V2L-functie (vehicle-to-load), waarmee klanten allerlei elektrische apparaten kunnen opladen – ideaal op de camping, voor de outdoor-uitrusting, klussen op locatie of als stroomvoorziening tijdens een stroomstoring. V2L is te gebruiken via een apart leverbare adapter in de laadaansluiting aan de buitenzijde van de auto. Er bevindt zich een tweede laadaansluiting onder de achterbank, voor het opladen van laptop, smartphone en andere apparaten.

Krachtige technologie en doeltreffende functies

Het dashboard, in de vorm van een modulaire touchscreen, omvat een 12-inch full-touch infotainmentscherm en een 12-inch digitaal cluster dat toegang biedt tot geavanceerde technologieën – voor een nog betere digitale gebruikservaring die de bestuurder bovendien naar zijn behoeften kan aanpassen.

Het infotainmentsysteem geeft in real-time informatie over de actieradius weer, op basis van de actuele laadstatus van de batterij. De onlinediensten die in de IONIQ 6 beschikbaar zijn helpen ook bij het plannen van de route, inclusief laadstations langs die route.

Apple CarPlay en Android Auto worden prachtig weergegeven op de brede display. Bluetooth ondersteunt twee apparaten tegelijk – de ene voor telefoon en de andere om muziek te streamen. De acht speakers van de premium Bose-geluidsinstallatie – inclusief een subwoofer – zijn op strategische plaatsen in het interieur van de IONIQ 6 geplaatst voor een hoogwaardige geluidsweergave. Het navigatiesysteem profiteert van Hyundai’s Bluelink-infotainment- en kaartupdates.

Geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen bieden optimale veiligheid

De IONIQ 6 is uitgerust met de nieuwste versie van Hyundai Smart Sense, de geavanceerde rijassistentiesystemen (Advanced Driver Assistance Systems ofwel ADAS) die zorgen voor optimale veiligheid en het beste gebruiksgemak onderweg.

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) houdt op de snelweg de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger en de snelheid aan en houdt de auto – ook in bochten – in het midden van de rijstrook. Wanneer een voertuig direct naast de IONIQ 6 te dichtbij komt, past HDA 2 de positie van de IONIQ 6 op de weg daarop aan om het risico van een aanrijding te beperken. Als de bestuurder boven een bepaalde snelheid de richtingaanwijzer inschakelt terwijl hij het stuur vast heeft, wisselt de IONIQ 6 desgewenst automatisch van rijstrook.

Smart Cruise Control (SCC) houdt de afstand tot de voorligger en de door de bestuurder ingestelde snelheid constant. Als SCC is uitgeschakeld, leert het gaandeweg de rijstijl van de bestuurder over te nemen. Zodra SCC wordt ingeschakeld, stopt het met ‘leren’ en brengt het de rijstijl van de bestuurder in de praktijk.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) helpt een aanrijding met een obstakel vóór de IONIQ 6 te voorkomen. FCA waarschuwt als een voorligger plotseling vertraagt, of wanneer het systeem het risico van een aanrijding signaleert – bijvoorbeeld een stilstaand voertuig of een voetganger. Als het risico verder toeneemt, kan FCA assisteren met een noodstop. Ook als een aanrijding met een tegemoetkomende auto of fietser dreigt bij het afslaan op een kruising, helpt FCA met een noodstop.

De uitvoeringen SEL en Limited van de IONIQ 6 zijn voorzien van uitgebreide functies van Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming, Lane-Changing Side en Evasive Steering Assist. Als op een kruising het risico bestaat van een aanrijding met tegemoetkomende voertuigen van links of rechts, dan helpt het systeem de bestuurder automatisch met een noodstop. Wanneer tijdens het wisselen van rijstrook het risico van een aanrijding met een (tegemoetkomende) auto in de rijstrook ernaast ontstaat, assisteert het systeem met een ontwijkende stuuringreep. En ook als een aanrijding dreigt met een voetganger die zich (gedeeltelijk) op de koers van de IONIQ 6 bevindt, voert het systeem een ontwijkende manoeuvre uit.

Andere semi-autonome rijsystemen zijn onder meer Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de rijsnelheid aanpast aan de geldende snelheidslimiet, en High Beam Assist (HBA), dat ’s nachts assisteert bij het schakelen tussen groot- en dimlicht wanneer ander verkeer nadert in de tegengestelde rijrichting.

De IONIQ 6 is tevens uitgerust met diverse functies die zijn gerelateerd aan de aandacht van de bestuurder. Zo analyseert Driver Attention Warning (DAW) of de bestuurder alert is en geeft het een waarschuwing als de bestuurder tekenen van verminderde aandacht vertoont. Het systeem adviseert dan een rustpauze te nemen. Wanneer het verkeer tot stilstand komt, waarschuwt DAW de bestuurder op het moment dat de voorligger weer gaat rijden.

De diverse functies werken in combinatie met elkaar om in uiteenlopende situaties een aanrijding te voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt tijdens het wisselen van rijstrook een aanrijding aan de achterzijde van de IONIQ 6 te voorkomen. Zodra BCA bij het inschakelen van de richtingaanwijzer een dreigende aanrijding signaleert met een auto schuin achter de IONIQ 6, dan zal het systeem de bestuurder waarschuwen. Als er bij het verlaten van een parkeerplaats parallel aan de rijrichting een aanrijding met een passerende auto dreigt, kan BCA assisteren met een noodstop.

Een andere functie, Blind-Spot View Monitor (BVM), geeft via camerabeelden de situatie in de dode hoek van de IONIQ 6 weer als de bestuurder van rijstrook wil wisselen. De beelden verschijnen op het scherm zodra de bestuurder de richtingaanwijzer activeert.

De IONIQ 6 biedt ook optimale veiligheid voor de achterpassagiers. Safe Exit Warning (SEW) waarschuwt voor van achter naderende voertuigen als een achterpassagier het portier wil openen om uit te stappen.

Diverse Parking Convenience-functies maken parkeren in allerlei situaties eenvoudiger dan ooit. Met de Remote Parking-functie van Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) kan de bestuurder, terwijl hij naast de auto staat, de auto op afstand parkeren. Of de auto op afstand uit de parkeerplaats laten rijden met de Remote Operation-functie. RSPA 2 is te gebruiken voor op afstand parkeren parallel aan, haaks en diagonaal op de rijrichting.

De Surround View Monitor (SVM) geeft camerabeelden weer van de situatie rond de IONIQ 6, zodat de bestuurder de auto veilig kan parkeren. Forward/Side/Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt een aanrijding met een voetganger of een obstakel te voorkomen bij het in- en uitrijden van een parkeerplaats. Als een dergelijk risico bestaat, geeft PCA een waarschuwing. Als het risico verder toeneemt, assisteert het systeem automatisch met een noodstop.

Op een soortgelijke manier helpt Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) een aanrijding met een aan de linker- of rechterzijde tegemoetkomend voertuig te voorkomen, terwijl de IONIQ 6 achteruit rijdt. Als een aanrijding dreigt, geeft het systeem een waarschuwing. Als het risico verder toeneemt, assisteert RCCA automatisch met een noodstop.

OTA software-updates

De IONIQ 6 is het eerste model van Hyundai waarvoor zogenoemde ‘over-the-air’ (OTA) software-updates mogelijk zijn voor diverse functies. Deze technologie stelt de bestuurder in staat om het beheer van elektrische apparaten, autonoom rijden, de batterij en meer te upgraden voor een nog veiliger en prettiger rijervaring. De bestuurder kan ook de kaarten- en mediasoftware updaten via de OTA-functie.

Kleuren IONIQ 6

De IONIQ 6 is leverbaar in twaalf carrosseriekleuren4: Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Gray Metallic, Nocturne Gray Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl, Digital Green Matte en Byte Blue.

Voor het interieur is er keuze uit vier kleuren: donkergrijs in combinatie met lichtgrijs, donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en geheel zwart.

Productie

De productie van de IONIQ 6 begint naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar. Het schema van marktintroducties wordt later bekendgemaakt.

De IONIQ 6 in een digitale wereld

Hyundai introduceert allerlei innovatieve, holistische digitale communicatiecampagnes waarvoor het gebruikmaakt van de nieuwste technologieën. Zo kunnen klanten de IONIQ 6 al ervaren, ongeacht waar ze zich bevinden.

De digitale wereldpremièrefilm van de IONIQ 6 is te zien op de IONIQ 6-campagnepagina, Hyundai’s officiële YouTube-kanaal en de Hyundai-website. De film is ontwikkeld op basis van het concept 'Awaken Your World' en toont hoe creatief drie hoofdpersonen – een duurzame kunstenaar, een metaverse-ontwerper en een maker van social content – werken in de IONIQ 6. De film laat zien hoe elk personage zijn ideeën creëert in de IONIQ 6 en belicht diverse gebruiksscenario's, onderverdeeld in diverse communicatiethema's, zoals stressvrij rijden, genezing, plezierig rijden, werk, entertainment en gezelligheid.

IONIQ 6 Digital Studio is zogenoemde ‘extended reality content (XR)’ die bezoekers een complete ervaring biedt om de IONIQ 6 te bekijken in een virtual reality-omgeving. IONIQ 6 Digital Studio bestaat uit zes thematische ruimten die de levensstijl van IONIQ 6-rijders weerspiegelen. Klanten kunnen toegang krijgen tot de Studio via hun computer, laptop en mobiele telefoon en er uiteenlopende interactieve content ervaren, zoals rijden in en productspecificaties van de IONIQ 6 via virtual reality (VR), augmented reality (AR) en Head Mounted Display.

De IONIQ 6 is ook te bekijken op de belangrijkste metaverse-platforms, zoals in de Hyundai Mobility Adventure op Roblox en in Planet Hyundai op ZEPETO, waar gebruikers een virtuele proefrit kunnen maken in de IONIQ 6 en de belangrijkste voorzieningen en functies kunnen ervaren.

Meer informatie is te vinden op de campagnepagina .

1 Versie met 77,4 kWh-batterij, achterwielaandrijving en 18-inch wielen.
2 Zes thema’s: rustgevend bos, schitterende dag, concentratie, zorg voor de geest, meditatie, creatief moment.
3 Beschikbaar in geselecteerde markten.
4 Beschikbaarheid kan per markt verschillen.


N.B.: Productspecificaties en beschikbaarheid kunnen per land verschillen.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties