‘De gloednieuwe Hyundai KONA is niet zomaar een nieuwe toevoeging aan Hyundai’s gevestigde SUV-aanbod. Het is een belangrijke mijlpaal om rond 2021 de grootste Aziatische autobouwer in Europa te worden’, zegt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe (HME). Hyundai lanceert tussen nu en 2021 in totaal dertig nieuwe modellen en afgeleiden om deze doelstelling te bewerkstelligen. Bovendien wil Hyundai uitgroeien tot het groenste merk ter wereld. Om dat te bereiken investeert Hyundai fors in research & development. Er komen – nog meer – hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s en elk nieuw model krijgt een groene aandrijflijn: hybride, plug-in of volledig elektrisch.
Hyundai SUV’s populair
Sinds de introductie van de eerste generatie Santa Fe in 2001 heeft Hyundai in Europa al meer dan 1,4 miljoen SUV’s verkocht, waardoor Hyundai is uitgegroeid tot een serieuze speler in de klasse van de SUV’s. De Hyundai Tucson is sinds zijn lancering in 2015 de snelst verkopende SUV van Hyundai in Europa, met meer dan 200.000 verkochte units. Het SUV-gamma van Hyundai in Nederland bestaat momenteel uit de Hyundai Santa Fe, de Hyundai Santa Fe 7-zitter en de Hyundai Tucson. De nieuwe Hyundai KONA, ook een échte SUV, vormt het nieuwste familielid en komt uit in het B-segment.
Met de KONA zet Hyundai de traditie voort om crossover- en SUV-modellen te vernoemen naar reisbestemmingen, zoals de Creta, Santa Fe, Tucson en Veracruz. De naam KONA is afgeleid van het Kona-district op Hawaii en weerspiegelt het unieke karakter van het eiland en de energieke levensstijl van de eilanderbewoners.
Afmetingen
De nieuwe Hyundai KONA is 4.165 mm lang, 1.800 mm breed en 1.550 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.600 mm. Hij wordt leverbaar met keuze uit 18-inch lichtmetalen wielen (bandenmaat: 235/45 R18), 17-inch lichtmetalen wielen (bandenmaat: 215/55 R17) en lichtmetalen of stalen 16-inch wielen (bandenmaat: 205/60 R16).
Ondanks zijn geheel eigen styling is de KONA direct herkenbaar als een Hyundai door de opvallende Cascade-grille. Uniek zijn de twin-koplampen die de KONA een extra krachtige uitstraling geven. De LED-dagrijverlichting is boven de LED-koplampen geplaatst, waardoor het front extra krachtig, progressief, slank en scherp oogt. Mat zilverkleurige accenten – gebruikt rond de mistlampen voor, de lage luchtinlaten en de skidplate achter – benadrukken het stoere karakter van de Hyundai KONA.
Twintig kleurcombinaties
Een tweekleurig dak en de keuze uit tien onderscheidende exterieurkleuren maken de KONA nog unieker. Het dak is leverbaar in de kleur Phantom Black of Dark Knight (donkergrijs). Voor het exterieur zijn de kleuren Phantom Black, Chalk White, Lake Silver, Dark Knight, Pulse Red, Tangerine Comet, Acid Yellow, Blue Lagoon, Ceramic Blue en Velvet Dune (lichtgrijs) leverbaar. In totaal levert dat zo’n twintig verschillende kleurcombinaties op.
Opvallend interieur
Het opvallende exterieurdesign wordt voortgezet in het interieur, waar Hyundai hoogwaardige en kleurrijke materialen heeft gebruikt voor de afwerking. Het instrumentenpaneel bevat hoogglans zwarte componenten. Dankzij diverse kleurenthema’s kunnen klanten een geheel eigen stijl kiezen. Er is keuze uit de thema’s Orange, Lime en Red. Deze kleuren komen terug rond de luchtroosters, de schakelpook, de sierring rond de startknop en de stiksels op stoelen en stuurwiel. Standaard levert Hyundai zwarte hemelbekleding. Voor de thema’s Lime en Red zijn ook gekleurde veiligheidsgordels leverbaar, evenals in hoogglans zwarte uitgevoerde deurhandgrepen en stuurwielspaken.
Diverse bedieningsknoppen zijn ondergebracht in de middenconsole en simpel te bedienen zodat de bestuurder zich maximaal op de weg kan concentreren. In de nieuwe Hyundai KONA is dat laatste nog eenvoudiger dankzij de nieuwe head-up display. Deze toont de belangrijkste rij-informatie in het gezichtsveld van de bestuurder, waaronder informatie over snelheid, navigatie, radio en de input van veiligheidssystemen als Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist System en Blind Spot Detection System. De head-up display – met bovendien de beste afleesbaarheid in het segment dankzij een ultrascherpe weergave – is te (de)activeren met een druk op de knop achter het stuurwiel. De hoek en hoogte van de display zijn instelbaar en als de display niet wordt gebruikt, klapt deze automatisch in.
Stuurwielverwarming is optioneel verkrijgbaar en geleverd met de handige smart key kan de Hyundai KONA gestart worden met een simpele druk op de startknop. Naar wens levert Hyundai 8-voudig elektronisch verstelbare voorstoelen met ventilatiefunctie.
Maximale (opberg)ruimte
De nieuwe Hyundai KONA biedt maximale ruimte voor zijn inzittenden en hun bagage. Handige opbergvakken en 1,5-liter flesvakken verhogen het gebruiksgemak. De nieuwe KONA biedt riante beenruimte aan de inzittenden voorin (1.054 mm) en achterin (880 mm). De bagageruimte bedraagt 361 liter en is verder te vergroten dankzij de in delen neerklapbare achterbank (60:40). De hoge zitpositie zorgt ervoor dat alle inzittenden maximaal zicht hebben op wat buiten de auto plaatsvindt.
Connectiviteit
Hyundai biedt keuze uit in totaal drie infotainmentsystemen voor de KONA. Het standaard audiosysteem heeft een 5-inch LCD-touchscreen en is voorzien van een radio, Bluetooth-connectiviteit én een USB-poort. De tweede is het Display Audio-systeem met 7-inch LCD-touchscreen én geïntegreerde achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen. Met dit systeem kunnen inzittenden via Apple CarPlay of Android Auto eenvoudig de content van hun smartphone tonen op de 7-inch display. En navigatie-apps op de smartphones gebruiken, maar ook bellen, berichten dicteren of luisteren naar favoriete muziek. Top-of-the-range is de 8-inch touchscreen met geïntegreerd navigatiesysteem en geïntegreerde achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen. Dit systeem integreert alle functies van de navigatie-, media- en connectiviteitsdiensten en ondersteunt tevens Apple CarPlay en Android Auto.
Een inductielader voor draadloos opladen van smartphones is optioneel verkrijgbaar voor de KONA. De oplaadstatus van de smartphone is dan eenvoudig te zien met een indicatorlampje. Om er zeker van te zijn dat de smartphone niet wordt vergeten in de auto, toont de centrale display in het instrumentencluster een reminder na het uitzetten van de motor. Elke Hyundai KONA is standaard voorzien van een USB- en AUX-poort, evenals een 3,5-inch Mono TFT LCD-display die is geplaatst tussen de analoge meters. Een 4,2-inch TFT-kleurendisplay is optioneel.
Luisterplezier: Krell-audiosysteem
Luisteren naar muziek is in de nieuwe Hyundai KONA perfect mogelijk dankzij het nieuwe high-end audiosysteem van Krell, bestaande uit acht speakers (twee 20 mm tweeters, vier 160 mm woofers, één 100 mm centrale speaker en één 200 mm subwoofer) en een krachtige versterker (45 Watt per kanaal). Samen zorgt dit voor een uiterst rijke geluidservaring in de auto.
Efficiënte benzinemotoren
Direct tijdens de marktintroductie levert Hyundai de KONA met keuze uit twee krachtige en uiterst efficiënte turbobenzinemotoren. De eerste betreft de gedownsizede turbobenzinemotor 1.0 T-GDI met 88 kW (120 pk) en een koppel van 172 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en is alleen met voorwielaandrijving leverbaar (5,3 l/100 km, 119 g/km CO2 gecombineerd). De tweede turbobenzinemotor is de nieuw ontwikkelde 1.6 T-GDI met 130 kW (177 pk) en 265 Nm trekkracht, gekoppeld aan een door Hyundai zelf ontwikkelde zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling (7,3 l/100 km, 169 g/km CO2 gecombineerd). Met deze krachtbron én transmissie accelereert de KONA in slechts 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De vierwielaandrijving op de 1.6 T-GDI-versie kan tot 50 procent van het koppel naar de achteras sturen voor maximale grip onder alle omstandigheden.
Zomer 2018: nieuwe dieselmotoren
In de zomer van 2018 introduceert Hyundai twee nieuwe generatie 1,6-liter turbodieselmotoren in de KONA, leverbaar met een handgeschakelde zesbak óf zeventraps DCT-automaat. De eerste heeft een vermogen van 85 kW (115 pk) en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak én voorwielaandrijving. De tweede en sterkste dieselvariant heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en maar liefst 320 Nm trekkracht. Hyundai koppelt deze dieselmotor aan de zeventraps DCT-automaat met naar keuze vóór- of vierwielaandrijving.
SUV met maximale wendbaarheid
De nieuwe Hyundai KONA zet volgende stappen op het gebied van rijcomfort en veiligheid, evenals op het gebied van rijdynamiek. De compacte SUV heeft een grondspeling van 170 mm, is zeer wendbaar en biedt volop rijplezier en precieze besturing aan SUV-kopers in het B-segment. Hyundai heeft veel zorg besteed aan het nieuwe wielophangingssysteem, bestaande uit McPherson-wielophanging vóór én – in het geval van een KONA met voorwielaandrijving – een gekoppelde torsieas achter. De versie met vierwielaandrijving is uitgerust met multilink-achterwielophanging voor extra stabiliteit, maar ook Advanced Traction Cornering Control. Dit systeem voorkomt onderstuur en maakt de auto nog wendbaarder in bochten. Een ultrastijve, lichtgewicht koets én een laag zwaartepunt verhogen het rijplezier nog verder.
Beste veiligheidsvoorzieningen in SUV B-segment
Hyundai maakt de beste technologie en de nieuwste actieve veiligheidsvoorzieningen voor iedereen toegankelijk in de nieuwe Hyundai KONA. Hij is namelijk standaard uitgerust met Lane Keeping Assist System en Driver Attention Alert. Systemen als Autonomous Emergency Braking met voetgangersherkenning, High Beam Assist, Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert zijn optioneel leverbaar.
De Autonomous Emergency Braking (AEB) in de Hyundai KONA maakt gebruik van camerasensoren en opereert in drie fases. Het systeem waarschuwt de bestuurder allereerst met een visueel en akoestisch signaal, daarna volgt indien nodig een subtiele remingreep. Indien noodzakelijk remt het systeem de auto maximaal af om de kans op schade te minimaliseren als een ongeval onvermijdelijk is. De geïntegreerde voetgangersherkenning gebruikt een frontradar en voorkomt of matigt de gevolgen van een aanrijding met een voetganger. Het systeem is actief bij snelheden van 8 km/u of hoger of wanneer een voetganger wordt waargenomen.
Lane Keeping Assist System (LKAS) – waarschuwt de bestuurder met een visueel en akoestisch signaal als de auto de rijstrook dreigt te verlaten. Het systeem is actief bij snelheden boven de 60 km/u en grijpt indien nodig zelf in met een subtiele stuurcorrectie (standaard op KONA).
Driver Attention Alert (DAA) – waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen (standaard op KONA).
High Beam Assist (HBA) – schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai KONA in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind.
Blind Spot Detection (BSD) met Lane Change Assist – houdt een oog op de dode hoeken en geeft, indien een andere auto wordt opgemerkt, een visueel signaal in de buitenspiegels.
Rear Cross Traffic Alert (RCTA) – waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto. De radar scant een gebied van 180 graden achter de auto. Het systeem geeft een visueel en akoestisch signaal als een voertuig wordt opgemerkt.
Uiteraard ontbreken diverse airbags niet: de nieuwe Hyundai KONA is uitgerust met een knie-airbag voor de bestuurder, twee airbags voorin, twee zij-airbags en twee gordijnairbags die zowel de inzittenden voorin als achterin beschermen.
Technische specificaties Hyundai KONA
Benzinemotoren
1.0 T-GDI | |
Type | Kappa 1.0 T-GDI, 12-kleppen MLA, DOHC, driecilinder-in-lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Boring x slag | 71 x 84,0 mm |
Compressieverhouding | 10,0 : 1 |
Vermogen | 120 pk (88 kW) @ 6.000 t.p.m. |
Koppel | 172 Nm @ 1.500~4.000 t.p.m. |
Topsnelheid | 181 km/u |
0-100 km/u (sec) | 12,0 |
CO2-uitstoot (g/km)* | 119 (onder voorbehoud) |
Gecombineerd brandstofverbruik (l/100 km)* | 5,3 (onder voorbehoud) |
1.6 T-GDI | |
Type | Gamma 1.6 T-GDI, 16-kleppen MLA, DOHC, viercilinder-in-lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Boring x slag | 77 x 85,44 mm |
Compressieverhouding | 10,0 : 1 |
Vermogen | 177 pk (130 kW) @ 5.500 t.p.m. |
Koppel | 265 Nm @ 1.500~4.500 t.p.m. |
Topsnelheid | 205 km/u |
0-100 km/u (sec) | 7,9 |
CO2-uitstoot (g/km)* | 169 (onder voorbehoud) |
Gecombineerd brandstofverbruik (l/100 km)* | 7,3 (onder voorbehoud) |
Transmissies
Motor | 1.0 T-GDI (120 pk) | 1.6 T-GDI (177 pk) |
Handgeschakeld | zesversnellingsbak (2WD) | – |
DCT-automaat | – | 7-traps (4WD) |
Overbrengingsverhoudingen
1.0 T-GDI (120 pk) | 1.6 T-GDI (177 pk) | |
6MT | 7DCT | |
1e | 3,769 | 3,643 |
2e | 2,045 | 2,174 |
3e | 1,286 | 1,826 |
4e | 0,971 | 1,024 |
5e | 0,774 | 0,809 |
6e | 0,639 | 0,854 |
7e | – | 0,717 |
Achteruit | 3,700 | 4,696 |
Eindoverbrenging | 4,563 | 4,643 (1/2/4/5) 3,611 (3/6/7/R) |
Velgen en banden
Type velg | Banden |
16-inch staal / lichtmetaal | 205/60 R16 |
17-inch lichtmetaal | 215/55 R17 |
18-inch lichtmetaal | 235/45 R18 |
Afmetingen (mm)
Exterieur | |
Lengte | 4.165 |
Breedte | 1.800 |
Hoogte | 1.550 / 1.565 (met dakrails) |
Wielbasis | 2.600 |
Overhang voor | 845 |
Overhang achter | 720 |
Bodemvrijheid | 170 |
Interieur | Voorin | Achterin |
Hoofdruimte | 1.005 965 (met glazen dak) |
961 |
Beenruimte | 1.054 | 880 |
Schouderruimte | 1.409 | 1.385 |
Bagageruimte (l)
Inhoud bagageruimte | 361 (minimum, VDA 211) |
1.143 (maximum, VDA 214) |
Gewicht (kg)**
Benzine | ||
1.0 T-GDI | 1.6 T-GDI | |
Massa rijklaar | 1.233 | 1.401 |
* Voorlopige doelstelling ten aanzien van brandstofverbruik en CO2-uitstoot, onder voorbehoud van homologatie.
** Voorlopige schatting.
Facebook reacties