Hoewel de wereldwijde verkoop van auto’s met een hybride- of elektrische aandrijflijn pas het afgelopen decennium een flinke boost kreeg, onthulde Hyundai al in 1991 zijn eerste volledig elektrische auto. Nadien volgden nog veel meer groene Hyundai’s en inmiddels is Hyundai het enige automerk ter wereld dat keuze biedt uit alle denkbare (elektrische) aandrijflijnen.
De allereerste volledig elektrische Hyundai was de Sonata Electric Vehicle. Deze concept car – met een loodzuuraccu – was gebaseerd op de productieversie van de Hyundai Sonata. Zijn actieradius bedroeg 70 kilometer en hij had een topsnelheid van 60 km/u. In de jaren na 1991 onthulde Hyundai meer elektrische studiemodellen met loodzuuraccu’s.
Hyundai maakt er geen geheim van de groenste autofabrikant ter wereld te willen worden. Met de productie van een hele reeks elektrisch aangedreven auto’s – volledig elektrisch, hybride, plug-in hybride en op waterstof – wil Hyundai de uitstoot van schadelijke stoffen tot een minimum beperken en uiteindelijk zelfs volledig uitsluiten. Dit jaar is het precies drie decennia geleden dat Hyundai met de ontwikkeling van milieuvriendelijke voertuigen begon. Een terugblik op 30 jaar groene mobiliteit bij Hyundai.
Zo verscheen in 1992 een op de Hyundai Excel gebaseerde elektrische versie met een actieradius van 100 kilometer en een topsnelheid van 100 km/u. In 1993 ontwikkelde Hyundai een tweede op de Sonata gebaseerde elektrische auto met een actieradius van 140 kilometer en een topsnelheid van 120 km/u en in 1994 werd een elektrische auto op basis van de Scoupe onthuld, met een actieradius van 140 kilometer en een topsnelheid van 120 km/u.
De opening van zijn technologisch onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Namyang, Zuid-Korea, in 1995, bood Hyundai de middelen om nog meer vaart te zetten achter de ontwikkeling van eco-vriendelijke modellen. Dit resulteerde in enkele elektrisch-aangedreven studiemodellen met nikkel-metaalhydridebatterijen, zoals de Accent EV concept. Deze auto bood een sterk verbeterd rijbereik van 390 kilometer en een snelheid van 140 km/u.
In deze periode voerde Hyundai ook zijn eerste experimenten uit met hybride-aandrijfsystemen. De eerste hybride van Hyundai, de FGV-1-concept, debuteerde in 1995 op de Seoul Motor Show.
Vooruitgang in brandstofceltechnologie
Rond de millenniumwisseling was de wereldwijde milieuproblematiek een hot item. Hyundai was in 1998 begonnen met de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen en introduceerde in 2000 zijn eerste prototype van een auto met brandstofcel, de Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle-concept (FCEV). De eerste FCEV had een waterstoftank van 350 bar en was uitgerust met een brandstofcel van 75 kW. Het rijbereik bedroeg 230 kilometer. Voor die tijd weliswaar indrukwekkende statistieken, maar afgezet tegen het gebrek aan infrastructuur voor waterstoftankstations illustreerden ze ook dat auto’s met een brandstofcel op dat moment niet levensvatbaar waren als massaproductie-auto's.
Op de Autosalon van Genève in 2004 kondigde Hyundai de komst van zijn tweede generatie waterstofauto aan, de Tucson FCEV. Dit studiemodel was uitgerust met een nieuwe lithium-polymeerbatterij. Bovendien omvatte het model een hele reeks technische verbeteringen, waaronder een brandstofcelstack van 80 kW en een groter rijbereik van 300 kilometer. Dit werd mogelijk gemaakt door de waterstoftanks van maar liefst 152 liter.
Bovendien kon de Tucson FCEV ook starten bij koud weer. Een doorbraak, want extreme kou had ‘vroeger’ doorgaans een negatieve invloed op verschillende functies van geëlektrificeerde voertuigen. De Tucson FCEV kon ook starten nadat hij vijf dagen lang aan temperaturen van -20 graden Celsius was blootgesteld.
Tegen het einde van de jaren 2000 begonnen enkele autofabrikanten met de massaproductie van hybride-voertuigen. Hyundai gaf opnieuw de toon aan met de lancering in 2009 van de Avante LPI Hybrid, een hybride met LPG-injectie. De LPI Hybrid was de eerste productieauto die lithium-polymeerbatterijen gebruikte die Hyundai in eigen huis had ontwikkeld. Lithium-polymeerbatterijen hebben het voordeel dat ze lichter zijn en een groter vermogen hebben.
Een pionier op het gebied van toekomstige mobiliteit
Na twee decennia van uitgebreid onderzoek en het presenteren van innovatieve concept cars, richtte Hyundai zich vanaf 2010 op de realisatie van elektrische productiemodellen.
In september 2010 lanceerde Hyundai de BlueOn. Het was de allereerste elektrische Hyundai die – in Seoul – in productie ging. De BlueOn was gebaseerd op de Hyundai i10 en had een actieradius van 140 kilometer en een topsnelheid van 130 km/u. Met zijn lithium-polymeerbatterij van 16,4 kWh en oplaadtijd van slechts zes uur oogstte hij veel bewondering. De verkoop bleef echter beperkt tot Zuid-Korea en werd vooral gebruikt door overheidsinstanties.
In 2011 begon de verkoop van de Hyundai Sonata Hybrid, die eerder was onthuld op de Los Angeles Auto Show 2008. De Sonata Hybrid was niet alleen de eerste hybride-auto met lithium-ion-polymeerbatterijen, maar maakte ook gebruik van de nieuwe Blue Drive-technologie van Hyundai, bedoeld om het brandstofverbruik en uitlaatemissies nog verder terug te dringen.
Met de komst van de ix35 Fuel Cell vierde Hyundai in 2013 weer een belangrijke mijlpaal op het gebied van eco-vriendelijke mobiliteit. Het was de eerste commercieel in serie geproduceerde waterstofauto ter wereld. De ix35 Fuel Cell heeft een vermogen van 100 kW en een lithium-polymeerbatterij van 24 kWh. Op een volle tank waterstof kan hij tot 594 km afleggen en helemaal voltanken met waterstof neemt slechts 5 minuten in beslag. Zoals elke waterstofauto stoot de Hyundai ix35 Fuel Cell geen schadelijk stoffen uit. Uit de uitlaat komt alleen water.
Eerste auto ter wereld met keuze uit drie aandrijfsystemen
In 2016 introduceerde Hyundai de IONIQ, de eerste auto ter wereld die beschikbaar is met keuze uit drie aandrijfsystemen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride. Alle varianten hebben gemeen dat ze gebruikmaken van Blue Drive-technologie om emissies te verminderen en prestaties te verbeteren. De IONIQ Electric is uitgerust met een lithium-ion-polymeerbatterij van 28 kWh en heeft een actieradius van 200 kilometer.
Elke IONIQ is gebouwd met lichtgewicht materialen, waaronder aluminium en geavanceerd hoogwaardig staal. Bovendien is hij zeer aerodynamisch vormgegeven om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden en dus energie te besparen. Andere manieren om een steentje bij te dragen aan het milieu zijn het innovatieve gebruik van gerecyclede en organische materialen en de verminderde afhankelijkheid van op olie gebaseerde producten.
In 2018 lanceerde Hyundai de NEXO, zijn tweede generatie auto met een brandstofcel en een absoluut technologisch hoogstandje. Met zijn best-in-class rijbereik van 665 kilometer combineert de NEXO schone mobiliteit met de nieuwste autonome rijtechnieken en slimme geavanceerde rijassistentiesystemen.
Later in 2018 kondigde Hyundai de komst van de KONA Electric aan. Na zijn lancering in Europa overtrof de vraag naar deze emissievrije compacte elektrische SUV alle verwachtingen. De KONA Electric biedt keuze uit twee verschillende batterijpakketten: 64 kWh (met een actieradius van 484 km volgens WLTP) en 39 kWh (actieradius van 305 km volgens WLTP).
Anno 2020 is Hyundai het enige automerk ter wereld dat keuze biedt uit alle denkbare (elektrische) aandrijflijnen. Terwijl andere autofabrikanten nog bezig zijn met de ontwikkeling van hun eerste waterstofauto of er nog slechts over filosoferen, rijdt van Hyundai al de tweede generatie auto met brandstofcel rond. Ook van de IONIQ loopt inmiddels de tweede generatie van de band. Waar Hyundai dus bezig is met de optimalisatie van zijn modellen met alternatieve aandrijflijnen, zijn andere fabrikanten deze nog aan het ontwikkelen.
2020 wordt het “jaar van de elektrificatie”
Met het aanbreken van een nieuw decennium blijft Hyundai onverminderd ambitieus en streeft het ernaar zijn positie als leider op het gebied van groene mobiliteit verder te verstevigen. 2020 wordt het “jaar van de elektrificatie”. Dat betekent dat Hyundai van plan is tegen het einde van het jaar meer dan driekwart van zijn gamma in Europa in geëlektrificeerde vorm aan te bieden. Rond 2025 wil Hyundai een van de drie grootste leveranciers van elektrische voertuigen in Europa zijn. Daarbij richt het zich niet alleen op personenauto’s, maar ook op commercieel vervoer en racewagens.
Facebook reacties