Samenwerking Hyundai en INEOS op het gebied van waterstoftechnologie.

Hyundai en chemiebedrijf INEOS gaan hun kennis op het gebied van waterstoftechnologie bundelen. De samenwerking tussen beide partijen is gericht op de ontwikkeling van nieuwe technologieën, productieprocessen en toepassingen rond waterstof. Hyundai is wereldwijd een van de grootste spelers in deze sector en INEOS heeft aangekondigd verder te willen groeien in deze markt.

Hyundai heeft al een enorme expertise op het gebied van waterstoftechnologie en ziet een grote toekomst weggelegd voor deze emissieloze aandrijflijnen – zowel in personenauto’s, zoals de Hyundai NEXO, als in zwaar transport, zoals vrachtwagens, bussen en schepen. Waterstof wordt al volop gebruikt door de industrie en de verwachting is dat dat alleen maar zal toenemen.

INEOS lanceerde onlangs een nieuw bedrijfsonderdeel om op grote schaal waterstofprojecten te kunnen ontwikkelen in Europa. Het wereldwijde chemiebedrijf produceert momenteel 300.000 ton waterstof per jaar, voornamelijk als bijproduct van chemische productieactiviteiten. Via dochteronderneming INOVYN is INEOS in Europa de grootste operator van elektrolyse. Het bedrijf gebruikt dit proces bij de productie van chloor, waarin het markleider is. Dezelfde techniek kan worden toegepast bij het produceren van groene waterstof.

Een eerste stap in de samenwerking is de mogelijke levering van brandstofcellen door Hyundai aan INEOS. INEOS heeft plannen voor de productie van een 4x4-terreinwagen, de Grenadier, en Hyundai zou deze van een emissieloze aandrijflijn kunnen voorzien. Er waren al plannen om de Grenadier met een conventionele verbrandingsmotor uit te rusten en daar komt wellicht een elektrische variant bij. Concreet zijn die plannen nog niet. Hyundai en INEOS gaan eerst onderzoek doen naar mogelijke elektrificatie van de auto.

‘Onze samenwerking is een nieuwe mijlpaal op het gebied van duurzaam en schoon vervoer’, zegt Saehoon Kim, Senior Vice President en hoofd van het Fuel Cell Center van Hyundai Motor Company. ‘Wij hopen dat onze decennialange expertise in waterstoftechnologie gecombineerd met de kennis van INEOS op het gebied van chemie de massaproductie van groene waterstof en brandstofcellen mogelijk maakt, onder meer voor de Grenadier.’

Als een van de weinige automerken ter wereld heeft Hyundai een in serie geproduceerde waterstof-elektrisch aangedreven personenauto in zijn gamma, de Hyundai NEXO. De brandstofcel in de NEXO zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit. Die drijft de elektromotor aan. Deze geavanceerde SUV is sinds 2018 op de markt en kan tot wel 665 km (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. Bovendien stoot hij geen schadelijke stoffen uit en het voltanken neemt slechts 5 minuten in beslag.

Net als INEOS gelooft Hyundai in de toekomst van waterstof. Rond 2030 wil Hyundai jaarlijks 500.000 voertuigen met een brandstofcel – personenauto’s zoals de NEXO, maar óók bedrijfswagens en vrachtwagens – produceren. Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Ook in andere sectoren zal de vraag naar brandstofcelsystemen de komende jaren drastisch toenemen.

Met zijn waterstof-elektrische vrachtwagen H2 XCIENT is Hyundai momenteel marktleider. De komende jaren levert Hyundai 1.600 exemplaren van deze Fuel Cell-truck aan klanten in Zwitserland. Ook zijn er vergaande plannen om de Chinese vrachtwagenmarkt te betreden. China wil in 2030 een miljoen waterstofvoertuigen op de weg hebben, aangezien de waterstofenergie in het land een enorme groei doormaakt en dus enorme mogelijkheden biedt.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties