Het is het veertiende achtereenvolgende jaar dat de merkwaarde van Hyundai stijgt en de tweede opeenvolgende keer dat Hyundai een paar plekken omhoog schuift op de Best Global Brands-ranglijst. Behalve een van de grootste en bekendste autofabrikanten ter wereld is Hyundai daarmee ook een van de waardevolste merken ter wereld. Een jaar geleden bedroeg de merkwaarde van Hyundai nog 20,4 miljard dollar.
Hyundai is opnieuw gestegen op de Best Global Brands-ranglijst, ’s werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden. De waarde van de autofabrikant wordt geschat op 23 miljard dollar, een aanzienlijke stijging van 63 procent in vijf jaar. Dat heeft Interbrand berekend. Dit toonaangevende marktonderzoeksbureau zet elk jaar de 100 waardevolste merken op een rij. In vijf jaar tijd steeg Hyundai zes plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst, van de 36ste naar nu de 30ste plaats.
Het merkadviesbureau Interbrand stelt ieder jaar een top 100 samen van de waardevolste merken ter wereld. De merken worden onder meer beoordeeld op financiële prestaties, hun marktwaarde, diensten en kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie. Ook de authenticiteit en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep worden meegenomen in de ranking van de merken.
Jihun Moon, CEO van Interbrand Seoul: ‘Dat Hyundai twee plaatsen is gestegen op de Best Global Brands-ranglijst dit jaar, is een bewijs van de prestaties van het bedrijf op zowel zakelijk gebied als op het gebied van branding. Nieuwe wereldwijde verkooprecords, in combinatie met de voortdurende inspanningen om het line-up merk IONIQ en ook Hyundai N te versterken, stuwen Hyundai vooruit in de richting van echte fandom-creatie.’
De stijging op de Best Global Brands-ranglijst kan niet los worden gezien van alle technologische innovaties binnen Hyundai. Behalve elektrificatie van het gamma investeert Hyundai nadrukkelijk in de ontwikkeling van slimme mobiliteitsoplossingen, waarbij de focus ligt op nog comfortabeler, schoner en efficiënter reizen. Robots zullen de basis vormen voor toekomstige mobiliteitsoplossingen en daarom is robotica een belangrijk onderdeel van de transformatie die Hyundai doormaakt.
Andere belangrijke factoren die hebben bijgedragen aan de groei van de merkwaarde van Hyundai zijn diverse wereldwijde initiatieven die de merkvisie van het bedrijf, Progress for Humanity ofwel ‘vooruitgang voor de mensheid’, weerspiegelen. Zo won de elektrische sportauto IONIQ 5 N de World Performance Car Award bij de 2024 World Car Awards en oogstte Hyundai lof bij de J.D. Power U.S. APEAL Study, wat de status van Hyundai als wereldwijde topautofabrikant bevestigt.
Verscheidene strategische initiatieven zorgden eveneens voor groei van de merkwaarde van Hyundai. Zo opende vorig jaar het Hyundai Motor Group Innovation Center Singapore (HMGICS) zijn deuren. Deze Smart Urban Mobility Hub dient onder meer als proeftuin voor de ontwikkeling van toekomstige mobiliteitsoplossingen, waaronder Purpose Built Vehicles (PBV’s). De geavanceerde technologieën die hier vorm krijgen, waaronder kunstmatige intelligentie (AI), robots en slimme fabrieken, zullen worden toegepast in verscheidene toekomstige fabrieken van Hyundai.
Ook gaf Hyundai het startschot voor de bouw van een nieuwe fabriek in Ulsan, Zuid-Korea, specifiek voor de productie van elektrische auto’s. Met de constructie is een investering gemoeid van 1,53 miljard dollar. Volgend jaar moet de bouw zijn voltooid en naar verwachting rollen de eerste elektrische Hyundai’s begin 2026 van de band. De jaarlijkse capaciteit bedraagt dan 200.000 voertuigen.
Hyundai zorgde voor een verdere versterking van zijn maatschappelijke betrokkenheid met nieuwe initiatieven op het gebied van sportsponsering, ondersteuning van het Whitney Museum of Art in New York en de première van Hyundai’s debuutfilm Night Fishing. Daarnaast opende Hyundai in samenwerking met Michelin-sterrenchef Corey Lee restaurant Na Oh in Singapore en mocht het meerdere onderscheidingen in ontvangst nemen bij de Red Dot Award: Brand & Communications Design 2024 Awards.
Onlangs presenteerde Hyundai zijn nieuwe strategie voor de middellange en lange termijn: Hyundai Way. Die is gericht op het versterken van de concurrentiepositie op het gebied van elektrische auto’s (EV’s) en hybridetechnologie, de ontwikkeling van batterijen en autonome voertuigen en het uitbreiden van zijn rol in de energietransitie op de mobiliteitsmarkt. Hyundai wil flexibel inspelen op de markt met zijn dynamische mogelijkheden, waarin mobiliteit en energie centraal staan.
Facebook reacties