De ontwikkeling van E-GMP (Electric-Global Modular Platform) luidt een nieuw tijdperk in de geschiedenis van Hyundai in. Het is het allereerste platform van Hyundai dat uitsluitend bestemd is voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen (BEV’s) van Hyundai. De bodemarchitectuur maakt aanzienlijke verbeteringen in het EV-ontwerp mogelijk, waardoor het geschikt wordt voor een nog grotere verscheidenheid aan levensstijlen. Hyundai’s toewijding aan eco-mobiliteit heeft het bedrijf ertoe aangezet om een ambitieus doel te stellen: de introductie van ten minste 11 uitsluitend batterij-elektrische modellen binnen de komende vijf jaar. De IONIQ 5 is de eerste auto die van dit E-GMP-platform afkomstig is.
E-GMP is een specifiek platform voor BEV’s, wat betekent dat Hyundai geen concepten heeft geleend van bestaande platforms voor modellen met verbrandingsmotoren, maar het specifiek heeft ontworpen voor elektrische voertuigen. Omdat het eventueel plaatsen van een benzine- of dieselmotor op dit platform niet nodig is, kreeg het ontwikkelingsteam ongekende vrijheid met betrekking tot het design van elektrische auto’s. Dankzij E-GMP kunnen auto-ontwerpers variëren met verschillende elektrische aandrijfsystemen zonder dat dit ten koste gaat van de binnenruimte. Klanten van Hyundai profiteren daardoor van nog meer radicale innovaties. Bekijk hier de infographic.
Boordevol voordelen om het leven van de consument te vereenvoudigen
De BEV’s van Hyundai op E-GMP bieden klanten een hele reeks voordelen. Eén van de belangrijkste is de mogelijkheid om snel te laden. Dankzij de 800V- oplaadmogelijkheid van de IONIQ 5 kan bij een snellaadstation met een capaciteit van 350 kW in slechts 18 minuten de batterij van 10 tot 80 procent opgeladen worden. Vijf minuten snelladen met 800V-architectuur levert al 100 kilometer extra rijbereik op.
Geïntegreerde mogelijkheden voor multi-laden
E-GMP biedt standaard een 800V-oplaadmogelijkheid. Opladen met 400V is ook mogelijk, zonder dat er extra componenten of adapters nodig zijn. Dit multi-oplaadsysteem is ’s werelds eerste gepatenteerde technologie die de motor en omvormer bedient om 400V tot 800V te verhogen voor stabiele oplaadcompatibiliteit. Dankzij boost-conversie verhogen de elektromotor aan de achterzijde en de omvormer een 400V-lading tot 800V voordat het de accu bereikt. Dit systeem geeft bestuurders altijd toegang tot 800V snelladen, ongeacht de werkelijke spanning van de lader.
Lader op wielen
Met de praktische V2L-functie (vehicle-to-load) kan elke BEV op basis van E-GMP ook worden gebruikt als extern oplaadpunt met hoge capaciteit. Ingebouwde bi-directionele laders kunnen externe apparaten opladen die op accu’s werken. Om de externe V2L-functie te gebruiken, hoeven bestuurders alleen maar een adapter te plaatsen voor het opladen. Met een maximaal vermogen van 3,6 kW voldoet de V2L-functie aan alle behoeften van klanten onderweg – van smartphones en laptops tot e-bikes en kampeerspullen. Bovendien kunnen bestuurders hun IONIQ 5 gebruiken om andere apparaten en zelfs andere BEV’s op te laden.
Vaarwel actieradiusangst
Dankzij E-GMP genieten klanten ook van een uitstekende actieradius. Volgens de WLTP-norm kan de nieuwe IONIQ 5 tot wel 480 kilometer afleggen op een volle lading stroom.
Nieuw platform voor betere prestaties
E-GMP verbetert ook de rijprestaties. De zware accu is tussen de assen geplaatst, laag in het midden van het platform, wat zorgt voor een laag zwaartepunt. Dit verbetert niet alleen het bochtenwerk, de acceleratie en de stabiliteit maar ook de rijeigenschappen dankzij een betere gewichtsverdeling. De wielophanging achter met vijf draagarmen ondersteunt de longitudinale, laterale en verticale krachten die tijdens het rijden ontstaan en optimaliseert zo de rijeigenschappen en het weggedrag. De geïntegreerde aandrijfas – één enkele structuur die dienstdoet als aandrijfas en wiellager – geeft het vermogen van de motor af aan de wielen. Vergeleken met een aandrijfas die uit twee afzonderlijke delen bestaat, is de geïntegreerde as 42 procent stijver en 10 procent lichter, ook weer goed voor de rijeigenschappen en de rijkwaliteit.
Gemakkelijk accu-onderhoud
Door de standaardisatie van de accu-cel en de module die samen één geheel vormen, is eventuele reparatie van een accu-cel van E-GMP kinderspel. Hierdoor hoeven beschadigde accu’s niet meer in hun geheel te worden vervangen, maar hoeven alleen de afzonderlijke, defecte modules te worden gerepareerd of vervangen, waardoor de reparatiekosten voor de klant worden verlaagd.
Ontworpen om de ervaring in de auto te verbeteren
De E-GMP structuur heeft ook bijzonder positieve gevolgen voor de architectuur van de BEV’s die erop worden gebouwd. Dankzij de verlengde wielbasis en de vlakke bodemvloer kunnen de binnenruimtes opnieuw worden vormgegeven. Bovendien is er een veiligheidsstructuur geïntegreerd die specifiek is voor E-GMP-modellen.
Interieurs met meer ruimte
E-GMP herdefinieert de proporties van BEV’s. Omdat ze worden aangedreven door compacte motoren en een laag in het midden van de auto geplaatste accu, hebben BEV’s op basis van E-GMP geen omvangrijke motoren en aandrijfassen nodig. Ze beschikken bovendien over een langere wielbasis om plaats te bieden aan het accusysteem. Het grote, vlakke accusysteem creëert een vloer zonder uitstekende onderdelen, waardoor het interieur van BEV’s ruimer is, zonder dat dit ten koste gaat van de veelzijdigheid van de aandrijfsystemen. Voor de inzittenden resulteert een lange wielbasis en een vlakke vloer in meer beenruimte en dus meer reiscomfort, vooral tijdens langere reizen. Bovendien hebben de inzittenden meer bewegingsvrijheid in de auto.
De voorstoelen, de achterbank en de verschuifbare middenconsole van de IONIQ 5 kunnen op verschillende manieren worden opgesteld, passend bij de voorkeuren van de klant. En dankzij de verbeterde proporties in het interieur hebben ontwerpers meer vrijheid om innovatieve en riante ruimtes te creëren. E-GMP geeft ontwerpers kort gezegd de ruimte, zowel figuurlijk als letterlijk.
Interieur gebaseerd op modulair systeem
De ingenieurs van Hyundai hebben een flexibel en modulair platform gecreëerd, geschikt voor diverse toepassingen en modellen. Flexibele componenten als de dorpel, de dwarsverbinding achter en de wielkasten zijn op diverse manieren vorm te geven, waardoor een nieuwe reeks aantrekkelijke modelontwerpen ontstaat. Prestatie-afhankelijke zones, zoals de ruimte voor de schokdempers, de voor- en achterwielophanging en de accubehuizing, staan echter vast. Dat betekent dat ze bij alle E-GMP-modellen op dezelfde plek zijn geplaatst. Deze vaste ruimtes garanderen een veiliger en soepeler rijgedrag en beschermen de passagiers en de accu.
Compleet nieuwe structuuropzet
Hoewel E-GMP geschikt is voor achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (AWD), ontbreken traditionele, uitstekende segmenten in de vloerstructuur, bijvoorbeeld voor de cardanas. De afwezigheid van deze uitstekende onderdelen resulteert in een volledig vlakke bodemvloer. De opzet van E-GMP is als volgt: achterwielaangedreven modellen hebben een elektromotor op de achteras, modellen met vierwielaandrijving hebben een elektromotor achter en een elektromotor op de vooras. Deze lay-out geeft klanten de vrijheid om tussen de verschillende rijmodi te wisselen zonder dat dit ten koste gaat van de binnenruimte.
Doordat er geen grote verbrandingsmotor onder de motorkap ligt, is het volume van de motorruimte drastisch gereduceerd. Er hoeft immers slechts een compacte elektromotor geplaatst te worden. De overhang vooraan is ingekort, de motorkap loopt sterker naar beneden en een deel van het HVAC-systeem is geplaatst op de plek waar normaliter een motor zou hebben gezeten, waardoor het volume van het dashboard wordt beperkt en een slank cockpitdesign mogelijk wordt. Dankzij dit dashboardontwerp kunnen de inzittenden op de voorste zitrij genieten van een ruimere en comfortabelere omgeving.
Sterke structuur voor veilige reizen
E-GMP zorgt ook voor extra veiligheid voor de passagiers. De staalstructuur is geoptimaliseerd om schokken te absorberen en de energie te verdelen, zodat zowel de accu als de inzittenden zijn beschermd. De meervoudige skeletstructuur van het voorste absorptieframe verdeelt de botsingsenergie gelijkmatig. Achter de achterbumper bevindt zich ook een schokabsorberend frame dat de botsingsenergie verdeelt.
De horizontale accu-penetrerende bevestiging, die is gemaakt van ultrasterke stalen platen, verbetert de stabiliteit van de verbinding tussen de accu en de vloer en beschermt de accu in geval van een aanrijding. De geëxtrudeerde aluminium verstevigingen van de accubeschermingsstructuur absorberen de botsenergie bij een aanrijding van opzij.
IONIQ 5 is eerste elektrische model van het E-GMP-platform
Hyundai heeft reeds het eerste productiemodel op E-GMP gelanceerd: de IONIQ 5, de eerste BEV in de nieuwe IONIQ line-up van het merk. De IONIQ 5 is een tastbaar voorbeeld van alle voordelen die E-GMP biedt aan klanten.
Vernieuwde middenconsole
Uniek is de Universal Island-middenconsole die van voor naar achter kan worden verplaatst dankzij het ontbreken van uitstekende delen op de vloer van de auto. Dankzij de vlakke vloer is er voldoende ruimte om de middenconsole over een afstand van maximaal 140 mm naar achteren te schuiven. De verschuifbare console biedt passagiers meer bewegingsvrijheid. Bovendien wordt het gemakkelijker om aan beide kanten in en uit de auto te stappen in krappe parkeervakken. Voor de passagiers op de achterste zitrij biedt de Universal Island-console een snelle draadloze telefoonoplader van 15 W en USB-aansluitingen. Bovendien heeft Hyundai een handig opbergvak verwerkt in deze slimme middenconsole.
Verbeterd zitcomfort
De voorstoelen van de IONIQ 5 kunnen op nieuwe manieren worden gepositioneerd dankzij de vlakke vloer. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar. Door de stoelen in een aangename, comfortabele hoek te zetten, ervaren de inzittenden een gevoel van gewichtloosheid wanneer ze zitten. De leuningen van de voorstoelen zijn ook 30 procent dunner dan de stoelen in andere Hyundai-modellen, waardoor er meer beenruimte is voor de inzittenden achterin.
Extra opbergruimte
Door de kleinere motorruimte is er aan de voorzijde meer ruimte over voor een tweede bagageruimte, de zogeheten ‘frunk’. Er is hier maximaal 57 liter aan opbergruimte voorhanden. Deze voorziening komt goed van pas bij lange reizen, vooral als er extra bagage moet worden meegenomen. Ook is deze opbergruimte groot genoeg voor een laadkabel.
Benutting van het potentieel van E-GMP
E-GMP speelt een cruciale rol in het plan van Hyundai om in de komende vijf jaar in totaal 23 BEV’s op de markt te brengen, waaronder ten minste 11 speciale BEV-only modellen, zoals de IONIQ 5, 6 en 7. Hyundai is van plan om tegen 2025 wereldwijd meer dan een miljoen BEV’s te verkopen. E-GMP markeert een nieuwe mijlpaal in het EV-tijdperk. De IONIQ 5 – het eerste model dat op basis van deze technologie is gebouwd – wordt door de media een ware ‘gamechanger’ genoemd. De duurzame en innovatieve kenmerken van de eerder dit jaar geïntroduceerde IONIQ 5 definiëren de EV-klantervaring opnieuw.
Facebook reacties