Hyundai verrijkt met revolutionaire IONIQ 5 de lifestyle van elektrische mobiliteit

Hyundai Motor onthult vandaag zijn IONIQ 5, een middelgrote Crossover Utility Vehicle (CUV), tijdens een virtueel wereldpremière-event. De IONIQ 5 is het eerste model van IONIQ, Hyundai’s nieuwe line-up-merk voor batterij-elektrische voertuigen (BEV). De auto verrijkt de lifestyle van elektrische mobiliteit met duurzame en innovatieve voorzieningen en functies. Bekijk de video.

De IONIQ 5 is gebaseerd op het speciaal voor BEV’s ontwikkelde Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Dat geeft de IONIQ 5 zijn unieke proporties op een lange wielbasis. Het interieurdesign is innovatief en afgewerkt met ecologisch verantwoorde materialen op die plekken waar de inzittenden in aanraking komen met de auto. De elektrische aandrijflijn levert zeer krachtige prestaties en de batterij is ultrasnel op te laden. Dankzij de V2L-functie zijn elektrische apparaten buiten de auto van stroom te voorzien en met de geavanceerde connectiviteit en uitgebreide rijassistentiesystemen biedt de IONIQ 5 de ultieme rijervaring en optimale veiligheid.

‘De IONIQ 5 biedt voor elke lifestyle ongekende gebruiksmogelijkheden en voldoet tijdens de reis proactief aan de behoeften van de inzittenden’, zegt Thomas Schemera, Executive Vice President en Global Chief Marketing Officer van Hyundai. ‘Dit is echt de eerste elektrische auto die een geheel nieuwe ervaring biedt met zijn innovatieve gebruik van de interieurruimte en de toepassing van geavanceerde technologieën.’

Start van een nieuw tijdperk: IONIQ-design

Het vooruitstrevende design van de IONIQ 5 doorbreekt de traditionele kaders, dankzij de vrijheid die het specifieke BEV-platform de designers biedt. Verwijzend naar de introductie van de Hyundai Pony, de eerste productieauto van de fabrikant, markeert de IONIQ 5 de 45-jarige ontwikkeling van het design van Hyundai, waarmee het merk een belangrijk onderdeel is geworden van het leven van klanten. Daarmee legt de IONIQ 5 een verbinding van het verleden naar de toekomst. Dit is de nieuwe definitie van tijdloos design. Een thema dat groter wordt naarmate het modellengamma van line-up-merk IONIQ groeit.

Het unieke uiterlijk van de IONIQ 5 is geïnspireerd op het profiel van de Pony uit 1976 en staat op een platform met een wielbasis van 3.000 mm. Daardoor was een zorgvuldige aanpak van het design nodig, om de bijzondere proporties te vertalen naar een eigentijdse en kenmerkende EV-vormgeving.

De motorkap van de IONIQ 5 heeft een schelpvorm. Dat minimaliseert het aantal naden in de carrosserie en optimaliseert de aerodynamica. De voorbumper valt op door zijn V-vorm en de geïntegreerde dagrijverlichting (DRL) geeft de IONIQ 5 een onmiskenbare lichtsignatuur. Dergelijke kleine pixelachtige lichtelementen komen ook terug op de achterzijde van de auto.

De vrijwel vlak in de portieren geplaatste deurgrepen accentueren de strakke vormgeving en verbeteren de stroomlijn van de carrosserie. De voor- en achterzijde van de carrosserie gaan vloeiend over in de portieren en zijn een voorbeeld van het ‘Parametric Dynamics’-design dat Hyundai voor het eerst toepaste op de nieuwe Hyundai TUCSON. De krachtige vorm van de C-stijl – geïnspireerd op die van Hyundai’s elektrische conceptauto ‘45’ – geeft de IONIQ 5 een indrukwekkende uitstraling en maakt hem zeer herkenbaar.

De aerodynamisch geoptimaliseerde wielen zijn een voorbeeld van het Parametric Pixel-designthema en hebben een diameter van maar liefst 20 inch – de grootste wielen die ooit zijn gemonteerd onder een EV van Hyundai. Ze completeren de uitgebalanceerde proporties van de IONIQ 5 en het E-GMP-platform.

‘Een nieuwe mobiliteitservaring voor een nieuwe generatie – dat was onze opdracht toen we aan dit project begonnen. We hebben een punt aan de horizon gezet, maar zijn trouw gebleven aan de basisprincipes van Hyundai’, zegt SangYup Lee, Senior Vice President en Head of Hyundai Global Design Center. ‘De IONIQ 5 is een nieuwe definitie van tijdloosheid en een verbindend element tussen onze historie, het heden en onze toekomst.’

Het thema ‘Living Space’ (leefruimte) is herkenbaar in elk aspect van het interieur van de IONIQ 5 – vooral in het zogenoemde Universal Island, een in lengterichting over 140 mm verschuifbare middenconsole. Door de Universal Island en de volledig vlakke vloer waaronder het batterijpakket is ondergebracht, biedt het interieur optimale bewegingsvrijheid.

De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. Die zijn in elke gewenste hoek te verstellen en geven de inzittenden een gevoel van gewichtsloosheid. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd, zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben.

Veel van de oppervlakken – zittingen, deurpanelen en armleuningen, hemelbekleding – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen, zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten.

Klanten kunnen kiezen uit negen carrosseriekleuren, waarvan vijf op de natuur geïnspireerde tinten die exclusief binnen de Hyundai-range zijn voorbehouden aan de IONIQ 5. Voor het interieur zijn drie kleurenthema’s beschikbaar.

Keuze uit elektrische aandrijflijnen voor elke klant

De IONIQ 5 is er met vier elektrische aandrijvingsconfiguraties, die alle voldoen aan de behoefte van elke klant, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies bieden een uitstekende actieradius en hebben een topsnelheid van 185 km/u.

De topversie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, wat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk maakt. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. In combinatie met het 73 kWh grote batterijpakket heeft deze configuratie een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. De 73 kW-versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor met 160 kW vermogen en 350 Nm koppel, en accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-testprocedure (alles onder voorbehoud van homologatie).

Ultrasnel opladen batterij en innovatieve V2L-functie

Het E-GMP-platform van de IONIQ 5 kan gebruikmaken van zowel een 400- als 800-volt laadinfrastructuur. Het platform is standaard geschikt voor 800 volt maar ook voor 400 volt, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Het multichargingsysteem is het eerste ter wereld. Het is gepatenteerde technologie die de elektromotor en de inverter aanstuurt om 400 volt te verhogen tot 800 volt voor stabiel opladen.

Met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten* op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Vijf minuten opladen is al genoeg voor 100 kilometer extra actieradius (WLTP).

De IONIQ 5 ondersteunt de duurzame lifestyle van elektrische mobiliteit ook met zijn innovatieve V2L-functie. Daarmee kunnen klanten onderweg en op locatie elektrische apparaten – bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters, buitensport- en campinguitrusting – aan de auto opladen en gebruiken. Het maakt van de IONIQ 5 een ‘oplader op wielen’.

De V2L-functie heeft een vermogen van maximaal 3,6 kW. De V2L-aansluiting in het interieur bevindt zich onder de tweede zitrij en is te gebruiken als de auto rijdt. Een tweede V2L-aansluiting bevindt zich aan de buitenzijde, bij de laadaansluiting. Met gebruik van een omvormer kunnen klanten hierop elektrische apparaten aansluiten. Deze aansluiting werkt ook als de auto is uitgeschakeld.

* Tijdsduur voor het opladen is afhankelijk van onder meer de temperatuur van de batterij en de omgeving, het vermogen van het laadpunt en de laadstatus van de batterij.

Innovatieve connectiviteit en rijassistentiesystemen voor gemak en veiligheid

In de IONIQ 5 zijn geavanceerde technologieën naadloos geïntegreerd voor een optimale digitale gebruikservaring. Het brede, persoonlijk te configureren dubbele dashboard is niet overkapt en omvat een 12-inch infotainmentscherm dat volledig door aanraking is te bedienen, en een eveneens 12-inch digitaal instrumentencluster dat ook is aan te passen aan de wensen van de klant.

Als eerste auto van Hyundai is de IONIQ 5 uitgerust met een Augmented Reality Head-Up Display (AR HUD), waarmee de voorruit in feite een projectiescherm is.

De IONIQ 5 is verder uitgerust met de nieuwste generatie van Hyundai SmartSense, de geavanceerde veiligheids- en rijassistentiesystemen die onderweg zorgen voor de hoogste mate van veiligheid en gebruiksgemak. De IONIQ 5 is ook het eerste model van Hyundai dat is voorzien van Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Andere rijassistentiesystemen zijn onder meer Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW) en High Beam Assist (HBA).

De IONIQ 5 is vanaf de zomer van 2021 leverbaar.

Technische specificaties IONIQ 5

(NB Deze specificaties kunnen per land afwijken)

Gedetailleerde informatie IONIQ 5:

1. Design & duurzaamheid

De vooruitstrevende designtaal van de IONIQ 5 is geïnspireerd op die van de Hyundai 45 EV conceptauto die in 2019 te zien was op de IAA in Duitsland. Op basis van Hyundai’s designtaal ‘Sensuous Sportiness’ was de conceptauto voorzien van een zelfdragende carrosserie met een futuristisch interieur. Het geheel was ontworpen voor elektrificatie en technologie voor autonoom rijden.

De IONIQ 5 volgt in zijn voetstappen maar gaat ook een stap verder door een brug te slaan naar de toekomst van elektrische mobiliteit, die technologisch geavanceerd is, ecologisch verantwoord en afgestemd op de behoeften van de klanten.

Carrosserie met unieke proporties en langste wielbasis in het segment

Het unieke design van de IONIQ 5 kenmerkt zich door heldere, scherpe lijnen die zorgen voor een verfijnde uitstraling. De zorgvuldig gevormde oppervlakken van de BEV geven de auto een geometrisch aanzien. De designers hebben de vooruitstrevende Parametric Pixel lights zowel voor als achter in het ontwerp geïntegreerd. Deze unieke elementen geven aan dat de fabrikant elektrische mobiliteit opnieuw wil uitvinden en wil zorgen voor een specifiek EV-design dat zich met toekomstige IONIQ-modellen ontwikkelt.

De voorzijde van de IONIQ 5 is voorzien van een schelpvormige motorkap. Dat minimaliseert het aantal naden in de carrosserie en optimaliseert de aerodynamica. De voorbumper valt op door zijn V-vorm en de geïntegreerde dagrijverlichting (DRL) geeft de IONIQ 5 een onmiskenbare lichtsignatuur. Dergelijke kleine pixelachtige lichtelementen komen terug op de achterzijde van de auto.

De vrijwel vlak in de portieren geplaatste deurgrepen accentueren de strakke vormgeving en verbeteren de stroomlijn langs de carrosserie. De voor- en achterzijde van de carrosserie gaan vloeiend over in de portieren en zijn een voorbeeld van het ‘Parametric Dynamics’-design dat Hyundai voor het eerst toepaste op de nieuwe Hyundai TUCSON. De krachtige vorm van de C-stijl – geïnspireerd op die van Hyundai’s elektrische conceptauto ‘45’ – geeft de IONIQ 5 een indrukwekkende uitstraling en maakt hem zeer herkenbaar.

De aerodynamisch geoptimaliseerde wielen zijn een voorbeeld van het Parametric Pixel-designthema en hebben een diameter van maar liefst 20 inch – de grootste wielen die ooit zijn gemonteerd onder een EV van Hyundai. Ze completeren de uitgebalanceerde proporties van de IONIQ 5 en het E-GMP-platform.

De crossover-carrosserie van de IONIQ 5 is uniek geproportioneerd en heeft dankzij de lange wielbasis slechts korte overhangen voor en achter. De auto is 4.635 mm lang, 1.890 mm breed en 1.605 mm hoog, met een wielbasis van 3.000 mm. De IONIQ 5 biedt de interieurruimte van een auto in het D-segment, maar is een middelgrote CUV.

Klanten kunnen kiezen uit negen carrosseriekleuren, waarvan vijf op de natuur geïnspireerde tinten die exclusief binnen de Hyundai-range zijn voorbehouden aan de IONIQ 5. Twee daarvan zijn de matte kleuren Gravity Gold mat en Shooting-Star Gray mat. Verder is er keus uit Digital Teal-Green Pearl, Mystic Olive-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Galactic Gray Metallic, Cyber Gray Metallic en Phantom Black Pearl.

Ruim, flexibel interieur is een thuis onderweg

De IONIQ 5 onderscheidt zich met een vlakke vloer waarin het batterijpakket is ondergebracht en waardoor een innovatieve indeling van het interieur mogelijk is met extra beenruimte.

De wielbasis van 3.000 mm maakt een bijzonder ruim interieur mogelijk dat qua ruimte niet onderdoet voor het interieur van een grote sedan. De wielbasis van de middelgrote CUV is langer dan die van een grote sedan. De lange wielbasis maakte het voor de designers mogelijk om het thema ‘Living Space’ (leefruimte) in het interieur toe te passen en af te wijken van de conventionele indeling.

Het thema ‘Living Space’ (leefruimte) is herkenbaar in elk aspect van het interieur van de IONIQ 5 – vooral in het zogenoemde Universal Island; een in lengterichting over 140 mm verschuifbare middenconsole. Aangezien de keuzeknop voor de transmissie achter het stuurwiel is geplaatst, vult het Universal Island de eenvoudige middenconsole aan en biedt het de passagiers niet alleen meer flexibiliteit, maar ook meer bewegingsruimte, zodat zij ook aan één kant kunnen uit- of instappen en doorschuiven als de IONIQ 5 aan de andere kant zeer strak langs een andere auto of een muur is geparkeerd. De passagiers op de tweede zitrij kunnen ook gebruikmaken van de andere features, zoals de bekerhouders, een draadloze 15 watt snellader voor smartphones en USB-poorten. Het Universal Island is een nieuwe generatie van de middenconsole en biedt meer functionaliteit dan een statische bergruimte.

De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. Die zijn in elke gewenste hoek te verstellen, tot volledig vlak, en geven de inzittenden een gevoel van gewichtsloosheid. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd, zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben.

Het panoramische glazen dak van de IONIQ 5 geeft het interieur een grote openheid, aangezien het een ononderbroken glazen paneel is.

De IONIQ 5 biedt 531 liter bagageruimte achterin. De ruimte neemt toe tot bijna 1.600 liter als de tweede zitrij volledig is neergeklapt. Voor nog meer flexibiliteit kan de tweede zitrij ook over 135 mm in lengterichting worden verschoven en gedeeld worden neergeklapt in de verhouding 60:40. Verder is er extra bagageruimte in de neus: tot wel 57 liter, afhankelijk van de aandrijvingsconfiguratie, zie de specificaties.

Het modulaire dashboard van de IONIQ 5 is voorzien van een 12-inch infotainmentscherm, dat volledig via touchscreen is te bedienen en waaraan knoppen ontbreken, en een 12-inch digitaal instrumentencluster zonder overkapping, dat tijdens het rijden EV-gerelateerde informatie weergeeft, zoals de batterijstatus en laadstations in de omgeving. Naast het digitale instrumentencluster bevindt zich een metalen paneel waaraan een multifunctioneel plateau is te bevestigen. Het infotainmentsysteem van de IONIQ 5 is het eerste waarin een nieuw designthema is geïntegreerd, genaamd GUI (Jong-e Graphic User Interface). Dat biedt diverse instellingen die de sfeer in het interieur bepalen, zoals ‘zacht’, ‘verfijnd’ en ‘uitbundig’.

Klanten blijven ’s winters comfortabel warm in de IONIQ 5 dankzij het verwarmbare stuurwiel en de verwarmbare voorstoelen. Ze hebben ook de keus uit drie interieurkleuren: Obsidian Black, Dark Pebble Gray/Dove Gray en Dark Teal/Dove Gray.

Duurzame en ecologisch verantwoorde voorzieningen voor een lifestyle zonder grenzen

De ecologische verantwoordelijkheid van de IONIQ 5 houdt niet op met de elektrificatie van de aandrijflijn. Duurzaamheid is de kern van het line-up-merk IONIQ en dat is ook af te zien aan het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen en op de natuur geïnspireerde kleuren overal in de IONIQ 5.

Diverse oppervlakken – de zittingen, de hemelbekleding, de portierpanelen en armsteunen, de vloerbedekking – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen. Zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten.

2. Prestaties

De IONIQ 5 is er met vier elektrische aandrijvingsconfiguraties die alle voldoen aan de behoefte van elke klant, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies bieden een uitstekende actieradius en hebben een topsnelheid van 185 km/u.

De topversie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, zodat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk is. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. Met het 73 kWh grote batterijpakket kost de acceleratie van 0 naar 100 km/u 5,2 seconden. Met het 58 kWh-batterijpakket, twee elektromotoren en AWD accelereert de IONIQ 5 in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u.

De IONIQ 5 met één elektromotor heeft achterwielaandrijving, 160 kW vermogen (125 kW in combinatie met de 58 kWh-batterij) en 350 Nm koppel. In combinatie met het 73 kWh-batterijpakket accelereert de auto in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u, met de 58 kWh-batterij is dat 8,5 seconden. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-testprocedure (onder voorbehoud van homologatie).

Opmerkelijk: de IONIQ 5 mag een aanhanger van maximaal 1.600 kg trekken, afhankelijk van de gekozen batterij en aandrijflijn.

3. Features

Connectiviteit voor de ultieme ervaring in een auto

In de IONIQ 5 zijn geavanceerde technologieën naadloos geïntegreerd voor een optimale digitale gebruikservaring. Het brede, persoonlijk te configureren dubbele dashboard is niet overkapt en omvat een 12-inch infotainmentscherm, dat volledig via touchscreen is te bedienen, en een eveneens 12-inch digitaal instrumentencluster, dat ook is aan te passen aan de wensen van de klant.

In de IONIQ 5 zijn de nieuwste Hyundai Bluelink®-connectiviteitsdiensten beschikbaar, met tal van nieuwe functies waarmee de klant de auto kan bedienen via zijn smartphone en met de stem, en waarmee de reis nog prettiger en comfortabeler wordt. Nieuwe Bluelink-functies zijn onder meer Connected Routing, Last Mile Navigation en een nieuwe User Profile-feature.

De Bluelink-app geeft de actieradius van de auto weer, evenals de batterijstatus en de laadtijd als de auto is aangesloten op een (openbaar of particulier) laadpunt. Klanten hebben toegang tot een geavanceerd batterijmanagementsysteem om de laadtijden te selecteren die het best passen bij het gebruik van de auto en hun budget door optimaal gebruik te maken van het lagere stroomtarief.

Met de nieuwe cloud-based functie Connected Routing worden de routes berekend op een krachtige server in de Bluelink-cloud. Daardoor zijn de verwachtingen van verkeersdrukte en aankomsttijd nauwkeuriger en de herberekening van routes betrouwbaarder. Voor de nieuwe IONIQ 5 is de database uitgebreid, zodat die meer laadstations aangeeft op de kaart, met hun beschikbaarheid en de geschatte laadtijd. Door op een laadstation op de kaart te klikken, kan de gebruiker zien of daar AC- of DC-laden of supersnelladen beschikbaar is.

Andere Bluelink-functies:

  • Remote Profile Management – bewaart de gekozen instellingen van de auto – bijvoorbeeld de voorkeuren van de bestuurder voor de afstellingen van de stoel – in de Bluelink-cloud. Die auto-instellingen kunnen op afstand worden aangepast en naar de auto gestuurd.
  • Voertuigstatus – geeft aan of de portieren zijn vergrendeld en de ramen zijn gesloten.

Met de functie Remote Charging kunnen IONIQ 5-berijders het opladen op afstand starten en beëindigen met een druk op een knop van de smartphone-app. Tijdens de koude maanden kunnen IONIQ 5-berijders met Remote Climate Control het voor vertrek opwarmen van het interieur inplannen. Niet alleen biedt dit extra comfort voor de inzittenden, het bespaart ook op energieverbruik uit de batterij omdat de auto tijdens de rit geen stroom verbruikt voor de verwarming.

Het spraakherkenningssysteem in de IONIQ 5 (Dynamic Voice Recognition) heeft genoeg aan eenvoudige gesproken commando’s om de airconditioning, de radio, de achterklep, de verwarming van het stuurwiel, de verwarming en koeling van de voorstoelen en andere functies te bedienen. Het systeem kan ook assisteren met het vinden van POI (Points of Interest) en informatie over het weer.

De IONIQ 5 is voorzien van een premium Bose audio-installatie. De acht speakers, waaronder een subwoofer, zijn op strategische plaatsen in het interieur geplaatst voor een optimale en hoogwaardige luisterervaring.

Head-Up Display met AR-technologie

Als eerste auto van Hyundai is de IONIQ 5 uitgerust met een Augmented Reality Head-Up Display (AR HUD), waarmee de voorruit in feite een projectiescherm is. De bestuurder kan gebruikmaken van AR-technologie om relevante informatie – met betrekking tot navigatie, veiligheid en de omgeving van de auto – in zijn blikveld op de voorruit te projecteren. Zo kan de bestuurder de informatie snel verwerken terwijl hij zijn blik op de weg en het verkeer houdt.

Rijassistentiesysteem biedt hoogste niveau van veiligheid en comfort

De IONIQ 5 is voorzien van de nieuwste versie van Hyundai SmartSense, het geavanceerde rijassistentiesysteem dat onderweg het hoogste niveau van veiligheid en comfort biedt. De IONIQ 5 is het eerste model van Hyundai dat is voorzien van Highway Driving Assist 2 (HDA 2).

HDA 2 maakt het rijden op de snelweg aangenamer. Op basis van informatie van de camera aan de voorzijde, radarsensoren en navigatiegegevens houdt HDA 2 de snelheid van de auto onder controle en de afstand tot de voorligger constant, terwijl het de auto ook midden in de rijstrook houdt. Het systeem kan de bestuurder ook helpen bij het wisselen van rijstrook.

Andere semi-autonome rijfuncties zijn Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), dat de snelheid van de auto aanpast aan de maximumsnelheid op de weg, en High Beam Assist (HBA), dat automatisch switcht tussen groot- en dimlicht om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden.

De IONIQ 5 is verder uitgerust met diverse systemen die gericht zijn op de alertheid van de bestuurder, om ervoor te zorgen dat hij of zij veilig aan het verkeer deelneemt. De systemen waarschuwen de bestuurder als hij of zij tekenen van vermoeidheid of afleiding vertoont. Driver Attention Warning (DAW) geeft de alertheid van de bestuurder tijdens het rijden weer en waarschuwt als hij of zij minder goed oplet en adviseert dan een pauze. DAW geeft een waarschuwingssignaal als de auto langere tijd stilstaat bij bijvoorbeeld een verkeerslicht en de bestuurder reageert niet snel genoeg als de voorligger weer in beweging is gekomen.

Diverse functies werken in diverse situaties samen om te helpen een aanrijding te voorkomen. Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) helpt een aanrijding aan de achterzijde van de auto te voorkomen door met behulp van radar andere voertuigen te detecteren en zo nodig de auto af te remmen. BCA is bij bijvoorbeeld het wisselen van rijstrook en het uitparkeren uit een vak parallel aan de rijrichting bijzonder nuttig. Blind-Spot View Monitor (BVM) toont de bestuurder met camerabeelden de situatie links en rechts naast de auto als hij of zij de richtingaanwijzer inschakelt om van rijstrook te wisselen.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) signaleert voertuigen, voetgangers en fietsers en kan helpen een aanrijding te voorkomen. Het systeem omvat ook Junction Turning, Junction Crossing en/of Lane-Changing Oncoming. FCA met Junction Turning activeert de remmen als het tegemoetkomend verkeer signaleert terwijl de bestuurder van de IONIQ 5 linksaf wil slaan op een kruising. FCA met Junction Crossing signaleert van opzij naderende voertuigen als de bestuurder van de IONIQ 5 op een kruispunt rechtdoor wil oversteken. FCA met Lane-Change Oncoming is een functie die het wisselen van rijstrook veiliger maakt. Als FCA een naderend voertuig signaleert dat de middenstreep al heeft overschreden als de bestuurder van de IONIQ 5 van rijstrook wil wisselen, dan helpt het systeem automatisch met een ontwijkende stuurbeweging als er geen risico is op een secundair ongeval. Is dat wel het geval, dan waarschuwt FCA de bestuurder alleen.

De IONIQ 5 biedt met Safe Exit Assist (SEA) ook de achterpassagiers extra veiligheid. SEA houdt de achterportieren gesloten via het kinderslot als er verkeer nadert terwijl passagiers willen uitstappen.

Diverse parkeerhulpsystemen maken parkeren in uiteenlopende situaties gemakkelijker dan ooit. Met Remote Smart Parking Assist (RSPA) kan de bestuurder terwijl hij niet in de auto zit de IONIQ 5 op afstand in en uit een parkeervak manoeuvreren. Het systeem kan de auto zowel parallel aan als haaks op de rijrichting in- en uitparkeren. RSPA is te activeren met een knop op de smart key van de IONIQ 5.

Surround View Monitor (SVM) gebruikt een aantal op strategische plaatsen op de auto gemonteerde camera’s om de bestuurder een 360o rondom overzicht van de situatie rond de auto te geven. Daardoor wordt parkeren in krappe parkeerplaatsen makkelijker. Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) helpt aanrijdingen te voorkomen tijdens achteruitrijden. Als PCA een obstakel signaleert via de camera of de ultrasonische sensoren aan de achterzijde van de auto, dan geeft het een waarschuwing weer in het dashboard en remt het de auto zo nodig ook af. Op soortgelijke wijze geeft Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) een geluidssignaal en kan het zo nodig de auto afremmen als een auto van links- of rechtsachter nadert en de bestuurder van de IONIQ 5 niet stopt.

4. Toekomst

IONIQ: wordt vervolgd

Het nieuwe line-up-merk IONIQ staat voor de sterke toewijding van moedermerk Hyundai aan duurzaamheid en innovatie. Het motto van IONIQ – Progress Electrified for Connected Living, ofwel ‘geëlektrificeerde vooruitgang voor een verbonden leven’ – is om van het rijden met een elektrische auto een geweldige ervaring te maken, met de focus op klantgerichte en ecologisch verantwoorde oplossingen die passen bij elke lifestyle. Daarmee wil IONIQ voldoen aan Hyundai’s visie Progress for Humanity, ofwel ‘vooruitgang voor de mensheid’. De introductie van de IONIQ 5 is de eerste stap van de autofabrikant van elektrische auto’s naar de realisatie van zijn doelen voor schone mobiliteit.

Na de introductie van de IONIQ 5 wordt het gamma batterij-elektrische modellen van IONIQ verder uitgebreid met de IONIQ 6, een elektrische sedan, en de IONIQ 7, een elektrische grote SUV.

Online reserveren speciale editie IONIQ 5 ‘Project 45’ vanaf de wereldpremière

Hyundai introduceert een speciale uitvoering van de IONIQ 5. Klanten kunnen dit introductiemodel met de naam ‘Project 45’ online reserveren. Deze topversie van de IONIQ 5 brengt een aantal voordelen met zich mee. Zo is de IONIQ 5 Project 45 voorzien van alle beschikbare technologie en designdetails inclusief een dak met zonnepanelen, 20-inch wielen en de Advanced Head-Up Display met augmented reality-functies.

Klanten kunnen de auto reserveren via een speciale reserveringswebsite, die direct na de wereldpremière van de IONIQ 5 live gaat: www.hyundai.com/nl/IONIQ-5. De speciale editie IONIQ 5 ‘Project 45’ is beschikbaar voor een consumentenprijs van € 58.995 incl. BTW, en met een zakelijk leasetarief, via Hyundai Lease, vanaf € 659 per maand (60 mnd./10.000 km/jr.).

Wie zich aanmeldt om een IONIQ 5 Project 45 te reserveren, ontvangt de auto als een van de eersten in Europa. Deze klanten krijgen als eerste de beschikbare informatie, in de vorm van exclusieve video’s, beelden en nieuws over de auto. Ze worden ook voortdurend op de hoogte gehouden over de status van hun auto, vanaf de productie tot aan de aflevering. Bovendien ontvangen deze klanten een uitnodiging voor een exclusief IONIQ-evenement dit voorjaar.

Van de zeer exclusieve IONIQ 5 Project 45 worden er slechts 3.000 exemplaren gebouwd voor de gehele wereldmarkt. De mogelijkheid om het introductiemodel te reserveren is beschikbaar in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. De levering start in de zomer van 2021, zodat de wachttijd aangenaam kort is.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties