Hyundai onderwerpt de bijna productierijpe Hyundai i30 N vanaf morgen tot en met zondag aan de laatste ultieme test tijdens de ADAC Zurich 24h-Rennen Nürburgring. De Hyundai i30 N is de eerste ‘hot’ hatch van Hyundai die in het najaar in productie zal gaan. Na uitgebreide prestatie- en uithoudingsproeven is nu uitgerekend de 24-uursrace van de Nürburgring het decor voor de laatste testfase. Leuke bijkomstigheid is dat de Nederlandse coureur Pieter Schothorst als een van de coureurs in de bijna productierijpe Hyundai i30 N stapt om namens Hyundai met startnummer 92 de uitdaging op de legendarische Nordschleife aan te gaan.
De Hyundai i30 N is, na de vijfdeurs hatchback en de stationwagon, de derde variant van de nieuwe i30-familie. Deze snelle hatchback is de allereerste Hyundai die het N-sportlabel zal gaan dragen. Van de Hyundai i30 N komt behalve een versie met 250 pk ook een Performance-variant met 275 pk.
2,0-liter turbomotor
De Hyundai i30 N is niet een gewone hatchback waarin een turbomotor is gehangen. De Hyundai i30 N is gebaseerd op de gewone Hyundai i30, maar onderhuids zullen de twee enorm verschillen. Voor de aandrijving zorgt een geheel nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbomotor. Bovendien heeft de sportversie een andere versnellingsbak, een andere ophanging, een ander remsysteem en andere dempers.
‘De 24-uurs race Nürburgring is een van de meest legendarische en ook meest uitdagende uithoudingsraces ter wereld. We grijpen deze race dankbaar aan om onze laatste tests in de ontwikkeling naar de productieversie van de Hyundai i30 N nauwgezet uit te voeren. Deze 24-uursrace biedt ons een uitgelezen kans om te zien hoe de Hyundai i30 N in deze laatste fase op weg naar de eindproductie reageert onder de meest extreme omstandigheden. De data die we tijdens de 24-uursrace binnenkrijgen, gebruiken we om de Hyundai i30 N verder te vervolmaken voordat de auto in productie gaat’, zegt Albert Biermann, baas van het N-sportlabel van Hyundai.
Hot hatch voor iedereen
Volgens Albert Biermann is de Hyundai i30 N niet zomaar een ‘hot’ hatch. ‘Met de Hyundai i30 N willen we een sportauto op de markt brengen die direct en met gevoel stuurt én veel feedback geeft op zowel de racebaan als de openbare weg. De Hyundai i30 N moet eigenlijk de gemakkelijkst te rijden sportauto zijn die door iedereen met het grootste plezier en met het grootste gemak kan worden bestuurd. Sportief, dynamiek, gevoel en ‘fun to drive’ zijn hierbij de toverwoorden, zonder dat dit ten koste gaat van de dagelijkse gebruiksmogelijkheden.’
Eerste Hyundai van het sportlabel N
De Hyundai i30 N is het eerste model van het sportlabel N van Hyundai. De N in de naam staat voor Namyang, een van de grootste test- en ontwikkelingscentra ter wereld in Korea, en voor de Nürburgring, het thuis van Hyundai’s Europese testcentrum. Het N-logo toont een chicane, een van de uitdagende bochtencombinaties op een racecircuit. De Hyundai i30 N heeft, zoals alle Hyundai-modellen, een uitgebreide testserie ondergaan op de Nürburgring om zodoende de krachtbron, maar ook het chassis, de versnellingsbak en de ophanging- en remsystemen onder de meest extreme omstandigheden te kunnen testen.
Hyundai neemt met twee teams in de SP3T-klasse (1.6 tot 2.0 liter turbomotoren) deel aan de 24-uursrace. De Hyundai i30 N is speciaal voor deze race uitgerust met een 2,0-liter turbobenzinemotor gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat is dezelfde krachtbron en dezelfde transmissie als die in de productieversie van de Hyundai i30 N worden gemonteerd. Voor de deelname aan de 24-uursrace van de Nürburgring worden de auto’s uitgerust met een door de FIA gehomologeerde rolkooi, brandblusser en racestoel. Om de grip op het circuit te verbeteren, worden er bovendien speciale racebanden en remschijven gemonteerd. Verder is de auto gelijk aan de toekomstige productieauto die in het najaar bij de Hyundai-dealer staat.
Facebook reacties