Hyundai start uniek Car Sharing-project met elektrische IONIQ in Amsterdam

  • Officiële lancering op 5 oktober 2017 in Van Gogh Museum
  • 100 Hyundai’s IONIQ Electric geven iedereen de mogelijkheid met elektrische auto emissieloos te rijden door grootstedelijk Amsterdam
  • Hyundai IONIQ Electric: comfortabele elektrische auto voor vijf personen met actieradius van 280 kilometer (NEDC)

Snel, betaalbaar, efficiënt en vooral duurzaam vervoer is niet langer een utopie, maar werkelijkheid. Hyundai lanceert op 5 oktober 2017 een uniek autodeelproject in Amsterdam: IONIQ Car Sharing. Speciaal hiervoor worden honderd puur elektrisch aangedreven Hyundai’s IONIQ ingezet. Iedereen kan gebruikmaken van deze duurzame auto en zich daarmee efficiënt en emissievrij door grootstedelijk Amsterdam bewegen. De Hyundai IONIQ Electric heeft een actieradius van 280 kilometer (NEDC) en biedt ruimte aan vijf personen én hun bagage.

Het is verheugend dat Hyundai als de op vier na grootste autofabrikant ter wereld voor het IONIQ Car Sharing Project specifiek voor de stad Amsterdam heeft gekozen. De keuze voor Amsterdam is ook logisch. Amsterdam beschikt met meer dan 2.200 publieke laadstations over de beste infrastructuur voor elektrische auto’s in Europa. Bovendien past de doelstelling van Amsterdam om vanaf 2025 CO2-neutraal te zijn (Verkeersplan: Amsterdam, the Electric City) uitstekend bij de strategie van Hyundai om duurzame mobiliteit voor iedereen mogelijk te maken.

‘Het IONIQ Car Sharing Project in Amsterdam is voor Hyundai belangrijk om onze positie op het gebied van eco-vriendelijke mobiliteit verder uit te bouwen’, zegt Thomas Schmid, Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe.

De Hyundai IONIQ Electric beschikt over een nieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij die lichter, sterker en compacter is. Met deze batterij heeft de Hyundai IONIQ Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De batterijen zijn 20-30 procent lichter dan vergelijkbare Nikkel-Metaal Hydride-batterijen. Tevens neemt het accupakket 40 procent minder volume in beslag, wat de bagageruimte ten goede komt. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanuit stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een moderne eentrapstransmissie accelereert de Hyundai IONIQ Electric naar een topsnelheid van 165 km/uur.

De Hyundai IONIQ Electric heeft meer mogelijkheden om efficiënt met de beschikbare energie om te gaan. Zo zijn er banden met ultralage rolweerstand gemonteerd. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een indrukwekkend lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort de Hyundai IONIQ Electric tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse.

Efficiëntie staat voorop bij de Hyundai IONIQ Electric. Opladen tot 80 procent duurt slechts 23 minuten. De warmtepomp zorgt ervoor dat de batterij altijd in ideale omstandigheden presteert en dus adequaat omgaat met de hoeveelheid energie. Het in drie standen instelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in de gelegenheid om extra energie aan de batterij toe te voegen, wat weer ten gunste komt aan de actieradius. Met de drie rijdmodi ECO, NORMAL en SPORT presteert de Hyundai IONIQ Electric optimaal in elke situatie.

De Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die kan worden geleverd met een keuze uit drie aandrijfsystemen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride.

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties