Hyundai’s hybridetechniek slaat aan in Nederland en biedt berijders TUCSON en SANTA FE nog meer rijplezier.

De belangstelling voor hybridevoertuigen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Consumenten zien dat hybrides niet alleen minder CO2 uitstoten dan auto’s met alleen een verbrandingsmotor, maar ook dat ze beter presteren doordat de aandrijflijn zich aanpast aan de omstandigheden. Daarbij verbruiken deze auto’s ook aanzienlijk minder brandstof.

Volgens de ACEA, de Europese associatie van autofabrikanten, nam in 2021 in Europa de verkoop van hybride-elektrische auto’s (HEV’s) toe met 60,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee passeerde deze categorie de dieselmodellen. Het aantal verkochte plug-in hybride modellen (PHEV’s) groeide met 70,7 procent nog harder ten opzichte van 2020. In Nederland is de verkoopgroei van HEV’s en PHEV’s momenteel maar liefst 32 procent: 17.289 exemplaren in 2022 tegenover 13.066 in dezelfde periode van 2021.

Hyundai is het automerk met het grootste gamma geëlektrificeerde aandrijflijnen, met zowel hybride als plug-in hybride SUV’s (eSUV’s): de TUCSON, de KONA en de SANTA FE. In 2021 verkocht Hyundai er 515.886 in Europa, een toename van 21,6 procent ten opzichte van 2020. Daarvan waren 72.509 exemplaren volledig emissievrij: de batterij-elektrische (BEV) en brandstofcel-elektrische (FCEV) modellen. Dat is 14,1 procent van de verkoop in Europa.

Hyundai verkocht in 2021 ruim twee keer zoveel auto’s als in 2020. De bestverkochte geëlektrificeerde Hyundai in Europa was de TUCSON Hybrid. Ook verkocht Hyundai in 2021 meer PHEV’s: 52,6 procent meer dan een jaar eerder. In Nederland verkocht Hyundai ruim twee keer zoveel exemplaren van de hybride TUCSON.

Hoe werken HEV’s en PHEV’s?

De term ‘hybride’ geeft aan dat een auto is uitgerust met een combinatie van krachtbronnen. Een HEV is voorzien van een verbrandingsmotor, een elektromotor en een batterij(pakket). Bij lage snelheden drijft alleen de elektromotor de auto aan. In situaties waarin de bestuurder meer vermogen vraagt, bijvoorbeeld om bij hogere snelheid te accelereren of om heuvel op te rijden, werken de verbrandingsmotor en de elektromotor samen voor maximale efficiency. De batterij van een HEV hoeft niet te worden opgeladen aan een extern laadpunt. De elektriciteit voor de aandrijflijn wordt opgewekt door regeneratief remmen. Daarbij vormt het systeem de kinetische energie die vrijkomt tijdens snelheid verminderen, remmen en heuvel af rijden om tot elektriciteit, waarmee de batterij wordt opgeladen.

Een PHEV is grotendeels gelijk aan een HEV maar biedt nog enkele voordelen van een volledig elektrische auto. Net als een HEV is een PHEV voorzien van een verbrandingsmotor en een elektromotor, maar het batterijpakket is aanzienlijk groter voor een groter elektrisch rijbereik. Verder zijn PHEV’s voorzien van een boordlader, zodat ze zijn op te laden aan een extern oplaadpunt.

PHEV’s kunnen puur elektrisch rijden en schakelen over op de verbrandingsmotor zodra de rijomstandigheden dat vereisen. De verbrandingsmotor is in de PHEV een essentieel component: zodra het batterijpakket een vooraf ingestelde laadstatus heeft, kan de aandrijflijn overgaan in een modus die de laadstatus op dat niveau handhaaft. Als het batterijpakket bijna leeg is, werkt de aandrijflijn van de PHEV op dezelfde manier als die van een HEV: de verbrandingsmotor drijft de wielen aan, terwijl regeneratief remmen ervoor zorgt dat de batterij wordt bijgeladen. Daardoor breidt de PHEV zijn actieradius verder uit.

In conventionele auto’s gaat de aandrijfkracht van de verbrandingsmotor via de transmissie naar de wielen. HEV’s en PHEV’s zijn nog voorzien van een elektromotor die is gemonteerd tussen de verbrandingsmotor en de automatische transmissie. Die elektromotor levert ook kracht om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Dat verbetert het acceleratievermogen en beperkt het brandstofverbruik.

De hybride Hyundai’s zijn niet voorzien van een koppelomvormer of een startkoppeling. In plaats daarvan zijn ze uitgerust met een automatische 6-trapstransmissie (6AT). Bij het wegrijden vanuit stilstand is het de elektromotor die de auto in beweging brengt.

In veel HEV’s en PHEV’s is het pakket hoogvoltagebatterijen voor de aandrijving gescheiden van de gebruikelijke 12-voltaccu voor de elektrische systemen in de auto. In de HEV’s van Hyundai is het batterijpakket geïntegreerd en gemonteerd onder de zitting van de achterbank. De 12-voltpakketten in de PHEV’s bevinden zich onder de vloer van de bagageruimte. De voordelen daarvan voor de berijders van de eSUV’s van Hyundai zijn tweeledig. Ten eerste zorgt het voor meer bagageruimte. Ten tweede komt het zwaartepunt van de auto meer in het midden te liggen, wat het weggedrag van de auto verbetert.

Hyundai’s HEV’s en PHEV’s

Zowel de TUCSON Hybrid als de SANTA FE Hybrid is voor betere prestaties en minder emissies voorzien van een 169 kW (230 pk) sterke hybride aandrijflijn. Dat is een combinatie van Hyundai’s 1.6-liter T-GDi Smartstream-motor, een 44,2 kW elektromotor en een 1,49 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Beide Hyundai-modellen zijn leverbaar met twee- en vierwielaandrijving.

Ook de TUCSON Plug-in Hybrid en de SANTA FE Plug-in Hybrid zijn voorzien van de 1.6-liter T GDi Smartstream-motor. Die is gekoppeld aan een 66,9 kW elektromotor die zijn kracht ontleent aan een 13,8 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Het systeemvermogen van beide modellen is 195 kW (265 pk), het gecombineerde koppel bedraagt 350 Nm. Zowel de TUCSON Plug-in Hybrid als de SANTA FE Plug-in Hybrid is standaard voorzien van vierwielaandrijving.

De TUCSON Plug-in Hybrid laat een CO2-emissie van slechts 31 g/km noteren (volgens WLTP). Voor de SANTA FE Plug-in Hybrid is dat 37 g/km.

De aandrijflijnen van de HEV- en PHEV-versies van de TUCSON en SANTA FE zijn voorzien van een 6-trapsautomaat (6AT) met ‘shift by wire’, wat betekent dat de transmissie elektrisch via een schakelaar wordt bediend in plaats van met een klassieke hendel. Deze automatische transmissie is geoptimaliseerd voor een ideale balans tussen prestaties en een laag brandstofverbruik.

De TUCSON Plug-in Hybrid en de SANTA FE Plug-in Hybrid zijn voorzien van een boordlader van 7,2 respectievelijk 3,3 kW, voor opladen bij een openbaar laadstation en een wallbox aan huis. Gebruikers van Hyundai Bluelink kunnen de status van de batterij controleren en de laadinstellingen beheren via de Bluelink-app.

1.6 T-GDI Smartstream-motor met CVVD-technologie

Met de 1.6 T-GDI Smartstream-motor presteren de HEV’s en PHEV’s van Hyundai nog beter en is hun brandstofverbruik nog lager. De motor is voorzien van de CVVD-technologie (Continuously Variable Valve Duration) van Hyundai Motor Group. Deze techniek debuteerde in 2019 en reguleert de kleptiming afhankelijk van de omstandigheden en de belasting van de motor.

Als de auto op een constante snelheid weinig motorvermogen nodig heeft, houdt CVVD de inlaatkleppen open tot het midden van de compressieslag van de zuiger. Vervolgens sluit CVVD de klep naarmate de compressieslag ten einde komt. Dit reduceert het verbruik doordat het de weerstand vermindert die door de compressie ontstaat. Moet de motor veel vermogen leveren, bijvoorbeeld tijdens het rijden op hoge snelheid, dan sluit CVVD de inlaatklep al aan het begin van de compressieslag om de hoeveelheid lucht voor de ontbranding te maximaliseren. Dit verhoogt ook het koppel voor snellere acceleraties.

CVVD is het enige systeem dat de openingstijd van de kleppen tijdens het rijden kan aanpassen aan de omstandigheden. De technologie verbetert de prestaties met 4 procent, terwijl het het verbruik met 5 procent en de emissies met 12 procent verlaagt.

Om het verbruik nog verder te beperken, is de 1.6 T-GDI-motor uitgerust met LP EGR (Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation). LP EGR recirculeert een deel van de verbrandingsgassen van de motor terug naar de verbrandingskamer, wat een koelend effect heeft en de emissie van stikstofoxides reduceert.

Voor de veiligheid van zijn klanten doet Hyundai tijdens de ontwikkeling veel tests om de veiligheid van de lithium-ion-polymeerbatterijen in zijn HEV- en PHEV-modellen te garanderen. Hyundai richt zich daarbij op het verhogen van de bescherming van batterijpakketten in de auto’s en voert extreme crashtests uit om de drie veiligheidssystemen voor de batterijen te testen: de keramische coating als afscheiding, de constructies die de batterijen beschermen tegen fysieke schade en de batterijregelaars.

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties