Hyundai RN30 Concept blikt vooruit op komst high-performance Hyundai N-modellen.

De RN30 is gebaseerd op de nieuwe generatie Hyundai i30 en is geboren als een pure racemachine. De auto is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Hyundai Motorsport (HSMG), Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) en de Performance Development & High Performance Vehicle Division van Hyundai. Het studiemodel kenmerkt zich door zijn doeltreffende aerodynamische design en gespecialiseerde high-performance technologieën die samen voor een enerverende rijervaring zorgen, ook op hoge snelheid.
 
Albert Biermann, Head of Vehicle Test & High Performance Development bij Hyundai, zegt: ‘De RN30 belichaamt het concept van een krachtige, high-performance auto met een dynamisch en sportief rijgedrag. De auto evolueert spoedig in ons eerste N-model. De RN30 is geïnspireerd door onze passie om een high-performance auto te leveren waar iedereen moeiteloos van kan genieten. We hebben onze technologische expertise opgedaan in de autosport en benut om een emotionele en uitdagende mix van performance en controle te leveren: het doel dat we bij Hyundai N nastreven voor toekomstige performancemodellen.’
 
Hyundai N werd gelanceerd tijdens de Autoshow van Frankfurt in september 2015 met maar één doel: uitdagend en spectaculair rijplezier bieden aan Hyundai-klanten.
 
High-performance aandrijflijn voor meer rijplezier
De RN30 maakt gebruik van een high-performance 2.0-liter turbobenzinemotor met een grotere turbo voor maximale kracht tijdens intensief rijden. Deze motor is momenteel in ontwikkeling bij Hyundai voor toepassing in de N-productiemodellen. Om alle extra kracht te managen en de duurzaamheid van het blok te bevorderen, zijn de motorblokonderdelen gesmeed in plaats van gegoten. Het resultaat is een krachtbron met een vermogen van 279,5 kW (380 pk) en 451 Nm trekkracht.
 
Een transmissie met een dubbele natteplaatkoppeling (DCT) weet alle trekkracht efficiënt te verwerken, reageert snel op schakelwissels en zorgt voor een abrupte acceleratie. Een all-wheel drive (AWD) zet het vermogen effectief om in maximale snelheid en grip.
 
Gespecialiseerde technologieën maximaliseren performancekick
Om het rijplezier voor de bestuurder te verhogen en hem de mogelijkheid te bieden de meest uitdagende circuits te temmen, is de RN30 voorzien van gespecialiseerde high-performance-technieken. Zo moedigt een automatische tussengasfunctie tijdens verzetwisselingen in de sportmodus sportief rijden aan. Het Electronic Variable Exhaust-systeem benadrukt het sportieve karakter door een krachtige uitlaatsound te produceren.
 
Andere technologieën zijn specifiek bedoeld voor het verbeteren van de veiligheid en controle. Het geavanceerde elektronische slipdifferentieel (eLSD) verdeelt de aandrijfkrachten uiterst efficiënt en houdt rekening met de grip van de banden. Het systeem voorkomt doorslippen van de wielen en zorgt ervoor dat de bestuurder deze krachtige machine makkelijk, accuraat en met vertrouwen kan rijden.
 
Tijdens de ontwikkeling van de RN30 hebben designers en technici van Hyundai nieuwe manieren ontwikkeld om het gewicht en het zwaartepunt te verlagen. In plaats van gebruik te maken van met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon fiber reinforced polymer, CRFP), gebruikelijk voor de meeste high-performance modellen, kiest Hyundai nu voor compleet nieuwe high-performance plastic materialen die zijn ontwikkeld in samenwerking met het toonaangevende chemische bedrijf BASF.
 
Deze gewichtbesparende technologie is licht, extreem duurzaam en milieuvriendelijk en is toegepast in het gehele ontwerp ter verbetering van de besturing en de acceleratie. Binnenin zijn overbodige onderdelen verwijderd en zwaardere componenten zo laag mogelijk geplaatst. Het zwaartepunt wordt verder verlaagd door de stoelen lager en meer naar achteren te plaatsen. Al deze elementen gecombineerd, leveren een laag gewicht op: ideaal voor sportief rijden.
 
Exterieurdesign gevormd door high-performance DNA
De silhouet van de RN30 is onlosmakelijk verbonden met de strakke en samenhangende lijnen van de nieuwe generatie Hyundai i30, maar is lager en breder voor een betere stabiliteit in bochten en het rijden op hogere snelheid. De carrosserie van de RN30 is 30 mm breder ten opzichte van de Hyundai i30 en meet nu 1.950 mm. De hoogte is aanzienlijk lager (-84 mm) en komt uit op 1.355 mm.
 
Het koetswerk van de RN30 heeft tal van andere designdetails die de capaciteiten, high-performance technologieën en aerodynamische verfijning van de auto benadrukken. Een ‘zwevend’ zijscherm over elk wiel versterkt de visuele impact van de RN30 en zijsplitters verbeteren de aerodynamica.
 
Het frontdesign is voorzien van Hyundai’s nieuwe herkenbare Cascade-grille en hightech koplampen. Het resultaat is een krachtig en agressief ogend geheel, vooral in combinatie met de kenmerkende dagrijverlichting. De luchtstroom van voor naar achteren passeert de Cascade-grille met gaasstructuur en de luchtinlaat. Daarbij gaat niet alleen de downforce erop vooruit, maar wordt ook de koeling geoptimaliseerd. Een forse luchtinlaat boven op de motorkap hint naar de bijzonder krachtige motor van de RN30.
 
De grote achterspoiler genereert downforce tijdens het rijden op hoge snelheid en geeft de auto tegelijkertijd een onderscheidend karakter en uitgebalanceerde proporties. De dakvin loopt over in de achterspoiler en zorgt voor een unieke look. Voor optimale en gebalanceerde downforce, maakt de RN30 gebruik van een grote diffuser achter. Centraal geplaatste witte keramische dubbele uitlaatpijpen en forse 19-inch lichtgewicht wielen maken het dynamische karakter van de auto compleet.
 
Interieurdesign: geoptimaliseerd voor sportief rijden
Tijdens de ontwikkeling van het interieur hebben de ontwerpers van de RN30 en race-experts van Hyundai Motorsport (HMSG) intensief samengewerkt om te zorgen dat de bestuurder zich puur kan focussen op de auto en de weg. Een kuipstoel die het lichaam perfect omsluit en een geïntegreerde rolkooi die de stijfheid van de carrosserie optimaliseert, ondersteunen en beschermen de bestuurder onder alle omstandigheden.
 
Om reacties van de bestuurder en dynamische momenten op het circuit op beeld vast te leggen, zijn er camera’s met beeldstabilisatietechniek geplaatst in elke A-stijl, waarbij een buitencamera is geïntegreerd in de dakvin. Bestuurders kunnen op deze manier professionele beelden vastleggen en deze delen met vrienden.
 
De RN30 is de meest recente toevoeging aan een reeks high-performance studiemodellen die als opmars dienen voor toekomstige Hyundai N-productiemodellen. De N-karaktertrekken waren voor het eerst te zien op de Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, de RM15 en de RM16. Alle N-performancemodellen profiteren van Hyundai’s autosportervaringen en demonstreren Hyundai’s verlangen om uitdagende rijeigenschappen tot kerndoel te stellen tijdens de ontwikkeling van nieuwe auto’s. De levering van de Hyundai i30 N start spoedig in de loop van 2017, waardoor Hyundai’s passie voor high-performance rijden voor iedereen toegankelijk wordt.
 
Alle N-modellen zijn ontwikkeld door gepassioneerde experts in Namyang: het hart van Hyundai’s wereldwijde onderzoek- en ontwikkelingscentrum, dat tot de grootste en modernste R&D-centra voor auto’s ter wereld behoort. Verder zijn de N-modellen tot de limiet getest op de Nürburgring, ’s werelds meest uitdagende circuit. Het N-logo staat voor een chicane op een circuit waar de balans van auto’s maximaal op de proef wordt gesteld.
 

Hyundai presenteert RN30 Concept op Autosalon van Parijs (1 tot en met 16 oktober)
RN30 Concept ontworpen als pure racemachine, demonstreert sportieve DNA Hyundai N
Sensationeel rijgedrag dankzij lichtgewicht materialen en op bestuurder gerichte technologieën

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties