iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Rallyrijders Hyundai klaar voor strijd om wereldtitel

Gaat Hyundai dit jaar een gooi doen naar het FIA World Rally Championship? In 2016 eindigde Thierry Neuville als tweede in de strijd om het de wereldtitel. Dit jaar is de Belgische coureur van Hyundai Motorsport de gedoodverfde favoriet. Hij bijt het spits af in de Rally van Monte Carlo (19-22 januari). Deze legendarische rally is de eerste van in totaal dertien wedstrijden in de strijd om het World Rally Championship.

Favorietenrol
Omdat Volkswagen – van regerend wereldkampioen Sébastien Ogier (in 2017 komt hij uit voor M-Sport Ford) – zich heeft teruggetrokken uit de rallysport, geldt de nummer twee van 2016 Thierry Neuville als een van de grote kanshebbers. Kan de Belg die favorietenrol waarmaken? Aan de auto zal het niet liggen. Die is sneller dan ooit.
 
Motor met 380 pk
Door de nieuwe regels van de automobielfederatie FIA hebben Hyundai Motorsport en de andere WK-teams hun rallyauto’s volledig mogen aanpassen. Waar de 2016-modellen nog een 1,6 liter turbomotor met 300 pk onder de motorkap hadden, hebben de 2017-bolides de beschikking over 380 pk.
 
Grotere achtervleugel
Bovendien zijn de rallyauto’s 25 kilogram licht dan vorig jaar. Dankzij een grotere achtervleugel (voor meer downforce en grip) en aerodynamische aanpassingen als een vooruitstekende voorbumper en een achterbumper met geïntegreerde diffusor is de Hyundai i20 WRC 2017 beduidend sneller dan de bolide waarmee het afgelopen jaar is gereden.
 
Beroemde rally
De Rally van Monte Carlo is een van de oudste en beroemdste rally’s ter wereld. De eerste editie vond plaats in 1911. Omdat de rally in januari wordt gehouden, is er vaak sprake van winterse omstandigheden. Gladheid, maar ook de wisselende ondergrond maken het moeilijk een juiste bandenkeus te maken.
 
Col de Turini
De rally telt veel traditionele klassementsproeven, zoals de proef van La Bollène-Vésubie naar Sospel die verreden wordt over smalle bergweggetjes met een groot aantal haarspeldbochten. Het hoogste punt van de klassementsproef ligt op de top van het bijna 1.900 meter hoge wintersportoord Col de Turini. Hier verzamelen zich ieder jaar massa´s mensen om de rallyauto´s voorbij te zien komen.
 
Alles over de Hyundai i20
Onze rallyauto Hyundai i20 WRC is gebaseerd op onze productieauto Hyundai i20. In de klasse van de compacte hatchbacks was hij onlangs nog te sterk voor concurrenten als de Ford Fiesta, Skoda Fabia en Opel Corsa. Benieuwd naar de Hyundai i20?

Alles over de Hyundai i20

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen