De gloednieuwe Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die beschikbaar is met keuze uit drie aandrijfsystemen: hybride, volledig elektrisch en (in 2017) ook als plug-in hybride. Daarmee biedt de Hyundai IONIQ de oplossing voor elke mobiliteitsvraag.
De Hyundai IONIQ staat vanaf september 2016 bij de Nederlandse Hyundai-dealer als hybride. Deze Hyundai IONIQ Hybrid heeft een 1.6 benzinemotor met een vermogen van 77,2 kW/105 pk en een 31,9 kW/43,5 pk sterke elektromotor. Daarmee heeft deze auto een gecombineerd vermogen van 103,5 kW, ofwel 141 pk. In oktober volgt de volledig elektrische versie IONIQ Electric. De nieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij drijft de 88 kW (120 pk) sterke elektromotor aan. De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid wordt in het voorjaar van 2017 op de Nederlandse markt verwacht.
Hyundai IONIQ zet nieuwe benchmark
De gloednieuwe Hyundai IONIQ vormt een belangrijke mijlpaal in de duurzame strategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waar iedereen van kan profiteren. De Hyundai IONIQ is er voor klanten die zoeken naar een auto met een lage of zelfs géén uitstoot. Met andere woorden: met de Hyundai IONIQ doe je het altijd goed. Afhankelijk van de keuze voor de aandrijflijn past de Hyundai IONIQ bij de wensen van elke automobilist, bij elk rijgedrag en bij elke keuze. Met de IONIQ levert Hyundai niet alleen een technisch hoogstandje. Doordat bij de productie ook diverse recyclebare materialen zijn gebruikt – de dakbekleding is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic – zet Hyundai een nieuwe benchmark.
Betaalbaar en standaard zeer rijk uitgerust
Met de Hyundai IONIQ Electric toont Hyundai aan dat een zeer rijk uitgeruste en volledig elektrisch aangedreven auto met een actieradius van 280 kilometer ook betaalbaar is. Voor € 33.995,- (inclusief servicepakket) heeft de Hyundai IONIQ Electric Comfort meteen een 8-inch LCD-navigatiesysteem met achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, een radio FM/AM, DAB+ én de besturingssystemen voor infotainment in de auto: Android Auto/Apple CarPlay. Verder profiteert de bestuurder van TomTom LIVE Services. Ook volautomatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, adaptieve cruise control met stop & go-functie, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen voor en achter behoren bij het standaardarsenaal van de Hyundai IONIQ Electric Comfort.
Ook op het gebied van veiligheid is de Hyundai IONIQ volledig. De Hyundai IONIQ is getest om te voldoen aan de zwaarste botsproeven van Euro NCAP. Het model heeft standaard een antiblokkeersysteem, een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist System, een noodsignaleringssysteem en is voorzien van zeven airbags inclusief knieairbag voor de bestuurder. Ook is de Hyundai IONIQ Electric in Comfort-uitvoering uitgerust met Smart Cruise Control. Deze zorgt voor een constante snelheid en houdt een veilige afstand houdt tot de voorligger, ook als deze snelheid vermindert.
Premium als topmodel
Het topmodel van de Hyundai IONIQ is de Premium. Deze uitvoering heeft als belangrijkste extra’s bovenop de Comfort-uitvoering: lederlook bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (10 standen), verwarmbare stoelen voor en achter en een verwarmbaar stuurwiel. Ook het draadloos opladen van de smartphone behoort tot de mogelijkheden.
Op veiligheidsgebied voegt de Premium een blinde hoek detectiesysteem toe en een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer, Rear Cross Traffic Alert genaamd. De Premium-uitvoering heeft voorts een schuif-/kanteldak en een regensensor. De verlichting aan de achter- en voorzijde is full LED.
Nagelnieuwe lichtere, compacte en sterke batterij
De volledig elektrische Hyundai IONIQ Electric beschikt over een nagelnieuwe 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij van een nieuwe generatie die lichter, sterker en compacter is. Met deze batterij heeft de Hyundai IONIQ Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De batterijen wegen 20-30 procent minder dan vergelijkbare Nikkel-Metaal Hydride-batterijen. Tevens neemt het accupakket 40 procent minder volume in beslag, wat de bagageruimte ten goede komt. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een moderne eentrapstransmissie accelereert de Hyundai IONIQ Electric naar een topsnelheid van 165 km/u.
De Hyundai IONIQ Electric heeft meer mogelijkheden om efficiënt met de beschikbare energie om te gaan. Zo zijn er banden met ultra lage rolweerstand gemonteerd. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een indrukwekkend lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse.
Efficiëntie staat voorop bij de Hyundai IONIQ Electric. De warmtepomp zorgt ervoor dat de batterij altijd in ideale omstandigheden presteert en dus adequaat omgaat met de hoeveelheid energie. Het in 4 standen instelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in de gelegenheid om extra energie aan de batterij toe te voegen, wat weer ten gunste komt aan de actieradius. Met de drie rijdmodi ECO, Normal en Sport presteert de Hyundai IONIQ Electric optimaal in elke situatie.
Uitgekiend servicepakket
Alle prijzen van de Hyundai IONIQ Electric zijn inclusief een uitgekiend servicepakket. Dit pakket bestaat uit: een AC-laadkast van 3,7 of 6,6 kWh voor thuis of op het werk, een 6,6 kWh laadkabel én een E-roamingkaart die communiceert met de laadkast waardoor de energiekosten gemakkelijk zijn af te schrijven. Vijf jaar garantie op de laadkast en vijf jaar hostingkosten zijn in dit pakket inbegrepen. Ook de installatiekosten zijn inbegrepen.
De Hyundai IONIQ wordt, net als elke andere Hyundai-personenauto, geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Hyundai geeft daarnaast de in de markt toonaangevende garantie van 8 jaar en 200.000 kilometer op de hoge voltage batterij.
Subtiele accenten en fraaie kleuren
De Hyundai IONIQ Hybrid en Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid hebben subtiele blauwe accenten in het in- en exterieur. Het elektrische karakter van de Hyundai IONIQ Electric wordt benadrukt door exclusieve koperen accenten, geïnspireerd op de kleur van de koperen draden die wereldwijd als drager voor elektriciteit worden gebruikt. De Hyundai IONIQ is leverbaar in respectievelijk 8 kleuren voor de hybride en 7 kleuren voor de elektrische variant.
Technische specificaties Hyundai IONIQ Electric
Elektromotor, batterij en oplader
Elektromotor | |
Type | Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) |
Maximumvermogen | 88 kW (120 pk) |
Maximumkoppel | 295 Nm |
Maximumsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,9 sec. |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 0 g/km |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 79 g/km* |
Batterij | |
Type | Lithium-ion-polymeer |
Capaciteit | 28 kWh |
Efficiëntie | 11,5 kWh/100 km |
Actieradius | 280 km (volgens NEDC-norm) |
Oplader in auto | |
Max. capaciteit | 6,6 kW |
Laadtijd / standaard AC | Ongeveer 4 uur en 25 minuten |
Laadtijd / DC | Ongeveer 30 minuten / 50 kW Ongeveer 23 minuten / 100 kW |
Transmissie
Automaat | 1-traps automaat, Single Speed Reduction Gear |
Schakelratio’s
1-traps automaat / 28 kWh batterij | |
Eindoverbrenging | 7,412 |
Ophanging en demping
Voor | McPherson met gasdempers |
Achter | Multi-link Type (Hybrid) en torsie (Electric) met gasdempers |
Sturen
Type | Rack & Pinion Tandheugel |
Gearing | 2.66 |
Draaicirkel | 10,6 m |
Stuuruitslag | 13,9 : 1 |
Remmen
Voor (diameter) | 280 mm |
Achter (diameter) | 284 mm |
Rijassistenten | ABS, EPB (alleen EV), ESC en AEB |
Velgen en banden
Wieltype | Banden |
6.5J x 16-inch lichtmetalen velgen | 205 / 55 R16 |
Exterieur (mm)
Lengte | 4470 |
Breedte | 1820 |
Hoogte | 1450 |
Wielbasis | 2700 |
Bodemvrijheid | 140 |
Overhang voor | 880 |
Overhang achter | 890 |
Spoorbreedte (voor) | 1555 (16’’) |
Spoorbreedte (achter) | 1564 (16’’) |
Interieur (mm)
Voorstoelen | Achterbank | |
Hoofdruimte Zonder open dak | 994 / 1024 (970 / 1004) | 950 |
Beenruimte | 1073 / 1136 | 906 / 800 |
Schouderruimte | 1425 | 1396 |
Heupruimte | 1366 | 1344 |
Inhoud (l, VDA)
Bagageruimte | min. 455 /max. 1410 (VDA 213 / 214) |
Gewichten (kg)
Kentekengewicht | 1.420 (zonder bestuurder) |
Maximum last gewicht | 460 |
Toelaatbaar gewicht | 1.880 |
Facebook reacties