Hyundai prijst de KONA Electric

Er is nu een elektrisch aangedreven auto met een actieradius van maar liefst 482 kilometer op één lading. Een auto die de stoere looks van een SUV combineert met de efficiency en het rijgemak van een volledig elektrische aandrijflijn. Een auto die veel comfort biedt, uitgerust is met de nieuwste actieve veiligheidssystemen en bovenal betaalbaar is. Zijn naam: Hyundai KONA Electric. Zijn prijs: vanaf € 39.195,-.

‘De Hyundai KONA Electric is de gedroomde elektrisch aangedreven auto. Geen andere betaalbare elektrische auto onder de € 40.000,- biedt immers zoveel gemak, comfort en functionaliteit als de Hyundai KONA Electric’, zegt Ronald Dubbelman, algemeen directeur van Hyundai Motor Nederland. Hyundai wil elektrisch rijden bereikbaar maken voor iedereen. Met de KONA Electric biedt Hyundai een nieuwe manier van elektrisch autorijden waarmee alle beperkingen voor het rijden op stroom worden weggenomen.

De Hyundai KONA Electric wordt geleverd in drie uitvoeringen: Comfort, Fashion en Premium. De KONA Electric Comfort is leverbaar vanaf € 39.195,-. De zeer complete KONA Electric Fashion staat in de prijslijst voor € 41.495,-. De topversie KONA Electric Premium kost € 44.995,-. Deze topversie arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort en Fashion worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld.

De kracht van de nieuwe KONA Electric

De nieuwe Hyundai KONA Electric is vanaf eind augustus 2018 leverbaar in de uitvoering met de 64 kWh-batterij. De versie met 40 kWh-batterij volgt later. De long-range-batterij neemt vanwege de riante actieradius alle beperkingen voor elektrisch rijden weg. Het energieverbruik komt uit op 15,2 kWh/100 km (volgens WLTP-richtlijnen). De topversie wordt aangedreven door een 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor en heeft een accupakket van 64 kWh. Dankzij dit riante vermogen is de KONA Electric zeer fun-to-drive. De 0-100 sprint neemt slechts 7,6 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 167 km/uur.

Lithium-ion-polymeerbatterij

Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de efficiënte ontlaad- en oplaadcapaciteiten en de prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij na 54 minuten al voor 80 procent opgeladen.
Standaard is de KONA Electric voorzien van een 7,2 kWh-kabel ten behoeve van openbaar laden. Daarnaast wordt de KONA Electric geleverd met In-Cable Control Box-laadkabel (ICCB). Deze kabel is ontworpen om aan te sluiten op een standaard stopcontact. De KONA Electric kan zowel AC als DC geladen worden.

Om de oplaadtijd van de 64 kWh-batterij in de Hyundai KONA Electric te minimaliseren, is er een pakket samengesteld voor klanten die graag thuis willen opladen. Met de 7,2 kW on board-oplader neemt opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 35 minuten in beslag. Het laadpakket maakt 1-fase 32 Ampère mogelijk en kost € 1.699,-. De KONA Electric wordt standaard geleverd met de EV Reel (haspel). De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde, naast het Hyundai-logo.

De KONA Electric komt in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). De KONA Electric is vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2020. Bijtelling voor zakelijk rijders is 4 procent.

Standaard warmtepomp, batterijverwarming en efficiënt koelsysteem

De KONA Electric is standaard uitgerust met een warmtepomp. In een auto met verbrandingsmotor kan de warmte van de motor worden gebruikt om het passagierscompartiment te verwarmen. Elektrisch aangedreven voertuigen produceren niet genoeg thermische energie om het interieur van het voertuig voldoende te verwarmen. Door in plaats van een conventionele elektrische verwarming (met een stroomverbruik van 3,9 kW) een warmtepompsysteem (met stroomverbruik van 1,75 kW) te gebruiken, wordt het energieverbruik 55 procent verlaagd.

Ook is de KONA Electric uitgerust met een Battery Heater (batterijverwarming). De optimale temperatuur van de batterij met betrekking tot de levensduur en de prestaties ligt tussen +25° Celsius en maximaal +45° Celsius. Deze temperatuurgrenzen hebben echter betrekking op de werkelijke temperatuur van de batterij, niet op de omgevingstemperatuur. Hyundai zorgt er bij de KONA Electric voor dat – afhankelijk van de batterijtemperatuur – de batterij automatisch gekoeld of verwarmd om deze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Het efficiënte koelsysteem gebruikt de restkoude van het airconditioningsysteem om de temperatuur van de koelvloeistof omlaag te brengen, waardoor de batterij onder zware omstandigheden zo optimaal mogelijk presteert.

Elektrisch rijgevoel

Het bedienen van de aandrijflijn verloopt via een innovatief shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. De transmissiepook ontbreekt, waardoor passagiers een groter gevoel van ruimte ervaren. Naast het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht.

Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van regeneratief remmen zelf te bepalen met behulp van speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem vangt indien mogelijk energie op. De bestuurder kijkt uit op een 7,0-inch Supervision-cluster in het instrumentarium waarop de belangrijkste informatie van de auto wordt weergegeven, zoals de rijsnelheid, accustatus, energiestroom en rijmodus. Afhankelijk van de rijmodus past het systeem de achtergrondkleur en meters aan om altijd de meest relevante informatie te kunnen bieden.

Duidelijk afleesbaar head-up display

Een head-up display toont relevante rij-informatie direct in het zicht van de bestuurder, zodat hij of zij de ogen niet van de weg hoeft te halen. De head-up display heeft een lichtintensiteit van 10.000 candela per vierkante meter voor optimaal zicht, ongeacht de lichtomstandigheden. De kijkhoek en de hoogte van de head-up display zijn met een druk op de knop aan te passen. De display verdwijnt automatisch in het dashboard als de auto wordt uitgeschakeld of als de bestuurder de head-up display met een knop deactiveert tijdens het rijden. De head-up display geeft informatie over de snelheid, navigatiecommando's, radiostation en de accustatus, maar ook over waarschuwingen van rijhulpsystemen zoals Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Blind Spot Collision Warning, Intelligent Speed Limit Warning en Driver Attention Warning.

De KONA Electric is leverbaar met achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, voor maximaal comfort. De bestuurdersstoel heeft nog een tweevoudig elektrisch verstelbare lendensteun. De voorstoelen hebben een driefase-ventilatiefunctie en driefase-verwarmingsfunctie. Optioneel levert Hyundai een verwarmbaar stuurwiel.

Bijzonder ruim

De nieuwe Hyundai KONA Electric is door het onderbrengen van het accupakket in de bodemsectie bijzonder ruim. De beenruimte voorin bedraagt 1.054 mm, terwijl de passagiers achterin genieten van 850 mm beenruimte. De hoofdruimte vóór bedraagt 1.006 mm en achter 948 mm. De bagageruimte meet inclusief opbergvak voor de oplaadkabel 332 liter (zónder: 373 liter). De bagageruimte is uit te breiden naar 1.114 liter als de achterbank is opgeklapt.

Design exterieur

De KONA Electric neemt het expressief en krachtig ogende front van de reguliere Hyundai KONA over. Hij oogt om die reden stoer én vooruitstrevend, ongeacht de kijkhoek. Typische details van de KONA Electric zijn de gesloten grille, de zilveren dorpelranden, specifieke 17-inch lichtmetalen wielen en de twin-koplampen. Het frontontwerp wint aan uitstraling dankzij Composite Light. De LED-dagrijverlichting is gepositioneerd boven de LED-koplampen.

De luchtroosters in de voorbumper verminderen de turbulentie in de wielkasten en verbeteren zodoende de aerodynamica. Korte overhangen en vleugelvormige bumpers brengen ‘beweging’ in het ontwerp. De dakrail benadrukt de slanke daklijn en is geschikt voor een dakkoffer. In de achterspoiler is het derde LED-remlicht geïntegreerd. De KONA Electric is 1.800 mm breed en heeft een hoogte van 1.570 mm (+20 mm ten opzichte van de reguliere KONA). De lengte bedraagt 4.180 mm (+15 mm ten opzichte van reguliere KONA) en de wielbasis komt uit op 2.600 mm.

Hyundai levert in totaal zeven exterieurkleuren en drie kleuren voor het dak en de buitenspiegelkappen om de persoonlijke stijl van de koper verder te benadrukken. Er is keuze uit de exterieurkleuren Chalk White, Dark Knight, Tangerine Comet, Ceramic Blue, Pulse Red, Acid Yellow en Galactic Grey. Het dak en de buitenspiegelkappen zijn leverbaar in de kleuren Phantom Black, Dark Knight en Chalk White. In totaal zijn er 21 kleurencombinaties mogelijk, waarbij ook met een two-tone lakkleur van het dak is te variëren.

Het interieur is leverbaar in de kleur Black, verkrijgbaar in stof, een combinatie van stof en synthetisch leder of écht leder. Optioneel levert Hyundai een driekleurige interieurafwerking waarbij Blue en Grey wordt gecombineerd met stof, synthetisch leder of écht leder.

Verbonden en zorgzaam

De nieuwe KONA Electric is voorzien van uitgebreide connectiviteitsdiensten. Het infotainmentsysteem met 7-inch capacitief LCD-display (Display Audio) vormt op de Comfort-uitvoering het startpunt voor het bieden van de navigatie-, media- en connectiviteitsvoorzieningen. Display Audio ondersteunt bovendien Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit. Het Display Audio-systeem geeft verder het beeld weer van de standaard achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen voor eenvoudig inparkeren.

Op de uitvoeringen Fashion en Premium levert Hyundai een 8,0-inch touchscreen met dezelfde functionaliteiten, maar dan aangevuld met een gratis zevenjarig abonnement op LIVE-diensten, waarbij informatie over het weer, het verkeer, snelheidscamera's (waar dit is toegestaan) en online zoekopdrachten naar POI's binnen handbereik is. Het navigatiesysteem heeft verder 3D-kaarten en Hyundai's unieke Lifetime MapcareTM met jaarlijks een gratis kaart- en software-update.

Draadloos smartphones opladen

Smartphones kunnen draadloos worden opgeladen via een inductielader (Qi-standaard). De oplaadstatus van de smartphonebatterij wordt weergegeven met indicatielampjes. Om te voorkomen dat de smartphone bij het verlaten van de auto achterblijft, geeft het systeem een herinnering op de centrale display. Elke KONA Electric heeft standaard een USB- en AUX-aansluiting.

Luisterplezier: Krell-audiosysteem

Luisteren naar muziek is in de nieuwe Hyundai KONA Electric perfect mogelijk dankzij het nieuwe high-end audiosysteem van Krell (op uitvoeringen Fashion en Premium), bestaande uit acht speakers (twee 20 mm tweeters, vier 160 mm woofers, één 100 mm centrale speaker en één 200 mm subwoofer) en een krachtige versterker (45 Watt per kanaal). Samen zorgt dit voor een uiterst rijke luisterervaring in de auto.

Hyundai SmartSense: hoogste niveau van actieve veiligheid

Hyundai installeert de nieuwste rijhulpsystemen in de KONA Electric, samengevat onder de noemer SmartSense: Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Blind Spot Collision Warning (vanaf Fashion) met Rear Cross Traffic Warning, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, Intelligent Speed Limit Warning en Lane Following Assist.

Smart Cruise Control met Stop & Go (SCC/S&G)

Met behulp van frontradars houdt SCC met Stop & Go een constante snelheid en veilige afstand tot de voorligger – ook als deze snelheid vermindert. Als het verkeer tot stilstand komt, remt het Stop & Go-systeem de auto automatisch af. Zodra het verkeer weer begint de rijden voert het systeem het tempo op, indien mogelijk naar de ingestelde snelheid. Als de auto langer dan drie seconden stopt, moet de bestuurder het systeem opnieuw activeren met de stuurwielknoppen of door subtiel op het gaspedaal te drukken. Het systeem is actief van 0 tot 180 km/uur. Dit systeem is direct vanaf de Comfort-uitvoering beschikbaar.

Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning

De nieuwe KONA Electric is standaard uitgerust met Forward Collision-Avoidance Assist met voetgangersherkenning. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer een gevaarlijke situatie dreigt en remt de auto autonoom af als dat nodig is. Het systeem maakt gebruik van een frontradar en camerasensoren en opereert in drie stappen. Er klinkt allereerst een visuele en akoestische waarschuwing, vervolgens volgt er een korte remingreep en als laatste stap een noodstop om een aanrijding te voorkomen of eventuele schade te beperken. Het systeem – operationeel bij snelheden boven 8 km/uur – wordt actief als er een voertuig of voetganger voor de auto bevindt.

Lane Keeping Assist (LKA)

Lane Keeping Assist (standaard) waarschuwt de bestuurder voor onveilige stuurmanoeuvres bij snelheden boven de 60 km/uur. Er klinkt een waarschuwingsgeluid als de auto over witte, grijze of blauwe lijnen rijdt of over kattenogen. Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder met visueel en akoestisch signaal voordat er een corrigerende stuuringreep volgt om de auto weer in een veilige rijrichting te krijgen.

Lane Following Assist (LFA)

Dit systeem, dat beschikbaar is in de Premium-uitvoering, helpt de bestuurder met subtiele stuurcorrecties om midden in de rijstrook te blijven. Het systeem is actief van 0 tot 150 km/uur.

Blind-Spot Collision Warning (BCW)

Radartechnologie wordt ook gebruikt voor de Blind-Spot Collision Warning. Dit systeem (beschikbaar vanaf de Fashion-uitvoering) detecteert andere voertuigen in de dode hoek van het voertuig. Zodra er een auto opduikt in de dode hoek, activeert het systeem een waarschuwingslampje in de binnenspiegel. Als de bestuurder vervolgens de richtingaanwijzer activeert, klinkt er een waarschuwingsgeluid.

Rear Cross Traffic Alert (RCTA)

Rear Cross Traffic Alert (beschikbaar vanaf de Fashion-uitvoering) waarschuwt bij achteruitrijden voor kruisend verkeer achter de auto. De radar scant een gebied van 180 graden achter de auto. Het systeem geeft een visueel en akoestisch signaal als het een voertuig opmerkt.

Driver Attention Warning (DAW)

De Driver Attention Warning (vanaf Comfort-uitvoering) waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont om zo een potentieel ongeluk te voorkomen. Het systeem kijkt naar het rijpatroon van de bestuurder om tekenen van afleiding of vermoeidheid te herkennen.

Intelligent Speed Limit Warning (ISLW)

Het systeem Intelligent Speed Limit Warning (vanaf Premium) gebruikt de voorcamera en informatie van het navigatiesysteem om snelheidsborden te herkennen. Het geeft de snelheidslimiet in real-time weer op het navigatiesysteemscherm en het TFT-scherm.

High Beam Assist (HBA)

High Beam Assist (vanaf Premium) schakelt automatisch grootlicht in wanneer dat kan en uit wanneer dat noodzakelijk is. HBA kan naderende voertuigen en voertuigen die vóór de Hyundai KONA Electric in dezelfde rijstrook rijden detecteren en de verlichting zelf aanpassen. Zo wordt voorkomen dat medeweggebruikers worden verblind. De statische Low Beam Assist (LBA-S) schakelt extra bochtverlichting aan of uit op basis van de voertuigsnelheid en stuurhoek (vanaf Premium).

Hoogste passieve veiligheid

Uiteraard ontbreken diverse airbags niet: de nieuwe Hyundai KONA Electric is uitgerust met twee airbags voorin, twee zijairbags en twee gordijnairbags die zowel de inzittenden voorin als achterin beschermen. Bovendien wordt de KONA Electric net als de reguliere KONA gemaakt van hoogwaardige ultrasterke staalsoorten, voor maximale energieabsorptie bij een botsing.

Technische specificaties Hyundai KONA Electric 64 kWh

Elektromotor
Type Permanente magneet synchroonmotor
Maximumvermogen (kW/pk) 150/204
Maximumkoppel (Nm) 395
Topsnelheid (km/u) 167
Batterij
Type Lithium-ion-polymeerbatterij
Capaciteit (kWh) 64
On board charger
Max. capaciteit (kW) 7,2 (1-fase)
Oplaadtijd
Oplaadtijd / Standaard (AC) 32 A Ca. 9 uur en 35 minuten (100 %) 7,2 kW
Oplaadtijd / Quick Charge (DC) (gekoppeld aan een 100 kW DC fast charger) Ongeveer 54 minuten voor 80 % lading (tot 100 % mogelijk)

 

Prestaties
Acceleratie 0-100 km/u (sec.) 7,6
Energieverbruik (kWh/100 km) 15,2
CO2-uitstoot, gecombineerd (g/km) 0
Elektrische range (WLTP-doelstelling) Tot wel 482 km

 

Gewicht
Massa leeg (kg) 1.660
Gewicht 64 kWh-batterij (kg) 453 (op bodemplaat)

 

Transmissie
Automaat Traploos

 

Remmen
Remhulpsystemen ABS, EPB, ESC en FCA

 

Afmetingen exterieur (mm)
Totale lengte 4.180
Totale breedte 1.800
Totale hoogte 1.570
Wielbasis 2.600
Overhang vóór 860
Overhang achter 720

 

Afmetingen interieur (mm) 1ste rij 2de rij
Hoofdruimte 1.005 957
Beenruimte 1.054 848
Schouderruimte 1.410 1.385

 

Bagageruimte (l)
Bagage inclusief laadkabel opbergvak (VDA) 332
Bagage zonder laadkabel opbergvak (VDA) 373

Lees ook

LAATSTE BERICHTEN

Meer berichten

Facebook reacties