Hyundai verkocht wereldwijd 4,86 miljoen auto’s en neemt daarmee de zesde plaats in op de lijst van grootste automerken ter wereld. Onder de autofabrikanten op 's werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden is Hyundai een van de snelste stijgers. In de categorie Automotive bezet Hyundai achter onder meer Mercedes-Benz en BMW de zesde plaats. Na Hyundai volgen onder meer Audi (7e), Nissan (8ste), Volkswagen (9e) en Porsche (10e).
Ranglijst |
Autofabrikant |
Merkwaarde (in miljarden dollars) |
1 |
Toyota |
50.3 |
2 |
Mercedes-Benz |
47.8 |
3 |
BMW |
41.5 |
4 |
Honda |
22.7 |
5 |
Ford |
13.6 |
6 |
Hyundai |
13.2 |
7 |
Audi |
12.0 |
8 |
Nissan |
11.5 |
9 |
Volkswagen |
11.5 |
10 |
Porsche |
10.1 |
Waarde Hyundai 13,2 miljard dollar
De waarde van Hyundai wordt geschat op 13,2 miljard dollar, een stijging met 5,1 procent ten opzichte van 2016. Het afgelopen decennium groeide de waarde van Hyundai met bijna 9 miljard dollar, goed voor een stijging van 40 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.
Jaar |
Ranglijst |
Merkwaarde (in miljarden dollars) |
2017 |
35 |
13.2 |
2016 |
35 |
12.5 |
2015 |
39 |
11.3 |
2014 |
40 |
10.4 |
2013 |
43 |
9.0 |
2012 |
53 |
7.5 |
2011 |
61 |
6.0 |
2010 |
65 |
5.0 |
2009 |
69 |
4.6 |
2008 |
72 |
4.8 |
Apple, Google en Microsoft aan kop
De Interbrand Top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep. In de Top 100 van Best Global Brands staan vijftien automerken. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Google en Microsoft. De drie merken vertegenwoordigen waardes van respectievelijk 184,1, 141,7 en 79,9 miljard dollar.
Facebook reacties