De Hyundai 45 is een eerbetoon aan het erfgoed van Hyundai. Het studiemodel luidt een nieuw tijdperk in voor Hyundai’s design, waarbij de focus ligt op elektrificatie, technologieën die autonoom rijden mogelijk maken en intelligent design. De 45 is een knipoog naar een icoon uit de geschiedenis van Hyundai; de Pony Coupé Concept die 45 jaar geleden voor het eerst van de band rolde.
Om vooruit te kunnen, is het belangrijk om naar het verleden te kijken. De opvallende exterieurstyling van de 45 spreekt tot de verbeelding en is geïnspireerd op de auto die de basis legde voor Hyundai’s design-DNA; de Pony Coupé Concept uit 1974. Het iconische karakter van de 45 wordt bepaald door zijn monocoque-carrosserie en aerodynamische en lichtgewichtdesign geïnspireerd op vliegtuigen uit de jaren 20. De naam 45 is ook een verwijzing naar de hoeken van 45-graden aan de voor- en achterzijde, die samen een diamantvormig silhouet vormen dat een verdere voorbode is voor de designrichting voor de toekomstige elektrische modellen.
Hyundai heeft het doek getrokken van de Hyundai 45, een elektrische conceptauto. Dat gebeurde op de Internationale Automobilausstellung van Frankfurt (IAA), die van 10 tot 22 september 2019 wordt gehouden.
Het nieuwe concept neemt alle complexiteit weg en eert de heldere lijnen en minimalistische structuur van de originele Coupé Concept. De 45 verkent tegelijkertijd de evolutie van Hyundai’s designtaal volgens het thema ‘Sensuous Sportiness’, waarbij Sensuous staat voor ‘sensueel’, oftewel de grotere emotionele waarde die klanten ervaren door design, en Sportiness voor ‘sportiviteit’ en de toepassing daarvan in innovatieve mobiliteitsoplossingen.
Modern fastbackprofiel
De 45 herinterpreteert de kenmerkende grille van de Coupé Concept met een zogenoemd kinetisch cube lamp-design. De iconische voorzijde herinnert aan het verleden en brengt Hyundai’s lichtsignatuur naar een hoger niveau, waardoor de auto al van grote afstand herkenbaar is. Met zijn moderne fastbackprofiel straalt de 45 stabiliteit en dynamiek uit: karaktertrekken die nog eens worden geaccentueerd door zijn brede postuur. Die karaktertrekken zien we ook terug in het interieur. Daar valt vooral de dynamic daylight opening (DLO) op. Deze eindigt in de scherpe hoek van de C-stijl waardoor de auto zelfs in stilstand dynamisch oogt.
De nieuwe technologie is duidelijk zichtbaar in het design van de 45. LED-lampen onderaan het portier van de 45 tonen de capaciteit van de batterij en laten – nog vóór het instappen – zien hoe ver met de auto is te rijden. Deze doordachte elementen zijn ontworpen voor de gebruiker die voor het eerst een volledig elektrisch aangedreven auto ervaart.
De 45 toont bovendien mogelijke toekomstige technologische ontwikkelingen in nieuwe Hyundai’s, zoals een Camera Monitoring System (CMS) dat bijvoorbeeld autonoom rijden mogelijk maakt. Het systeem gebruikt zijcamera’s in plaats van traditionele zijspiegels om zo verminderd zicht als gevolg van vuil op de spiegels tegen te gaan.
STYLE SET FREE
De 45 belichaamt Hyundai’s STYLE SET FREE-strategie voor toekomstige mobiliteit, die personalisatie van design en functie benadrukt. Aan het begin van een nieuw tijdperk van toekomstige mobiliteit introduceert Hyundai ook toekomstige innovaties op het gebied van technologie in auto’s en de integratie ervan in het dagelijks leven. Daarmee illustreert Hyundai zijn strategie STYLE SET FREE; een gepersonaliseerde in-car customer experience voor de toekomstige elektrische modellen van het merk.
Binnen in de 45 gaat het om meer dan alleen autorijden. Het interieur van een auto moet aansluiten bij iemands levensstijl. STYLE SET FREE gaat vooral over het creëren van zo’n ‘perfecte persoonlijke plek’ in de auto. Het minimalistische interieur is voorzien van een uitnodigende combinatie van hout, stof en leder. Dit zorgt voor een warme atmosfeer die zowel rustgevend als ruimtelijk is.
De auto biedt inzittenden een comfortabele omgeving, met achterstoelen in loungestijl en voorstoelen die naar de andere passagiers kunnen draaien. Design en technologie worden naar een hoger plan getild doordat het infotainmentsysteem te bedienen is via een projectie-interface ter vervanging van een centrale touchscreen.
Batterijen en aandrijflijn slim weggewerkt
De ruimte in de 45 wordt optimaal benut doordat de batterijen en aandrijflijn slim zijn weggewerkt. De batterijen in het concept zijn over de gehele vlakke vloer van de auto geplaatst, wat ten goede komt aan de interieurruimte. De vlakke vloer waar de batterijen zich bevinden, maakte het mogelijk een ruimte te creëren die voelt als een woonkamer met nieuwe meubels. De vloer is voorzien van een comfortabel tapijt om het gevoel van een leefruimte verder te versterken en daarnaast rijgeluiden te reduceren. Om gemakkelijk in- en uit te kunnen stappen, draaien de stoelen naar de passagiers zodra zij het portier openen. Heldere lijnen en ergonomische geplaatste bedieningselementen vergroten het ruimtelijke gevoel in de 45. Boeken en zelfs tablets kunnen eenvoudig worden opgeborgen in slimme, doorzichtig opbergruimtes.
Facebook reacties